JegerLars Startet 13.August.2020 Del på Facebook Startet 13.August.2020 (redigert) Hei! Lang historie kort; fabrikkfeil (alvorlige motor-vansker innen 6 måneder fra kjøp), forhandler utbedret på eget verksted. Motor går nå tilsynelatende greit, men i prosessen ser det ut til at noen på verkstedet har ripet opp og skrapt lakkering/folie på begge sider av båten. Hva kan man forvente av forhandler? Har varslet/klaget på dette, venter på svar. Dette er da en helt ny båt, 17 timer brukstid på motor, hvorav ca 10 av disse er testing for ovennevnte motorfeil. Takk for alle innspill! Mvh Redigert 13.August.2020 av JegerLars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.August.2020 Del på Facebook Svart 13.August.2020 JegerLars skrev 32 minutter siden: Hva kan man forvente av forhandler? At de ordner opp. Slike skader hadde i alle fall jeg blitt svært vrang over. Irriterende da. Virker som den ene på hjørnet der muligens kan poleres opp igjen, men der folien faktisk har blitt dratt av og revnet har ikke verkstedet vist tilstrekkelig aktsomhet ovenfor annen manns eiendel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.August.2020 Del på Facebook Svart 13.August.2020 Verkstedet er pliktige til å bringe båten tilbake til den statusen den hadde da den ble levert inn. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.August.2020 Del på Facebook Svart 13.August.2020 (redigert) Det er jo nesten så man ikke tror det er mulig for ett verksted å lage alle de ripene og merkene i skroget på ett verksted besøk Ripene går alle veier er på begge sider av båten,bak og jammen var det skade på de få cm med fenderlist man så på bilde også. Syntes skadene minner mer om resultatet av uvøren og hard bruk over tid enn verket til en uheldig mekaniker. Redigert 13.August.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2020 Del på Facebook Svart 14.August.2020 Hadde forventet at de fikset uten kostnader for deg så sant skadene oppstod hos dem. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jannmar Svart 14.August.2020 Del på Facebook Svart 14.August.2020 Har ikke verksteder en forsikring som dekker slikt ? Uansett bør de av egen interesse "forsikre" seg om at slike ting ikke blir en del av det inntrykket kunder og potensielle kunder har av dette verkstedet, og det gjør de kun ved å rette opp de skadene de har forvoldt, uten kostnad og byrde for kunden. Et elendig rykte er et voldsomt økonomisk tap for et verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.August.2020 Del på Facebook Svart 14.August.2020 Jannmar skrev for 3 timer siden: Har ikke verksteder en forsikring som dekker slikt ? Uansett bør de av egen interesse "forsikre" seg om at slike ting ikke blir en del av det inntrykket kunder og potensielle kunder har av dette verkstedet, og det gjør de kun ved å rette opp de skadene de har forvoldt, uten kostnad og byrde for kunden. Når det gjelder verkstedets forsikring og slikt, ble litt usikker her. Ei lokal kommersiell havn (båtopptak, båthotell og verksted) hadde en Bavaria 50 stående på land en vinter. Denne veltet i vinden og ble naturlig nok skadet. I tillegg ble båtene på siden skadet. I denne saken måtte eierne av båtene bruke sin egen forsikring, men mulig dette var siden havna «ikke var å klandre» og fordi det var et såkalt «hendelig uhell». I trådstarters sak blir forhåpentligvis saken litt annen, da slike skader skyldes uvørenhet. Og de burde absolutt, også av egen interesse, ordne opp. Hadde sittet langt inne å bruke et verksted med et dårlig rykte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.August.2020 Del på Facebook Svart 14.August.2020 Akkurat det med verksted/opplagsplass krav til forsikring (tabbeforsikring) var dette, i hvert fall tidligere, opp til det enkelte foretak. Der jeg jobbet var man selvassurandør. Det vil i praksis si at skader var opp til den enkeltes kasko. Så lenge jeg jobbet der, hadde vi ingen 'tabber'. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 14.August.2020 Del på Facebook Svart 14.August.2020 Juridisk i forhold til dokumentasjon av hvor skaden har oppstått vet jeg ikke hvordan man står, men vil anta at man kommer langt gjennom å forelegge opplysningene for det aktuelle verksted. De fleste som driver innen service eller leverer produkter har forsikring som dekker skader på annemanns eiendom fra et visst beløp. Beløp under denne grensen skal uansett dekkes av foretaket. Dersom man er selvassurandør som beskrevet over betyr ikke dette at foretaket ikke er erstatningspliktig og at skaden derfor må dekkes av eventuell kaskoforsikring til enkeltkundene. Så langt jeg vet er det kun staten i norge som har anledning til å være totalt selvassurert. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.August.2020 Del på Facebook Svart 14.August.2020 For meg, ble det slik at følgeskade av verkstedbesøk, ble dekket av min kaskoforsikring. Om mitt selskap gikk til regresskrav overfor verkstedets forsikringsselskap, vet jeg ikke. Skade skjedde på vei fra verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.August.2020 Del på Facebook Svart 14.August.2020 Det korrekte navnet er ansvars- eller tabbeforsikring, frivillig ordning. Gikk for å være svært dyr, slik at en del foretak ikke tegnet slik forsikring. Så blir det et eventuelt regresskrav fra den skadde part. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.