arkmarin Svart 15.August.2020 Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 (redigert) Når vantene er 19-tråd wire, så kan man måle forlengelsen for å finne ut hvor hardt de er strammet. Forlengelsen av rod vet jeg ikke, men der kan en også måle forlengelse for å finne ut hvor hardt riggen er satt. Vantene av wire kan strammes til inntil 25% av bruddbelastning. Jeg syns det er for mye for min båt, så jeg har 15% av bruddbelastning. En måler opp 183 cm fra øvre ende av terminalen som er sitter i strekkfisken, når vantet er helt slakt. Marker lengden med en tape på vantet. Stram til en måler 183,3 cm, da har man 15% av bruddbelastning. Når masten står riktig og riggen er riktig strammet, så skal man ikke bry seg om at vant på le side kan virke litt løse ved stor belastning på riggen. Å stramme de ytterligere er galt. Redigert 15.August.2020 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
quantumduck Svart 15.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 arkmarin skrev for 9 timer siden: Når vantene er 19-tråd wire, så kan man måle forlengelsen for å finne ut hvor hardt de er strammet. Forlengelsen av rod vet jeg ikke, men der kan en også måle forlengelse for å finne ut hvor hardt riggen er satt. Vantene av wire kan strammes til inntil 25% av bruddbelastning. Jeg syns det er for mye for min båt, så jeg har 15% av bruddbelastning. En måler opp 183 cm fra øvre ende av terminalen som er sitter i strekkfisken, når vantet er helt slakt. Marker lengden med en tape på vantet. Stram til en måler 183,3 cm, da har man 15% av bruddbelastning. Når masten står riktig og riggen er riktig strammet, så skal man ikke bry seg om at vant på le side kan virke litt løse ved stor belastning på riggen. Å stramme de ytterligere er galt. Hei, ja, dette er vel det seldén kaller tommestokkmetoden i sin doc, funker sikkert på rod også, men seldéns tabell har bare data for wire. Ellers fins tensionmålere også, som virker ved at de måler hvor mye kraft som skal til for å bøye stram wire/rod så og så mye. Men nå har jeg fått andre ting å tenke på, vann i kjølsvinet, smaker salt, syns jeg :( Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.August.2020 Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Rodvant blir løsere i le enn wire fordi wire'n trekker seg litt sammen når den er ubelastet. Riggen skal vel i utgangspunktet være rett ubelastet, prebend er kun nødvendig hvis storseilet er for dypt. Sideveis skal vel riggen være rett ved seilas, så hvis den siger litt ned i midten må du ihvertfall stramme litt, hvis du er redd for å skjære gjengene gjør du det i le når dere seiler. Men hvis du strammer for mye kan den invertere om du seiler med to rev i storseilet i masse sjø. Det bør du sjekke neste gang du er ute i sånt vær. Flyndra på storseilet trekker masta bakover som du selv skriver. Når seilet er klossrevet trekkes midten av masta bakover, det må du være obs på. Veldig mange har ikke tenkt over den effekten. Se på bildet her (en av mine forrige båter). Masta har fremdeles bøy pga stramt akterstag, så dette er innafor. Men du ser at masta er rettere der hvor flyndra på storseilet er plassert. Hvis du ikke klarer å beholde bøy med klossrevet storseil er enten undervantene for stramme eller akterstaget for slakt. Da blir det en avveiing og du skal slakke undervantene eller om du skal rigge bedre utveksling bak og stramme akterstagen mer. Skroget kan dog bøye seg selv om det er stålramme, for den går ikke helt fram/bak. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.