BingoBonzo Svart 15.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 15.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 15.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Bitteliten skrev 49 minutter siden: Da er det best å få en Vodia ombord Helt enig, svinger innom Jarlsø på mandag. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 15.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Har søkt en del videre men finner ikke oversikt over hva disse feilkildene betyr. Stor takk til deg @Bonus for all hjelp sålangt! Hvis noen finner ut noe eller kanskje har en Workshop Manual for D4 liggende så setter jeg stor pris på informasjon ? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
HansH Svart 15.August.2020 Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Vil si med nær 100 % sikkerhet at dette er spenningsfeil I EVC. Hadde samme på IPS. Skyldes dårlig kontakt i koblingsskinne for EVC som antakelig henger bak i nærheten av drevet. Dr ut alt du finner av disse firkantede kontaktene, gi en runde med elektrospray og voila, problem fikset. (Forhåpentligvis) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 15.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 HansH skrev 33 minutter siden: Vil si med nær 100 % sikkerhet at dette er spenningsfeil I EVC. Hadde samme på IPS. Skyldes dårlig kontakt i koblingsskinne for EVC som antakelig henger bak i nærheten av drevet. Dr ut alt du finner av disse firkantede kontaktene, gi en runde med elektrospray og voila, problem fikset. (Forhåpentligvis) Hadde du akkurat samme feilkoder? Skal ta en grundigere sjekk i morgen i hele EVC systemet. Mye av dette ble forøvrig byttet i 2017. Men frykter at det kan være noe annet, all den tid alt fungerte i 2.5t på vei hjem i dag, men unntak av de to gangene hvor jeg var i eller på vei opp i plan. Altså hvor det er større fysisk belastning på systemene. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
crewchief73 Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Jobbet på båt fabrikk og monterte disse systemene. Husker vi testet en 40 Maestro med 2xD6 og elektronisk styring. Da vi passerte 40 knop og nærmet oss fullt turtall, slo den ene motoren over i nødmodus med redusert turtall. Skjedde hver gang vi passerte 40 knop. Viste seg å være en sensor på ene styresylinder til drevet som var defekt. Sitter to styresylindere på hvert drev når du har elektronisk styring, i motsetning til 1 sylinder og parallell stag på hydraulisk styring. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 16.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 (redigert) Nå kan det se ut som om vi nærmer oss! Bladde litt i gamle kvitteringer (overtok båten tidligere i sommer) og ser der at en Sensor Assembly ST (21375754) ble byttet pga feilkoder MID250 PSID9 FMI8 (lav spenning). Min feilkode er jo FMI10, kanskje det er den andre sensoren på drevet? Redigert 16.August.2020 av BingoBonzo Oppdaterte FMI (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
HansH Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Problemet med EVC er at veldig mange feilkoder trigges ved manglende spenning. Hvis en kobling som f eks går ti SUS (servo unit steering), får litt dårlig kontakt (og derved lav spenning), så får du en slik melding. Kan f eks være risting som oppstår i fart som utløser dette. Billigste fiks er å ta runden i ny og ne med å dra ut, sprøyte på elektrospray og koble sammen igjen. fikk dette tipset fra meget dyktige mekanikere på Jarlsø Marina. Opplevde samme greia med joystick. Fikk opp melding om critical error joystick. Fulgte samme prosedyre og problemet løst. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 BingoBonzo skrev for 5 timer siden: Nå kan det se ut som om vi nærmer oss! Min feilkode er jo FMI10, kanskje det er den andre sensoren på drevet? Tror du nærmer deg ja, men jeg tror ikke det er den andre sensoren. Det er riktignok en annen feilkode (abnorm verdi), men samme modul (PSID 9). Tror heller det er noe rundt samme sensor som tidligere (om den feilkoden var reell for den sensoren) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 I og med at dette kommer bare opp i plan. Er det vann i motorrommet? Kommer fort vann innventilasjonssjaktene og legger seg mellom motorenne. Kan det være en kontakt får vann på seg når båten har baugen i været? Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 16.