Goddis77 Startet 15.Oktober.2005 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2005 Så nettopp på nyhetene (NRK) hvor der var snakk om bruk av biodiesel. Ser at den til og med var 1dollar billigere enn vanlig diesel i statene. Er dette fremtiden for oss båtbrukere? Hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 15.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2005 Så nettopp på nyhetene (NRK) hvor der var snakk om bruk av biodiesel. Ser at den til og med var 1dollar billigere enn vanlig diesel i statene. Er dette fremtiden for oss båtbrukere? Hva tror dere? Det er jo alt gangbar vare her til lands. Nistad, transport bedrift på Sande i Sunnfjord var jor på TV i alt i vår. De kjører trailerne sine på fritryfett. Går visst like godt som på diesel om ikke bedre. Ifølge repportsjen er det noen slittasje problermer som gjenstår å løse. Ser frem til å kjøre min Yanmar på formargkål. Lett kultiverbar vekst Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Goddis77 Svart 15.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2005 Husker også en reportasje jeg så fra en øy et eller annet sted. Her brukte de kokosnøtt til alt. Inkludert drivstoff på bilene sine. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2005 Husker også en reportasje jeg så fra en øy et eller annet sted. Her brukte de kokosnøtt til alt. Inkludert drivstoff på bilene sine. Men da hadde den nok gjaeret litt foerst tenker jeg. Er det ikke biodiesel vi fyller i Sverige da - eller er det miljoediesel kanskje.. Lukter ikke diesel i hvertfall, og mange sier at motoren mister kraft Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 15.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2005 Men det er positivt da at en har alternativer til oljen, slik at en har flere ben å stå på. Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 15.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2005 Blir nok litt dyrt, da biodieselen er avgiftsbelagt, men uten co2 avgift. litt billigere enn vanlig diesel, Sitér dette innlegget Link to post
`Laffen Svart 16.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2005 leste (en eller annen plass) at man kunne fremstille ferdig vare til ca 3-4kr literen hvis du kokte selv... finner ikke artikkelen nå men... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2005 Fra denne siden: Is it possible to run Yanmar engines with Bio-diesel (RME)? No, we strongly disapprove and it can also be of influence on your warranty. Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 16.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2005 (redigert) Er det ikke biodiesel vi fyller i Sverige da - eller er det miljoediesel kanskje.. Lukter ikke diesel i hvertfall, og mange sier at motoren mister kraft Svensk miljødiesel er så hvitt jeg har skjønt en svovelredusert utgave, med faktor på 0,9 i forhold til kraft. Snakket med en iverig svenske i sommer, han var svært opptatt av dette. Han mente faktoren var 0,9, altså en dieselmotor med 100 HK faller til 90 HK med miljødiesel på tanken. Jeg bunkret Månestråle en gang i sommer med denne dieselen, og det er riktig den lukter ikke og er klar som vann, men jeg merket ikke noe på effekten. Men så har Månestråle VP også da Redigert 16.Oktober.2005 av maanestraale (see edit history) Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
Fru Charente Svart 19.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2005 Fra artikkel i MOTOR (oktober 2005) står det et å lese: Hjemme i garasjen lager Odd Egil Solheim biodisel til kr. 2,50 per liter. Frityrolje fra gatekjøkkenet er hovedingrediensen. Oppskriften står der også, du trenger til en liter biodiesel: 0,2 liter metanol 7 gram vannfri kaustisk soda 1 liter brukt matolje (uten matrester) Bland først metanol og kausisk soda. Tilsett frityroljen og bland alt ved 30-40 grader i va 12 timer med en miksmaster, sementblander eller liknende. La stå i minst 12 timer. Blandingen har da skilt seg til en liter biodiesel og 0,2 liter glyserin. (Glyserin + vann = grønnsåpe). Interesant lesning, kanskje noe for de med stor garasje og god plass. mvh Charente Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 24.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2005 Så nettopp på nyhetene (NRK) hvor der var snakk om bruk av biodiesel. Ser at den til og med var 1dollar billigere enn vanlig diesel i statene. Er dette fremtiden for oss båtbrukere? Hva tror dere? Hvis biodiesel er 1 dollar billigere per LITER i USA, flytter jeg dit og forsørger meg ved å motta dieselolje pluss penger når jeg bunkrer. Et par hundre meter fra der jeg sitter nå, kan man fylle biodiesel på bilen. Prisen er noe over 7 kroner per liter. Denne biodieselen er laget av brukt frityrolje. Den kan også fremstilles av laksolje. Jeg forsket på dette for over ti år siden og fant at laksolje er et fint brennstoff når det gjelder forbrenningsegenskapene, men langtidsvirkning med hensyn til eventuelle belegg i motoren ble vi ikke bedt å forske på. Rapsolje er også biodiesel. Hvis man tar alt kornareal i Norge til dyrking av raps, kan man erstatte 2,5% av dieseloljeforbruket her i landet med biodiesel i form av rapsolje. Biodiesel løser altså ikke vårt energibehov, men bidrar til reduksjon av netto CO2-utslipp. (Hvordan setter jeg inn eksponenter og indekser?) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2005 (redigert) http://www.nationen.no/naeringsliv/article1512409.ece Milvenn.no Katter på tanken... Redigert 24.Oktober.2005 av outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 24.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2005 Mener bestemt at min VP TAMD 31 kan bruke biodisel. Igjen begynner jeg å tvile litt mere på Yanmar siden de ikke anbefaler biodiesel Sitér dette innlegget Link to post
Ben Svart 24.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2005 Det skal mye dyrkbar mark eller fryktelig mange laks til å produsere Biodiesel i noe særlig kvanta. Og laksen skal også ha mat. Dieselforbruket bare i Norge er på flere millioner liter i året. Så det spørs om ikke E-85 er et vel så godt alternativ, mens vi venter på hydrogenen. Ben Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.