Jump to content

Feilkoder VP-D4 260 - Er utenfor Tvistein mot Svenner


BingoBonzo

Recommended Posts

Har søkt en del videre men finner ikke oversikt over hva disse feilkildene betyr.

 

Stor takk til deg @Bonus for all hjelp sålangt!

 

Hvis noen finner ut noe eller kanskje har en Workshop Manual for D4 liggende så setter jeg stor pris på informasjon ?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
HansH skrev 33 minutter siden:

Vil si med nær 100 % sikkerhet at dette er spenningsfeil I EVC.

 

Hadde samme på IPS. Skyldes dårlig kontakt i koblingsskinne for EVC som antakelig henger bak i nærheten av drevet. Dr ut alt du finner av disse firkantede kontaktene, gi en runde med elektrospray og voila, problem fikset. (Forhåpentligvis)

 

 


Hadde du akkurat samme feilkoder?

 

Skal ta en grundigere sjekk i morgen i hele EVC systemet. Mye av dette ble forøvrig byttet i 2017.

 

Men frykter at det kan være noe annet, all den tid alt fungerte i 2.5t på vei hjem i dag, men unntak av de to gangene hvor jeg var i eller på vei opp i plan. Altså hvor det er større fysisk belastning på systemene.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Jobbet på båt fabrikk og monterte disse systemene. Husker vi testet en 40 Maestro med 2xD6 og elektronisk styring. Da vi passerte 40 knop og nærmet oss fullt turtall, slo den ene motoren over i nødmodus med redusert turtall. Skjedde hver gang vi passerte 40 knop.

Viste seg å være en sensor på ene styresylinder til drevet som var defekt. Sitter to styresylindere på hvert drev når du har elektronisk styring, i motsetning til 1 sylinder og parallell stag på hydraulisk styring.

Link to post

Nå kan det se ut som om vi nærmer oss!

 

Bladde litt i gamle kvitteringer (overtok båten tidligere i sommer) og ser der at en Sensor Assembly ST (21375754) ble byttet pga feilkoder MID250 PSID9 FMI8 (lav spenning).

 

Min feilkode er jo FMI10, kanskje det er den andre sensoren på drevet?

Redigert av BingoBonzo
Oppdaterte FMI (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Problemet med EVC er at veldig mange feilkoder trigges ved manglende spenning. Hvis en kobling som f eks går ti SUS (servo unit steering), får litt dårlig kontakt (og derved lav spenning), så får du en slik melding. Kan f eks være risting som oppstår i fart som utløser dette. Billigste fiks er å ta runden i ny og ne med å dra ut, sprøyte på elektrospray og koble sammen igjen. 
 

fikk dette tipset fra meget dyktige mekanikere på Jarlsø Marina.

 

Opplevde samme greia med joystick. Fikk opp melding om critical error joystick. Fulgte samme prosedyre og problemet løst. 

Link to post
BingoBonzo skrev for 5 timer siden:

Nå kan det se ut som om vi nærmer oss!

Min feilkode er jo FMI10, kanskje det er den andre sensoren på drevet?


Tror du nærmer deg ja, men jeg tror ikke det er den andre sensoren. Det er riktignok en annen feilkode (abnorm verdi), men samme modul (PSID 9). Tror heller det er noe rundt samme sensor som tidligere (om den feilkoden var reell for den sensoren)

Link to post
Bitteliten skrev 37 minutter siden:

I og med at dette kommer bare opp i plan. Er det vann i motorrommet? Kommer fort vann innventilasjonssjaktene og legger seg mellom motorenne. Kan det være en kontakt får vann på seg når båten har baugen i været?


Har ikke noe vann i motorrommet, det er helt tørt. 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Bonus skrev 1 time siden:


Tror du nærmer deg ja, men jeg tror ikke det er den andre sensoren. Det er riktignok en annen feilkode (abnorm verdi), men samme modul (PSID 9). Tror heller det er noe rundt samme sensor som tidligere (om den feilkoden var reell for den sensoren)


Ja, selvfølgelig, PSID er modulen det er snakk om. Håper jeg får avklart feilmelding ila morgendagen.

 

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

@BingoBonzo Her er litt stoff klippet fra Workshop Manual Group 30 Electrical system B 2(0) Volvo Penta IPS EVC-C som jeg hadde på forrige båten med IPS500.

 

Hele EVC-systemet er Volvos versjon av en amerikansk standard SAE J1939, dvs CAN BUS-system bygget opp med en rekke felles koder. Her er litt om dine koder.

 

MID = “Message Identification Description” The MID consists of a number which designates the control unit that sent the fault code message. (e.g. the engine control unit).

 

MID 250 = Servo Unit Steering (SUS).

 

SID = “Subsystem Identification Description”: The SID consists of a number that designates a component to which the fault code relates (tachometer, for example).

 

PSID = “Proprietary SID”: The same as the SID, but this is a Volvo-specific component.

PSID 9 - Jeg finner ikke noen PSID 9 i IPS-manualen så det er nok noe med drevet ditt.

 

FMI = Failure Mode Indicator

FMI 10 = Abnormally large variations. Detects integrity failure in communication message from active SHCU.

 

FMI 10 Requested rudder angle between the two drive lines deviates.

Fault indication

Warning is displayed in the tachometer/display. A red lamp flashes in the alarmpanel + audible warning.

Symptom

No steering function (both SUS units locked). Boat in lowspeed mode.

 

Fault tracing

FMI 10

Conditions for fault code

If valid sync data from other sides drive train and it deviates with steering wheel position more than (± 5 degrees).

Suitable action

1

Change steering wheel unit.

 

 

FMI 10

Conditions for fault code

Regular Position Motor deviation.

 

Suitable action

1) If error constantly appears at low speed, check SUS and gear.

2) If error temporarily appears at high speed, let SUS cool off.

 

I verste fall er det en reell feil, i beste fall kun en sensorfeil som er trigget av spenningsfall. Feilkoden indikerer at det er en for stor avstand i to verdier. Det kan da være at din PSID er drevene og at systemet indikerer en for stor ulikhet i vinkel mellom disse. (gjetning) eller at det ulik vinkel på drev i forhold til innstilling på styreenhet (rattet muligens). 

 

Uansett, dette finner Jarlsø Marina ut av.

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post

Jeg mener det er en reel feil.

 

Testkjørte i med Vodia, samme feil etter 5 min i plan. Spenningen på sensorene når drevet skulle ha pekt rett frem var på hhv 3.49V og 1.49V 

 

Kan tyde på at drevet/sylinderne blir skjøvet ut av stilling (min teori) under belastning. Tekniker mener at det kan være sensorfeil.

 

Skal ta en grundigere evalueringen til uken, nå er det båtkontor på Bolærne ?

 

 

99E64D25-A12B-41FC-9E7B-EA3FA4D80F44.jpeg

Redigert av BingoBonzo
Fikset skriveleif (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...