Jump to content

Biodiesel


Goddis77

Recommended Posts

Så nettopp på nyhetene (NRK) hvor der var snakk om bruk av biodiesel. Ser at den til og med var 1dollar billigere enn vanlig diesel i statene. Er dette fremtiden for oss båtbrukere?

Hva tror dere?

Det er jo alt gangbar vare her til lands. Nistad, transport bedrift på Sande i Sunnfjord var jor på TV i alt i vår. De kjører trailerne sine på fritryfett. Går visst like godt som på diesel om ikke bedre. Ifølge repportsjen er det noen slittasje problermer som gjenstår å løse. Ser frem til å kjøre min Yanmar på formargkål. Lett kultiverbar vekst :lol:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Husker også en reportasje jeg så fra en øy et eller annet sted. Her brukte de kokosnøtt til alt. Inkludert drivstoff på bilene sine. :smiley:

Men da hadde den nok gjaeret litt foerst tenker jeg. Er det ikke biodiesel vi fyller i Sverige da - eller er det miljoediesel kanskje.. Lukter ikke diesel i hvertfall, og mange sier at motoren mister kraft
Link to post
Share on other sites

Er det ikke biodiesel vi fyller i Sverige da - eller er det miljoediesel kanskje.. Lukter ikke diesel i hvertfall, og mange sier at motoren mister kraft

Svensk miljødiesel er så hvitt jeg har skjønt en svovelredusert utgave, med faktor på 0,9 i forhold til kraft. Snakket med en iverig svenske i sommer, han var svært opptatt av dette. Han mente faktoren var 0,9, altså en dieselmotor med 100 HK faller til 90 HK med miljødiesel på tanken. Jeg bunkret Månestråle en gang i sommer med denne dieselen, og det er riktig den lukter ikke og er klar som vann, men jeg merket ikke noe på effekten.

Men så har Månestråle VP også da :wink::wink:

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Fra artikkel i MOTOR (oktober 2005) står det et å lese:

Hjemme i garasjen lager Odd Egil Solheim biodisel til kr. 2,50 per liter. Frityrolje fra gatekjøkkenet er hovedingrediensen.

 

 

 

Oppskriften står der også, du trenger til en liter biodiesel:

 

0,2 liter metanol

7 gram vannfri kaustisk soda

1 liter brukt matolje (uten matrester)

 

Bland først metanol og kausisk soda. Tilsett frityroljen og bland alt ved 30-40 grader i va 12 timer med en miksmaster, sementblander eller liknende. La stå i minst 12 timer. Blandingen har da skilt seg til en liter biodiesel og 0,2 liter glyserin. (Glyserin + vann = grønnsåpe).

 

Interesant lesning, kanskje noe for de med stor garasje og god plass.

 

mvh

Charente

Link to post
Share on other sites

Så nettopp på nyhetene (NRK) hvor der var snakk om bruk av biodiesel. Ser at den til og med var 1dollar billigere enn vanlig diesel i statene. Er dette fremtiden for oss båtbrukere?

Hva tror dere?

Hvis biodiesel er 1 dollar billigere per LITER i USA, flytter jeg dit og forsørger meg ved å motta dieselolje pluss penger når jeg bunkrer.

 

Et par hundre meter fra der jeg sitter nå, kan man fylle biodiesel på bilen. Prisen er noe over 7 kroner per liter. Denne biodieselen er laget av brukt frityrolje. Den kan også fremstilles av laksolje. Jeg forsket på dette for over ti år siden og fant at laksolje er et fint brennstoff når det gjelder forbrenningsegenskapene, men langtidsvirkning med hensyn til eventuelle belegg i motoren ble vi ikke bedt å forske på.

 

Rapsolje er også biodiesel. Hvis man tar alt kornareal i Norge til dyrking av raps, kan man erstatte 2,5% av dieseloljeforbruket her i landet med biodiesel i form av rapsolje. Biodiesel løser altså ikke vårt energibehov, men bidrar til reduksjon av netto CO2-utslipp. (Hvordan setter jeg inn eksponenter og indekser?)

Link to post
Share on other sites

Det skal mye dyrkbar mark eller fryktelig mange laks til å produsere Biodiesel i noe

særlig kvanta. Og laksen skal også ha mat. Dieselforbruket bare i Norge er på flere millioner

liter i året. Så det spørs om ikke E-85 er et vel så godt alternativ, mens vi venter på

hydrogenen.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...