båtfikseren Startet 13.August.2020 Del på Facebook Startet 13.August.2020 Hei! Er det noen som vet hvor mange Volt en 1986 modell 60 hk totakts påhengsmotor skal klare å generere? Har et år gammelt 68 AMP Sønnak batteri. Har funnet ut at maks-størrelse på batteri er 70 amp på denne motoren. Batteriet har en hvilespenning på 12.65V, sjekket spenningen da batteriet ikke har vært i bruk på over en uke, så batteriet er friskt. Leser av med voltmeter med kun motor i drift(Ikke lanterner, vifte etc...); - På tomgang: 12.6V - Middels gass, 50%: 12.9V - Full gass: 13V Er klar over at batteriet lader når den kommer over hvilespenning(12.65V). Problemet er når jeg skrur på alle lanterner, ekkolodd og viften for å fjerne kondens. (ikke varmevifte, kun for å blåse luft, knappe 50W) Når alt dette er i bruk, detter spenningen til 12.7/12.8V under full gass. Har bestilt ny spenningsregulator, den skal selvsagt monteres til helgen. Derfor er det noen som har peiling på hvor mange Volt min Yamaha skal klare å generere? Evt andre erfaringer mtp eldre totakts-motorer. Legger med et bilde av påhengsmotoren. På forhånd, takk for alle svar! :D Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.August.2020 Del på Facebook Svart 13.August.2020 ladereguleringen på disse gamle totakterne er relativt primitive greier. Med et godt oppladet batteri så har jeg sett spenninger på både 14, 15 og 16 volt uten annen belastning. Høres jo ut som at ladekretsen på din ikke er 100% iallefall. En annen ting å passe på er batterikablene , måtte bytte mine pga innvendig tæring. Oppdaget det på tregere start, men det påvirker også lading osv Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
båtfikseren Svart 13.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2020 Takk for svar. Ja er vel primitive saker disse spenningsregulatorene, på størrelse med en frystikk-eske, om ikke mindre. Min Suzuki 650cc motorsykkel har tre ganger så stor spenningsregulator. Her må vi huske at min Yamaha påhengsmotor er nesten 900cc. Takk for tips. Tenker å kjøpe batterikabler. Tenker 16mm2 holder, hva tror du? https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/batterikabel-2000031868 Bare for å være konkret, den skal klare å lade mer enn 13v med belastning? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.August.2020 Del på Facebook Svart 13.August.2020 jeg gikk for 25mm2 om jeg ikke husker feil. ville gått for disse, fortinnet= tåler bedre å være i båt. https://www.maritim.no/batterikabel-fortinnet Ja den skal klare mer enn 13V - 13V vil over tid ikke være i stand til å holde batteriet oppladet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
båtfikseren Svart 13.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2020 Glimrende, da bestiller jeg slikt. Takk for svar!😊 Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.August.2020 Del på Facebook Svart 13.August.2020 Hei Dette kan være helt normalt, alt etter hvor mye strøm det er på batteriet og hvar mye påhengeren klarer å lade. Husk at for å toppe et slikt batteri så trengs det mange timer 10-30 timer for å få fylt det. Jeg ville tatt batteriet hjem, eller laset det over natten med en vanlig batterilader. Koble i fra laderen.og en av polskoene slik at batteriet er helt ubelastet. Vent to timer. Da skal batterispenningen være minst 12,8 Volt for å kunne si at batteriet er helt friskt. Kble til motoren og start opp. Da skal spenningen etter noen minutter være over 14 Volt om motoren er i orden. (Fremdeles kan det vær at motoren lader for lite. For å finne dette må du koble til en shunt og måle spenning og strøm Sitér dette innlegget Link to post
båtfikseren Svart 13.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2020 Hei og takk for svar! batteriet var fult oppladet da jeg dro fra det. Hadde hvilespenning på 12.65. Noe som er helt normalt for 1 år gammelt Sønnak batteri. Syre. Er nok noe problemer med spenmingsregulator eller ledningsnettet. Men regner med det ikke er normalt at den ‘kun’ lader 13V på full gass? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.August.2020 Del på Facebook Svart 13.August.2020 Om batteriet ditt ikke tar til seg mer lading en at hvilespenningen er 12,65 Volt så er dette ett slitent batteri eller så er det ikke fulladet. Nå kjenner jeg ikke generatoren i din motor. Men la oss si den er på bare 5 A, Om du lader et batteri på 70 Ah på 12,65V så klarer ikke denne å løfte spenningen til mer en 13V. Prøv og la motoren gå en time og se om spenningen er høyere da. Det som hender med en liten generator er at etterhvert som batteriet fylles så øker spenningen. Etterhvert som batteriet fylles så klarer det ikke å absorbere hele strømmen og da først stiger spenningen. Men for all del det kan godt være at enten generator eller likeretter ikke virker optimalt. Kan f.eks være en fiode i generator eller likeretter som har røket. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.August.2020 Del på Facebook Svart 13.August.2020 Tviler på om det er fulladet ved 12,65 volt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Olevine Svart 13.August.2020 Del på Facebook Svart 13.August.2020 Der er vel heller 12,75 volt som regnes som fulladet. Tabeller under er fra Sønnak. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.August.2020 Del på Facebook Svart 13.August.2020 båtfikseren skrev for 6 timer siden: Ja er vel primitive saker disse spenningsregulatorene, på størrelse med en frystikk-eske, om ikke mindre. Da er det kun likeretter, ikke regulator. Det var først på midten av 90-tallet det ble vanlig med spenningsregulering. Likeretter kan kjøpes for noen få kroner, eksempler på tråder som omhandler dette. båtfikseren skrev for 14 timer siden: Har funnet ut at maks-størrelse på batteri er 70 amp på denne motoren. Det er faktisk en fordel med stort batteri da det tåler mer overladning uten å gå varmt og koke. Siden du kun har likeretter vil ladespenningen kunne bli langt høyere enn 14.4V. Spenning/ladestrøm er svært turtallsavhengig. båtfikseren skrev for 15 timer siden: - På tomgang: 12.6V - Middels gass, 50%: 12.9V - Full gass: 13V Dette er normalt dersom ikke batteriet er helt oppladet, ref. det @JRK skriver. Da er sannsynligvis likeretteren i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.August.2020 Del på Facebook Svart 13.August.2020 (redigert) båtfikseren skrev for 9 timer siden: Takk for tips. Tenker å kjøpe batterikabler. Tenker 16mm2 holder, hva tror du? https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/batterikabel-2000031868 Du får en mye bedre kabel til samme pris hos baatbua.no. Denne kabelen er fintrådet, fortinnet og mye mykere enn Biltemakabelen. Redigert 13.August.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.