Jump to content

Hva kan jeg bruke til å feste/lime to solcellepaneler på fordekket?

Lars H.

Recommended Posts

Jeg har byttet ut mine to solcellepaneler med to nye med litt andre dimensjoner enn de gamle. Som bildet viser er de skrudd fast på fordekket med en skrue i hvert hjørne. Men da de er så lange blir det litt store glipper mot underlaget på langsidene. På de to gamle var det en ekstra skrue på langsidene, men jeg tør ikke bore i panelene, vet ikke om der går noen interne kabler der. Jeg har kun tenkt å lime/feste de litt langs kantene på langsidene, men hva slags lim er greit å bruke? Det må være mulig å løsne en gang i fremtiden. Det burde helst være et lim som fester umiddelbart slik at jeg slippe å plassere vekter oppå panelene mens limet herder.

2_nye_paneler.jpg.ba992a3e2cac9b2efe609a4dba45214e.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

PL400 er notert. Det med tau vil nok bli problematisk, da måtte jeg tre det ned under båten i vannet. Må jeg ha noe pres (som jeg håpte å slippe), har jeg en sekk full av tomme vindusspylerkanner jeg kunne fylle med vann og sette oppå panelene.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har selv borret ekstra huller ytterst i de hvite kantene på slike solcellepaneler. Har vanskelig for å tro at det er noe kabling der. Men kanskje noen vet noe bedre? Ellers finnes vel Tec-7 og Tec-7 remover. Det er kanskje fordi du er på tur at det ikke er akseptabelt med vektpress? I sommertemperaturer hefter Tec-7 på noen timer (Men ikke helt herdet).

Om du vil ha umiddelbar heft finnes det ‘raskere’ versjoner i PL-familien. Jeg liker ‘No More Nails’ fra CO i denne forpakningen. Dyrere en vanlig fugepistoltube pr Ml, men de tørker jo alltid inn. Har hatt en slik i flere år og den leverer fortsatt lim..

Men dette limet er ikke like enkelt å fjerne som silikon da. Brukte ikke press når jeg limte med silikon og det gikk helt fint.

Jeg brukte Trans7 (gjennomsiktig Tec7) og limte med en "ert" i hvert hjørne og en i midten. Mine panel et litt kortere enn dine. Henger nå for andre året, og henger som bare det. 

Vasket gelcoat med aceton, så la jeg på panelene. Satte bare på vekt (tror jeg brukte vannkanner som jeg la ned). 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

For å svare på spørsmålet må vi jo egentlig vite hva slags materialer du skal lime. Du skal lime mot gelcoat, så den saken er grei, hva slags materiale er det i undersiden av panelet? 

Hvis det er limbar med fugemasse kan du bruke Bostik Maxibond Xtreme. Den har så høy initialholdekraft at du ikke trenger å vekte ned mens den herder. Legg på en smal stripe, da er det lett å få løs med en kniv senere. Holdekraften er enorm, men det forutsetter limbarhet.

Tek7, silikon, osv. fordrer at du legger på press mens det herder.

Komodo skrev On 14.8.2020 at 20.40:

For å svare på spørsmålet må vi jo egentlig vite hva slags materialer du skal lime. Du skal lime mot gelcoat, så den saken er grei, hva slags materiale er det i undersiden av panelet? 

Vis hele sitatet  

Det vet jeg ikke, en eller annen plast, samme under som dern en ser på oversiden langs kantene.

GSEuser skrev On 14.8.2020 at 20.55:

Jeg har brukt dobbeltsidig tape fra 3M

Vis hele sitatet  

Det skal jeg sannelig prøve, jeg har en stor rull 5cm brei tape. Da kjenner jeg jo om det sitter uten å bruke vekter og vente på herding.

tape_dobbeltsidig.jpg.d2f0e739ce02536db2ab8c578a98eeaa.jpg

Greia med slike solcellepaneler er at de blir ganske varme til tider. Mange dobbelsidige taper vil svikte da. Snakket faktisk med 3M før jeg monterte for første gang. Av ‘fjernbare’ alternativer var silikon det eneste som tålte såpass varme. Og jeg kan bekrefte at det holder. Var et sant h å slite de løs når jeg byttet paneler 5 år senere. 

Fantino skrev On 14.8.2020 at 21.26:

Av ‘fjernbare’ alternativer var silikon det eneste som tålte såpass varme.

Vis hele sitatet  

Silikon er litt utskjelt, men med riktig forarbeid kan det bli veldig bra :thumbsup: Men det blir nok ikke så varmt at man ikke kan lime med MS-polymer (Bostik, tek7 etc), da ville det i tilfelle også være stor brannfare.

En ting som irriterer med alle disse limsortene er at de kommer i så store "forpakninger". Jeg trenger jo bare noen små erter, og da hadde det vært greit med en liten tube.

Hva med en slik limpistol? Det limet blir jo hardt etter noen minutter? Da er det jo bare å klemme litt inn under panelet et på par punkter, sette seg på panelet mens en tar seg en røyk, og så burde det sitte (om limet biter på paneloverflaten og polyesteren). En slik har jeg liggende et eller annet sted tror jeg.

limpistol.png.9fe59cecb28d581543b1279f85af1fbb.png

Brukte dobbelsidig tape på mitt panel for 4 år siden.. Samme tape som vi bruker på varmefolie og varmekabel. Rengjorde med sitrusrens, og la tapen på solcelle panelet først, med noen små åpninger nederst, for at luft/fukt kan komme ut... Henger fortsatt meget godt... 

