Danemann Startet 16.August.2020 Del på Facebook Startet 16.August.2020 Ankervinsjen i Scampi 30-en min er nå koblet til startbatteriet som står bak i båten mens ankervinsjen er forut, ledningene framover er 35 kvadrat, relèet (som blir styrt fra cockpiten) er nå montert litt aktenfor midten av båten. Planen er å montere et eget batteri og relèet for vinsjen forut så jeg fremdeles har ledningene for styring av relèet bakover til cocpiten, og så bruke nåværende batteriledningsnett kun til lading av vinsjbatteriet fra startbatteriet. Noen motforestillinger mot dette, og evt hvorfor? Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Fantino Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Det burde bli en god løsning. De tykke ledningene vil gi lite spenningsfall og derfor Ok lading av batteriet fremme. Du bør også montere egen sikring og hovedbryter ved det batteriet, og vurdere om hovedbryter bør være fjernstyrt i tilfelle vinsjmotor henger seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Danemann Svart 16.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2020 Takk for tilbakemld og godt tips. Forslag til god bryter til vettug pris? Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Fantino Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 (redigert) Maritim har BEP 275A fjernoperert hovedbryter men den koster ca 2500. Jøerg Becker selger disse der 160A-versjon som trolig er tilstrekkelig for ankervinsj koster 1500. Om du klarer deg med manuell bryter så kan du bruke en slik så har du sikring og bryter i ett. Redigert 16.August.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Danemann skrev for 8 timer siden: Ankervinsjen i Scampi 30-en min er nå koblet til startbatteriet som står bak i båten mens ankervinsjen er forut, ledningene framover er 35 kvadrat, relèet (som blir styrt fra cockpiten) er nå montert litt aktenfor midten av båten Fungerer ikke det greit da? Jeg er tilhenger av eget batteri forut dersom man har thruster, men ankerwinsjer er ikke like energi krevende. Ville vurdert bytte til ett optima bluetop eller tilsvarende startbatteri, og heller beholdt dagens løsning med 35mm2. Ikke fordi det du beskriver er feil, men fordi det vil være enklere å heller kjøpe ett nytt og bedre startbatteri enn å bygge om. Fungerer det ikke slik du håpet på, så kan du jo flytte frem ett av de to batteriene du da har. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Hei Eg er samd med Seilars. Det verkar litt overkill med eit ekstra ankervinsjbatteri på denne båten. På vår båt er ankervinsjen, 1500w, kopla til forbruksbatteria. Det funkar heilt fint. Båten er 38 fot. Vektmessig ville eg heller hatt ein større forbruksbank, og latt ankervinsjen få straum frå forbruksbanken. Det same gjeld kostnadsmessig. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Om kabelstrekket er ca 20 m og vinsj er på 1000W så blir spenningsfallet i underkant av 1V på 35 mm2. Mulig det har lite å bety ja - evt så har kanskje vinsj en minimumsspenning i spec? Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Har batteri forut som gir strøm til baugpropeller og ankerwinch. Bruker fjernstyrt batteribryter Blue Sea 7700. Super bryter, men ganske dyr. Jeg kjøpte min i USA (brukte Jetcarrier som transportør). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Denne var ikke så sykt dyr og 200A må da være plenty til ankervinsj vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Danemann skrev for 22 timer siden: Planen er å montere et eget batteri og relèet for vinsjen forut så jeg fremdeles har ledningene for styring av relèet bakover til cocpiten, og så bruke nåværende batteriledningsnett kun til lading av vinsjbatteriet fra startbatteriet. Noen motforestillinger mot dette, og evt hvorfor? Hva er motivasjonen for dette? Fungerer det dårlig i dag? Du får mer vekt fremme i båten. Hvor tungt anker og kjetting har du? Hvorfor trenger du vinsj i det hele tatt på en såpass liten båt..? Keep it simple tenker jeg... Sitér dette innlegget Link to post
O_K Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Hvordan løses det med sikringer om man gjør som TS tenker her og setter et eget batteri foran. Man må jo fortsatt ha et kabelstrekk for å sørge for lading, og da får man en kabel med strømkilde i begge ender, er det normalt å sikre kabel ved begge batteriene, eller er det "standard" å bruke dioder som gjør at strøm bare går en vei? Formålet med sikring her er kun kortslutningsvern, men ved langt kabelstrekk gjennom hele båten så øker jo sjansen for at det oppstår kortslutning. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Synes nå hele ideen med eget batteri til ankervinsjen virker noe overspekulert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.