Jump to content

Husk forsikringen, ta opp båten!


ter-av

Recommended Posts

Det er en strålende høst, og mildere enn i manns minne. Fristende å forlenge båtsesongen. :yesnod:

Men OBS, OBS: Mange har en forsikring som betyr at båten ikke er forsikret på vann etter 1. november. :nono:

 

Så altså: Vil du ha båten ute lenger så sørg for tilleggsforsikring!

 

Bilde

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Gjensidige forsikring HAR IKKE dette punktet.

 

Suzuki

Stemmer, men de har begrensinger der de ikke dekker skader som er påført pga klimatiske forhold, is etc, etc... .

 

Mottoet er at det uansett er lurt å følge godt med å sørge for at snø, is og kulde ikke lager problmemer. Du får nemlig ingen dekning hvis så er tilfelle.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Stemmer, men de har begrensinger der de ikke dekker skader som er påført pga klimatiske forhold, is etc, etc... .

 

Mottoet er at det uansett er lurt å følge godt med å sørge for at snø, is og kulde ikke lager problmemer. Du får nemlig ingen dekning hvis så er tilfelle.

:cheers:

 

Det gjelder, såvidt jeg har klart å finne ut av, ALLE selskapene. Forøvrig er boblehavna vår, visstnok forsikringsgodkjent boblehavn.Hva nå det skal bety... :rolleyes: Regner med at det går bra, sålenge båten ettersees regelmessig, og det er vakt i havna på dagtid.

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Dette har jeg husket slik at punktet er fjernet fra min polise.

Tro det eller ei det kostet 35,- ekstra.

Ja forrige år når båten skulle ligge ute var spenningen stor når jeg ringte mitt forsikringsselskap på to bokstaver. Lurte da på pris for å ligge i boblehavn som vi har.

Sjokket har ikke lagt seg enda, så den ligger nå inne i polisen fast selv om båten skal på land iår.

 

Tydelig at vi har samme selskap.

Link to post
Share on other sites

Har du forsikring i Norske sjø, burde båten vært på land alt. Sjekk her

 

Hvor gjelder forsikringen

Forsikringen gjelder i Norge ut til 24 nautiske mil fra land, i svensk, dansk og finsk farvann fra 1. april til 30. september og i opplag fra 1.oktober til 31.mars.

Opplag kan skje hvor som helst i Norden.

Skjønner ikke at de ikke kan forlenge den perioden litt, slik at det samsvarer mere med de andre selskapene. Dette er grunn god nok for meg til ikke å ha forsikring der........
Link to post
Share on other sites

Gjensidige forsikring HAR IKKE dette punktet.

 

Suzuki

Jo, det har de, men det er valgfritt og man må ofte spørre om det. Velger man dette punktet får man 15% ekstra rabatt. Denne rabatten kommer i tillegg til de inntil 50% sikkerhetsrabatt det er mulig å oppnå. Til slutt kommer rabatten ved å samle 3 eller flere forsikringer på samme sted og bli totalkunde.

 

De 5 månedene har jeg derfor bare brann, tyveri, hærverk og naturskade. Det er imidlertid et men. Har man laget så dårlig krybbe at båten detter ned helt av seg selv, har man ikke kaskodekning. Den risikoen er jeg villig til å ta.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har gjensidige og skal ha båten liggende ute. Dette var iallfall ikke noe problem for dei. Vinterhavnen min er forsikringsgodkjent, så da fikk eg faktisk 2000,- i rabatt! Og havneleige er 100/mnd inkl. strøm. Så da tjener eg en god del penger på å overvintre på sjøen. Og i tillegg har eg båt som kan brukes året rundt. Nei, kommer nok aldri til å ha båt på land mer...

Link to post
Share on other sites

Hadde en pussig samtale forleden dag med en kar som fortalte at han arbeider innen forsikringsbransjen. Jeg håper av den grunn av nedenstående medfører korrekthet ?

 

Han beretter at per 1000 båter på land eller til vanns, så skjer der flere forsikringsoppgjør for båter på land (dvs i opplag).

 

Min første tanke var, hvordan i all verden kan forsikringsselskapet vite noe om hvor mange båter som ligger på vannet ? (for å understreke dette, er der jo enkelte her som forteller at de har den forsikringsvilkåret inntatt selv om de allikevel er på land).

 

Min andre tanke var at hvorfor er der ikke kunngjort noen slike "undersøkelser" offentlig, jeg har ikke sett noe ??

 

Noen som kan bekrefte dette, og eventuelt også har sett slike undersøkelser ????

 

For dersom dette ER tilfelle, hvorfor skal vi da betale ekstra premie :confused:

Link to post
Share on other sites

Hadde en pussig samtale forleden dag med en kar som fortalte at han arbeider innen forsikringsbransjen. Jeg håper av den grunn av nedenstående medfører korrekthet ?

 

Han beretter at per 1000 båter på land eller til vanns, så skjer der flere forsikringsoppgjør for båter på land (dvs i opplag).

Huda har jobbet en del med båter. Jeg vil ikke tro at denne beskrivelsen er korrekt, det vil si jeg tror ikke sett det er den "rette sannheten". Men jeg har ikke "hard facts" som du etterlyser.

 

Hva jeg imidlertid tror, er at relativt sett (gjerne pr. 1000 båter) skjer fler uhell med forsikringsoppgjør på båter i vinteropplag på land, enn dem som overvintrer på sjøen. Det er bare å se hva som skjer der jeg har båten, så er den statistikken helt klar. Så kan man jo definere "forsikringsoppgjør", det kan vel være alt fra full dekning for en skade og redusert dekning ned til omtrent null.

Link to post
Share on other sites

Huda har jobbet en del med båter. Jeg vil ikke tro at denne beskrivelsen er korrekt, det vil si jeg tror ikke sett det er den "rette sannheten". Men jeg har ikke "hard facts" som du etterlyser.

 

Hva jeg imidlertid tror, er at relativt sett (gjerne pr. 1000 båter) skjer fler uhell med forsikringsoppgjør på båter i vinteropplag på land, enn dem som overvintrer på sjøen. Det er bare å se hva som skjer der jeg har båten, så er den statistikken helt klar. Så kan man jo definere "forsikringsoppgjør", det kan vel være alt fra full dekning for en skade og redusert dekning ned til omtrent null.

 

Ehh, mulig jeg misforstår innlegget ditt veldig her nå, men slik jeg leser ditt svar er at du først ikke ser påstandene som korrekte (første avsnitt), men at du i neste avsnitt allikevel ser at du tror det allikevel er slik. Jeg leser helt sikkert et eller annet feil her, men hva ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsikring via Norwegian Broker og i år skal jeg for første gang ligge i boblehavn. Fryktet et saftig tillegg i premie, men etter samtale med min kontakt hos NB fikk jeg høre at de aldri hadde opplevd forsikringsskader på båter i boblehavn. Min polise ble endret til "opplag i boblehavn" - og prisen var kr. 0,- hvilket jeg selvsagt er godt fornøyd med! :cool:

 

Så får tiden vise om jeg blir like fornøyd med å ligge i boblehavn..... Jeg er i allefall klar til å starte sesongen tidlig neste år! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...