lippert Startet 14.August.2020 Link til dette innlegget Startet 14.August.2020 Temperatur alarmen gikk mens jeg tuslet av sted i 5 - 6 knop. Fikk ut bunnfeste på dreggen og begynte feilsøking. Åpnet sjøvannsfilteret og det var tørt. Impelleren så ut som på bildet. Det jeg undres på er hvor er restene? På en KAD 44 sitter jo impelleren før filterhuset. Noe burde jo da i det minste ende opp der. Kan ikke forstå hvordan det skulle være mulig for nesten en hel impeller å komme forbi filteret. mvh Knut Erik Link to post
NilsPils Svart 14.August.2020 Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 En båtkompis hadde, ødelagt impeller og varmgang. Etter mye feilsøking fant vi impellerbiter på det siste stedet det synes logisk å lete, nemlig i innløpet til impellerpumpa, altså på oppstrøms side. Forklaringen må være at når impelleren blir most slutter den å pumpe. Da er det ikke lenger noen forskjell på oppstrøms og nedstrøms side. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
lippert Svart 14.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Ja, jeg får se i morgen. Ulempen med standard drev-installasjon er at det ikke er noen kran på sjøinntaket. Volvo sir man kan ta av slangen ved skjoldet og plugge innløpet. Det er så trangt bak der at jeg er vel ikke helt komfortabel med å gjør det, men vi får se. Det spare kostnadene ved et løft. mvh Knut Erik Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2020 Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Er det en slange som sitter på en stuss bak ved skjoldet? Da kan du plugge på en slangebit som du bare sørger er løftet over vannlinjen i enden. Jeg har siden i sommer med meg en sykkelslange og et utvalg slangeklemmer til slike provisoriske løsninger. Prøvde å plugge inngående rør i en nabobåt der eier ropte på hjelp. Han hadde koplet av røret på vannpumpen og det fosset inn. Selv med godt utvalg i treplugger fra Maritim fikk vi ikke plugget det bra nok. Derfor sykkelslange (som jeg plukket opp i en tråd her en gang). Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
lippert Svart 16.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 NilsPils skrev On 14.8.2020 at 21.28: En båtkompis hadde, ødelagt impeller og varmgang. Etter mye feilsøking fant vi impellerbiter på det siste stedet det synes logisk å lete, nemlig i innløpet til impellerpumpa, altså på oppstrøms side. . Det samme hadde skjedd hos meg. Tok av slangen inn på pumpa og senket den under vannlinja. Det kom godt med gummirester. mvh Knut Erik Link to post
Kjellg Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Hvordan i alle dager kan en impeller se slik ut? Dette må jo være reklamasjon. Link to post
Windy37GM Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Akkurat det samme lurte jeg på. Hvordan i all verden skjer det greiene der? Jeg har bytta impellere på KADer i over 15 år og aldri sett noe slikt? Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bellil Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Jeg opplevde noe av det samme på KAD32. Dette var "første" tur etter vårslipp og jeg fikk varm motor. Hos meg er impeller over vannlinje så jeg tok av dekselet og impeller så omtrent ut som din. Noen deler var i sjøvannsfilteret. Byttet impeller og satte fart i maskineriet igjen og ganske raskt fikk jeg igjen høy temperatur. Ny stopp, ut med impeller og i innløpet til impeller hadde tre impellerblader fra den defekte kilt seg fast og følgelig stoppet vanntilførsel. Prøvde å pirke ut de tre bladene, men fikk bare hold på ett og dermed forsvant de to andre ned igjen. Skru sammen igjen, starte, ny varsling på temp, ut med impeller etc. Har dobbeltinstallasjon så jeg kom meg til fast plass, lånte en våtsuger, koblet fra sjøvannsslangen til impeller (da står vannet ca 5-10 cm ned i slangen), koblet på våtsugeren og klarte da å få sugd opp resten av det som lå fra sjø til impeller. Opplevde fortsatt litt høy temp (ca 92 °C). Spesielt når jeg gikk i plan, men alarmen gikk ikke. Demonterte ned til varmeveksler og renset denne med systemrens/syre (brukte en 10 mm2 PN kabel som jeg avmantlet og spriket til en kost som jeg brukte til å stake med i alle rørene). Monterte sammen igjen og nå var denne motoren kaldere ved tuslefart enn den urørte, men ved høyt turtall var den fortsatt varmere. Ny demontering og denne gangen også med oljekjøler som jo er første stopp for sjøvannet etter filter. Ganske raskt oppdaget jeg noe som kunne være årsaken til høy temp Jeg renset så oljekjøleren på samme måte som med varmeveklseren. Det jeg trolig glemte var å våtsuge fra sjøvannsfilter til oljekjøler så nå har jeg igjen høy temperatur Lykke til med feilsøkingen. PS! VP har et verktøy/avdrager for å ta ut impeller. Ulempen med KAD32 er at man ikke får grep med avdrageren uten å bruke tang den første cm. A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
kokken Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Problemet er vel når man først har en gåen Impeller og ikkje får ut alle delene, så ligger dei igjen i systemet og blir sugd inni pumpa og ødelegger den nye impelleren Link to post
Jørgen Hellestø Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Har funnet impellerbiter i aftercooleren på min KAD300, så denne er vel også verdt å sjekke? Link to post
Teerex Svart 27.September.2021 Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
NilsPils Svart 27.September.2021 Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 kokken skrev On 18.8.2020 at 12.33: Problemet er vel når man først har en gåen Impeller og ikkje får ut alle delene, så ligger dei igjen i systemet og blir sugd inni pumpa og ødelegger den nye impelleren Saltvannsystemet er vel ikke et lukket system? De blir vel helst blåst ut i eksosen eller kontrollstrålen hvis de ikke blir sittende fast i systemet . .? Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Teerex Svart 27.September.2021 Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 Biter kan bli liggende/sittende fast i intercooler dersom sjøvannsfilteret er foran pumpa. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
NilsPils Svart 27.September.2021 Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 Jeg har hatt gummibiter i systemet på tresnekka mi. Blåste det ut med trykkluft. Det kan lettt skje hvis sjøvannsinntaket går tett av tang, maneter eller sånt og pumpa går varm. Nå har jeg montert et lett tilgjengelig Y-filter rett etter inpellerpumpa. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Teerex Svart 27.September.2021 Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn