Jump to content

Hvordan kjøre ut ankervinsj akter ved fortøyning til land?

zooper

Recommended Posts

Tidligere har jeg hatt ankervinsj med frittfall og blytau akter. Dette syntes jeg var veldig kjekt når jeg skulle slippe anker mens jeg styrte båten inn mot land, for å fortøye, for så å stramme inn akter. De siste årene har jeg leid en 46 fots seilbåt med utkjøring av anker og kjetting akter. Her har jeg kløna en del, spesielt med vind /strøm fra siden.

Seilbåten er avhengig av styrefart for å ikke drive av, og når utkjøringen av kjettingen går sakte så tårner utfordringene seg. I sommer hadde jeg tre mislykkede forsøk på rappen. På første forsøk  beregnet jeg for lite tid på at ankeret skulle nå bunn. Innen ankeret nådde bunnen så var jeg for tett på land til å ha nok kjetting ute. På andre forsøk, droppet jeg ankeret litt tidligere og forsøkte å kompansere for ekstra dybde- da endte jeg opp med å gå tom for kjetting et par meter fra land (båten har kun 30 meter kjetting akter). På tredje forsøk, et kompromiss, fikke jeg sånn passelig greit, men ikke nok kjetting ute til at jeg følte jeg var godt ankret. Jeg tok ikke sjansen på å løfte ankeret å kjøre det ut med jolla, i frykt fo ar båten skulle drive av - med skipperen i jolla og ingen ombord i skuta til å håndtere den. Endte med å legge lange spring til land.

Kjører jeg for sakte driver jeg av. Kjører jeg for fort når ikke ankeret bunn i tide. Å ligge stille utpå for å slippe ankeret er ingen mulighet da båten kan drive av eller dreie -  ved sidevind må jeg ha styrefart gjennom hele seansen.

Siden jeg leier vil jeg nok kjøre ulike båter med ulike vinsjhastigheter, osv - så jeg vil ikke rekke å bli vant med utstyret før jeg er på neste båt.

Hvordan gjør dere dette det?

30 (!) meter på en 46 fots seilbåt? Hørtes da veldig lite ut. I alle fall om man skal legge til andre steder enn der det er grunt...

Har ellers ingen tips i saken. Eneste måtte være at du tar tiden på å få ut feks 10 meter kjetting. Da vet du hvor lang tid du må kjøre ut ankeret for å treffe bunnen, basert på ekkoloddgiver.

Personlig synes jeg det er vanskelig å se hvor langt jeg er fra land når jeg slipper ankeret. Så jeg er glad for frittfall og blytau. Og 50 meters lengde.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 6 minutter siden:

30 (!) meter på en 46 fots seilbåt? Hørtes da veldig lite ut. I alle fall om man skal legge til andre steder enn der det er grunt...

Har ellers ingen tips i saken. Eneste måtte være at du tar tiden på å få ut feks 10 meter kjetting. Da vet du hvor lang tid du må kjøre ut ankeret for å treffe bunnen, basert på ekkoloddgiver.

Personlig synes jeg det er vanskelig å se hvor langt jeg er fra land når jeg slipper ankeret. Så jeg er glad for frittfall og blytau. Og 50 meters lengde.

Ja, jeg ble også veldig overrasket over den korte lengden - fant jo ikke ut dette før jeg holdt på å ankre opp. Det var 50m meter kjetting forut, men også det er litt snaut synes jeg.på en så stor båt - burde vært 75.

Ellers så er jo meter  det å finne ut av meter/tid en idé, men den syndes lite fullgod da jeg også må vite hvor mange meter båten kjører i samme tidsrom. Og som du sier, det er vanskelig å bedømme avstanden mot land - spesielt når baugen er 12 meter fra styreposisjon.Ved ti meters dyp, hvor mange meter fra hekken må ankeret ligge om jeg skal ha tre ganger dybden?

enslagsgjest skrev Just now:

Hva med å ta med eget anker (Fortress som er kjempelett) og så Ankarolina? Da har du en standarisert ankringsmetode på hver seilbåt du leier. Ikke er det tungt å dra opp heller, fordi Fortress er laget av aluminium.

Jeg har vurdert dette, men vil jo helst slippe.

Jeg tenker dette må være overkommelig. Samtidig har jeg i bakhodet hva slags løsning jeg kommer til å skaffe meg på den båten jeg en dag kommer til å kjøpe. I alle tilfeller blir det vinsj av en eller annen sort, med fjernkontroll og teller som kan fortelle meg hvor mange meter jeg har ute.

