Jump to content

Feilkoder VP-D4 260 - Er utenfor Tvistein mot Svenner

BingoBonzo

Recommended Posts

Nei, ikke stoppet, ser ut som feil kun oppstår i plan. Skjedde 3 ganger mellom Tvistein og Svenner. Kun SB motor som rapporterer feilen. 

Ligger inne i fyrhavna på Svenner nå. Skal ta en ankerpils og nyte litt sol nå først ?

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Brigg skrev 3 minutter siden:

Synes å huske at @Bonus hadde en oversikt over disse feilkodene. 

Det hadde vært flott!

Fant kun feilkoder for D6 med ips når jeg tok et kjapt søk i sted.

Tror det har noe med styring å gjøre, skal poste et bilde med feilmelding snart.

Joda 370 Sport - Solgt

Phoebe skrev 5 minutter siden:

Godt å høre. Hvordan er det i fyrhavna i ettermiddag? Mulig vi stopper der vi også, vi ser an om det blåser litt opp til mer seilvind...

Begynner å bli fullt.

Et par plasser igjen på brygga mot vest, ligge baug inn med anker. Eller langside på oss, krever litt svaberg-klatring hvis du skal i land. Ligger tvers over for nevnte brygge.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Joda 370 Sport - Solgt

BingoBonzo skrev for 7 timer siden:

.. og får følgende feilmelding: mid 250 psid 9 fmi 10

Beklager sent svar, har vært offline noen timer ...

Har problem med å finne MID 250. MID står for Message Identification Description, og er typisk hvilken "computer" som genererer en feilkode. MID 128 betegner feil generert av selve styreenheten på motoren (PCU'en), mens MID 187 er "computeren" under dashbordet (HCU'en).

Jeg finner dog MID 250 i søk på nettet, og da for IPS systemer. Da betegner MID 250 feilkoder generert fra styresystem. Jeg mener å huske at noen IPS systemer har elektronisk styring, så det kan være en computer ifm det. Har du såpass ny installasjon at du har joystick styring? Kan det være styreenheten for dette?

Dette er 2010 modell EVC-C drev installasjon med joystick.

Veldig bra @Bonus, da har jeg allerede noe håndfast å gå etter. Det sitter to bokser i motorrommet som jeg antar er styreenheter til hvert sitt drev ifm joystick. Hadde ikke disse boksene i forrige dobbel drev installasjon uten joystick.

Joda 370 Sport - Solgt

Bitteliten skrev 1 time siden:

Jeg fikk MID250 freil på NordWest med ips en gang. Da hadde det kommet fukt inn i en kobling til zink saver systemet  dette er koblet til EVC. 

Zink saver system? Dette har jeg ikke hørt om? Vet du hvordan det ser ut og hvor det sitter?

Joda 370 Sport - Solgt

Googlet litt mer og fant en Workshop manual for EVC-C og IPS. Der er MID 250 beskrevet som feil fra 'SUS', Servo Unit Steering. Denne er, på IPS drev montert på toppen av drevet. Antar at en tilsvarende enhet (SUS) også benyttes for elektronisk styrbare drev (Joystick). PSID står for 'Proprietary Subsystem Identification Description. Generisk er dette SID'er, men Volvo legger til noen egne (Proprietære). Jeg finner ikke PSID 9 i denne manualen, og antar at dette er et dedikert subsystem for styrbare drev. FMI (Failure Mode Indentifier) kodene finner du i tabellen nedenfor. Din FMI 10 betyr Mekanisk eller elektrisk feil - abnormt store variasjoner.

Det finnes sikkert tilsvarende manual for EVC-C og styrbare drev, men jeg har ikke funnet denne enda ... Legger ut noen bilder som kan hjelpe deg. Jeg ville startet med å identifisere SUS'ene og sjekket alle elektriske forbindelser til og fra disse. Gjetter på at FMI 10 indikerer en dårlig kontakt - abnormt store variasjoner.

423793967_Workshopmanual.jpg.d79c9b4dbc52d75c1b6378f65eb4dd8c.jpg

EVC-introduction.jpg.c70622d049cb64afef1ce612077f7c1c.jpg

EVC-C_description.jpg.8c5293a8caed7d37a19e82d60e30a4a8.jpg

Malfunctions.jpg.c3d794fa73edad71495cf2f1008c591d.jpg

Redigert av Bonus (see edit history)

Om du har en 2010 båt, antar jeg at du har motorer produsert i 2009-2010. Da skulle disse (for drev) hete D4-260A-D. Det ser du selv på toppen av motorene.

Jeg finner en Workshop manual for D4-D6 Group 30 Electrical System for disse motorene. Manualen har artikkelnummer 47704209 og kan kjøpes her: http://volvopenta.store.elanders.com/default.aspx?webpartid=EWS2_M3ProductGallery.ax&token=10015|214144|12632|13928&sortby=230&sortdir=ASC&guestid=00059431

Dette er en papirmanual som sendes i posten. Har ikke funnet den for nedlasting (enda ...)

Redigert av Bonus (see edit history)

Jeg har en sort boks som heter Steering Control Unit (SCU) på hver side i motorrommet.

Vil tror at dette er tilsvarende SUS på IPS, men for drevbåt med Joystick. Part no: 21358822

Har sjekket alle tilkoblinger til SCU og de er alle rene og pene. Skal ikke lenger enn til Tønsberg så jeg tar videre feilsøking i hjemmehavn.

Skal laste opp bilder når jeg er hjemme, lav båndbredde her på Svenner ?

Joda 370 Sport - Solgt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...