Jump to content

Webasto 2000STC med multicontrol - elendig funksjonalitet


hawthorne

Recommended Posts

Har montert en Webasto 2000STC med multicontrol i båten, og må si jeg er skuffet (og overrasket) over hvordan denne fungerer i praksis. Slik trodde jeg den ville virke: man stiller antall grader f.eks. 22 samt hastighet på vifta (evt. "auto"). Varmeren sørger så for å holde 22 grader, og skrur ned viftehastigheten når temperaturen er nådd for å vedlikeholde. Slik virker den: man stiller inn 22 grader, og varmeren starter når antall grader er mindre enn 22. Relativt upresis termostat (ekstern - korrekt montert), det kan godt være 20 grader før den starter. Vifta spinner opp maks - og blir der. Blir der helt til det er 22 eller kanskje 24. Så stopper varmeren. Varmen faller, men termostaten er jo super ufølsom, og spinner opp igjen ved kanskje 20 grader, fortsatt på maks.

 

Hovedproblemet er at 2000STC ikke har funksjonalitet for å justere viftehastigheten, den er enten på (høy!) eller av. Den har bare en modus, selv med "multicontrol", forøvrig et instrument med en brukervennlighet som tilhører tidlig 2000-tallet. Multicontrol er heller ikke vanntett, noe den burde vært. Støynivået er bra, med unntak av luftstøy. Men det har ikke noe med varmeren å gjøre. Skal skaffe en lyddemper på luftinntaket.

 

Dette er jo supersimpel teknolog! Men her har virkelig ingeniørene gjort alt for å lage en dyr men simpel varmer. De andre Webastovarmerne (> 2kw) er kanskje annerledes, det vet jeg ikke. Men jeg har ikke så stor båt, og derfor passer en 2kw varmer fint.

 

Min egen skyld å ikke sett meg inn i funksjonaliteten, men dette er altså merkelig? Er Eberspächers sine varmere tilsvarende?

 

 

Redigert av hawthorne
Skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...