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Bitteliten skrev 37 minutter siden: I og med at dette kommer bare opp i plan. Er det vann i motorrommet? Kommer fort vann innventilasjonssjaktene og legger seg mellom motorenne. Kan det være en kontakt får vann på seg når båten har baugen i været? Har ikke noe vann i motorrommet, det er helt tørt. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 16.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Bonus skrev 1 time siden: Tror du nærmer deg ja, men jeg tror ikke det er den andre sensoren. Det er riktignok en annen feilkode (abnorm verdi), men samme modul (PSID 9). Tror heller det er noe rundt samme sensor som tidligere (om den feilkoden var reell for den sensoren) Ja, selvfølgelig, PSID er modulen det er snakk om. Håper jeg får avklart feilmelding ila morgendagen. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
HansH Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 (redigert) @BingoBonzo Her er litt stoff klippet fra Workshop Manual Group 30 Electrical system B 2(0) Volvo Penta IPS EVC-C som jeg hadde på forrige båten med IPS500. Hele EVC-systemet er Volvos versjon av en amerikansk standard SAE J1939, dvs CAN BUS-system bygget opp med en rekke felles koder. Her er litt om dine koder. MID = “Message Identification Description” The MID consists of a number which designates the control unit that sent the fault code message. (e.g. the engine control unit). MID 250 = Servo Unit Steering (SUS). SID = “Subsystem Identification Description”: The SID consists of a number that designates a component to which the fault code relates (tachometer, for example). PSID = “Proprietary SID”: The same as the SID, but this is a Volvo-specific component. PSID 9 - Jeg finner ikke noen PSID 9 i IPS-manualen så det er nok noe med drevet ditt. FMI = Failure Mode Indicator FMI 10 = Abnormally large variations. Detects integrity failure in communication message from active SHCU. FMI 10 Requested rudder angle between the two drive lines deviates. Fault indication Warning is displayed in the tachometer/display. A red lamp flashes in the alarmpanel + audible warning. Symptom No steering function (both SUS units locked). Boat in lowspeed mode. Fault tracing FMI 10 Conditions for fault code If valid sync data from other sides drive train and it deviates with steering wheel position more than (± 5 degrees). Suitable action 1 Change steering wheel unit. FMI 10 Conditions for fault code Regular Position Motor deviation. Suitable action 1) If error constantly appears at low speed, check SUS and gear. 2) If error temporarily appears at high speed, let SUS cool off. I verste fall er det en reell feil, i beste fall kun en sensorfeil som er trigget av spenningsfall. Feilkoden indikerer at det er en for stor avstand i to verdier. Det kan da være at din PSID er drevene og at systemet indikerer en for stor ulikhet i vinkel mellom disse. (gjetning) eller at det ulik vinkel på drev i forhold til innstilling på styreenhet (rattet muligens). Uansett, dette finner Jarlsø Marina ut av. Redigert 16.August.2020 av HansH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 16.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Takk for innspill @HansH! Rimer godt med det vi tror, i mitt tilfelle kan se ut som om PSID 9 er sensoren som måler hvor mye drevet svinger, sitter på styresylinder. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Da fikk jeg litt mer info: Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bonus Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Se der ja. Vi var ikke så langt unna i antagelsene .. ? Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Bonus skrev 15 minutter siden: Se der ja. Vi var ikke så langt unna i antagelsene .. ? Absolutt, meget bra detektivarbeide ? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
HansH Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Men var det reell feil eller dårlig kontakt? Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 18.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 (redigert) Jeg mener det er en reel feil. Testkjørte i med Vodia, samme feil etter 5 min i plan. Spenningen på sensorene når drevet skulle ha pekt rett frem var på hhv 3.49V og 1.49V Kan tyde på at drevet/sylinderne blir skjøvet ut av stilling (min teori) under belastning. Tekniker mener at det kan være sensorfeil. Skal ta en grundigere evalueringen til uken, nå er det båtkontor på Bolærne ? Redigert 18.August.2020 av BingoBonzo Fikset skriveleif (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.