Ankorlina

Ankorlina har helt klart den fordelen av at det er rimelig, at man kan ha frittfall og kontrollert slipp, men det er jo manuelt og ikke så greit om man bare er en person og har en stor båt. Ankorlina gjør det også lett å ro ut et anker. Den som har forsøkt å ro ut et anker med kjetting vet at dette er veldig krevende. Ankorlina ser jeg for meg kan være en ekstraløsning i tillegg til vinsj, men ingen erstatning. Kommer feks bølger fra en retning og vind fra en annen, og man skal ligge på svai - da kan det være greit å ha anker ute både foran og akter så man ikke ligger å baljer. Da vil man like å ha kjetting.

Ankervinsj med fritt fall og kjetting

Nå vet jeg ikke hva som skjer når man har frittfall med tungt anker og kjetting - det vil vel kunne gå ut i en helsikes fart og forårsake skade på alt fra vinsj til skrog når bråstoppen kommer? Med fritt fall og fjernkontroll har man heller ikke samme mulighet til å bruke fjernkontrollen for å la vinsjen trekke båten inn og ut mot land.

Ankervinsj med fritt fall og blytau

Denne løsningen synes jeg helt klart er å foretrekke over kjetting på en vinsj som kjører ut sakte.

Kombinasjonsvinsj med frittfall og utkjøring

Dette har jeg ingen erfaring med, men det høres ut som en fiffig løsning - om man har enkel tilgang til kabulaturet for å kunne velge. Dersom slike vinsjer også har hurtigutkjøring og den også klarer av med tungt anker og kjetting - ja så tenker jeg dette må være den beste løsningen.

Vinsj med hurtig utkjøring og kjetting

Dette høres ut som et got kompromiss

Enn så lenge må jeg leve med en vinsj som vinsjer ut kjetting sakte, og som hverken har kjettingteller, fjernkontroll eller avstandsmerker på kjettingen(siden det ikke er min båt og jeg leier for barenoen uker av gangen kan jeg ikke endre på dette)

Vet at jeg har "feil", men syns selv 39 fot på ca 7,5 tonn er for tungt og stort til å ligge baug inn med hekkanker. Med sidebelastning på anker pga vind så blir det fort store krefter.. så har faktisk aldri egentlig vurdert å ligge baug inn etter vi gikk opp fra 31 fot seilbåt, som vi ofte lå baug inn med. Men har jo hatt lyst noen ganger med båten vi har nå også....

Har ankorlina og bruce klar på hekken så noen gode tips her så jeg tør å gjøre det er bra :-)

Jeg har 36 fot seilbåt med vinsj bak. Uten frittfall. Er vi tre ombord står en med vinsjhåndtak og slakker bremsen på vinsjen, så den blir frittfall. Ligger det båt der fra før, så kan man legge seg på den midlertidig og ro ut ankeret med jolla etterpå. Er det stille vær så får det ta den tiden det tar å kjøre ut, blir jo noen sekunder før ankeret når bunn, så begynner å kjøre ut noen sekunder før. Bør uansett ikke være dypere enn 8 m Der ankeret ligger, ligger ikke baug inn om det ikke er en grunn og beskyttet bukt / vik. Setter på vinsjavlaster, kjettinglås og tre - fire meter tau som jeg tar opp på en av de manuelle vinsjene akter. Så har jeg følelse med hvor mye jegstrammer opp på ankeret, og enkelt / lydløst å dra seg en meter ut fra fjellet ved leggetd, slakke foran, sveive inn bak.

Redigert av Code0 (see edit history)

Kanskje merke kjetting hver femte  meter med kabelstrips? Da kan jeg feks på vei inn mot der jeg vil at ankeret skal ligge, i god tid, kjøre ut tilsvarende dybde som dybdemåler og kartplotter angir, minus noen meter. Straks jeg nærmer meg der ankeret skal ligge kan jeg kjøre ut på vinsjen igjen.

Jeg kan se for meg at det å ha fart på skuta med ankeret delvis nede kan by på problemer om dybdeantskelsen var feil - at ankeret hekter uten at vinsjen går og skuta er i fart?

Hper skrev for 5 timer siden:

Vet at jeg har "feil", men syns selv 39 fot på ca 7,5 tonn er for tungt og stort til å ligge baug inn med hekkanker. Med sidebelastning på anker pga vind så blir det fort store krefter.. så har faktisk aldri egentlig vurdert å ligge baug inn etter vi gikk opp fra 31 fot seilbåt, som vi ofte lå baug inn med. Men har jo hatt lyst noen ganger med båten vi har nå også....

Har ankorlina og bruce klar på hekken så noen gode tips her så jeg tør å gjøre det er bra :-)

Dette kan vel kompenseres med en lang line fra bakerste pullert til Land? Gjør ofte dette selv, dog med 28fot og 4tonn.

@zooper jeg skjønner at jeg skal være glad for frittfall og tau akter.

15kg brucekopi+16kg daumann. (Overkill i dag ser jeg..)

C13ABD86-BD8C-4768-B6F1-73683757B9BE.jpeg

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...