Tape TESA 19X25 kan f.eks kjøpes hos elektroimportøren, 

Lars H. skrev On 14.8.2020 at 21.42:

En ting som irriterer med alle disse limsortene er at de kommer i så store "forpakninger". Jeg trenger jo bare noen små erter, og da hadde det vært greit med en liten tube.

Hva med en slik limpistol? Det limet blir jo hardt etter noen minutter? Da er det jo bare å klemme litt inn under panelet et på par punkter, sette seg på panelet mens en tar seg en røyk, og så burde det sitte (om limet biter på paneloverflaten og polyesteren). En slik har jeg liggende et eller annet sted tror jeg.

limpistol.png.9fe59cecb28d581543b1279f85af1fbb.png

Vis hele sitatet  

Det limet henger generelt ganske elendig synes jeg.. Vil bli overrasket om det ikke kan plukkes ganske lett av gelcoaten når det har størknet.

Tape for varmefolie må da være et pangalternativ! Hadde jeg prøvd om jeg hadde dumpet over den ideen på første forsøk. Tydeligvis ikke i sortimentet til 3M-duden jeg fikk tak i på tlf ?

Hva med Biltema Multibond rapid? Til kr 85 per tube?

Herder svært raskt, og har svært høy styrke fra starten og vedheft uten primer.MS-polymer som limer sterkt og med varig elastisitet på nesten alle materialer innendørs og utendørs. Fester også på lett fuktige flater.

Herder svært raskt, og har svært høy styrke fra starten og vedheft uten primer. Vedheften er umiddelbart etter påføring, så man kan binde uten fastspenning eller midlertidig støtte. 290 ml.

Fordeler og funksjoner *Universell: Fester på nesten alt byggemateriell, selv lett fuktede overflater. *Sterk og elastisk fuge etter gjennomherding. *Kan overmales med de fleste typer maling og lakk, selv vanntynnbare. *Rask vedheft gjør at du i de fleste tilfeller slipper å stroppe fast, slik at du sparer tid. *Bestandig mot vær og aldring. UV-stabil. *Motstandsdyktig mot mugg og bakterier. *Enkel å påføre med kittpistol, nesten uansett vær. *Miljøvennlig: Inneholder ikke løsemidler eller isocyanater. *Misfarger ikke.
Bruksområder

Liming
Isolasjon, plater, sponplater, gulv, skillevegger, gipsplater, panel, utforing, kledning, terskler, beslag, takdetaljer, speil, dekorpanel, syntetiske plater i kjøleskap, fuger, og utstyr på bil, båt, campingvogn og lignende.

Montering
Lister, terskler, panel, rosetter, stukkatur, glass, profiler, skilt og bokstaver på stein og lignende.

Fuging og tetting
Sprekker i gulv, vegger, lister, tregulv, vinduer, betong, plater, rør, kanaler, baderom, WC, kjøkken, containere og metallkonstruksjoner, med mer.

Materiale *Tre: sponplater, MDF, kryssfiner (for eksempel Plywood), fiberplater tak/vegg (for eksempel Huntonit) med flere. *Sementbaserte: Betong, lettbetong (for eksempel Siporex, Ytong), lecablokk med flere. *Glass: Speil, glass, akryl, plexiglass, glassfiber, emalje med flere. *Keramiske: Gipsplater, fliser, klinker, tegl, murstein, takpanner med flere. *Naturstein: Marmor, skifer, granitt med flere. *Metall: Støpejern, blikk, sink, rustfritt stål, kobber, messing, aluminium med flere. *Polymerer: Polyuretan (PU) med flere. *Kompositt: Takshingel med flere. *Plast: Polystyren (for eksempel celleplast, Isopor), melamin, HPL-laminatgulv, polykarbonat med flere.

Tekniske data *Temperatur for påføring og tørking: +5 °C til +40 °C. *Temperaturbestandighet etter herding: –40 °C til +90 °C. *Tid for skinndannelse: 15–20 minutter ved 23 °C og 50 % RH. *Godkjent fugebevegelse: < 20 %. *Overmalbar med de fleste vann- og løsemiddelfortynnbare malinger. *Alkydmaling kan få forlenget tørketid *Vedheftevne: Utmerket på de fleste materialer med fuktig eller tørr overflate, begrenset på glatte overflater av bitumen, teflon®, polyeten, polypropen. *Må ikke brukes på steder som er konstant under vann, for eksempel basseng.  *Holdbarhet: 12 måneder i uåpnet forpakning, ved 23 °C.

Da dropper jeg limpistol med smeltelim, dessuten finner jeg den ikke. Men å velge limmetode blir ikke lett, nå har jeg snart fått forslag om de fleste limtypene på markedet. :crazy: Jeg tror jeg gjør et forsøk med noen biter av den dobbeltsidige tapen jeg har, så får jeg se hvordan det funker.

Hovedfestet for panelet er jo en skrue i hvert hjørne, så lim/tape er bare for at panelene skal ligge litt bedre nedpå langs de lange kantene.

Slik panelene er festet nå, med en skrue i hvert hjørne, er det glipper på 5mm  mot underlaget der jeg har markert med grønne piler på bildet. Meningen med lim er å eliminere denne glippen slik at panelene ligger mer stabilt. Det håper jeg å oppnå med lim eller tape der jeg har markert på bildet. I og med at det er glipper, må jeg vel innfinne meg at jeg plasserer noe tunngt over limingen til limet har herdet.

panel_festepunkter.jpg.a6ae7828228920893feb2e2b916bc24c.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...