Jump to content

Plassering av batteri til ankervinsj

Danemann

Recommended Posts

Ankervinsjen i Scampi 30-en min er nå koblet til startbatteriet som står bak i båten mens ankervinsjen er forut, ledningene framover er 35 kvadrat, relèet (som blir styrt fra cockpiten) er nå montert litt aktenfor midten av båten.
Planen er å montere et eget batteri og relèet for vinsjen forut så jeg fremdeles har ledningene for styring av relèet bakover til cocpiten, og så bruke nåværende batteriledningsnett kun til lading av vinsjbatteriet fra startbatteriet. 
Noen motforestillinger mot dette, og evt hvorfor?

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Danemann skrev for 8 timer siden:

Ankervinsjen i Scampi 30-en min er nå koblet til startbatteriet som står bak i båten mens ankervinsjen er forut, ledningene framover er 35 kvadrat, relèet (som blir styrt fra cockpiten) er nå montert litt aktenfor midten av båten

Fungerer ikke det greit da? Jeg er tilhenger av eget batteri forut dersom man har thruster, men ankerwinsjer er ikke like energi krevende.  Ville vurdert bytte til ett optima bluetop eller tilsvarende startbatteri, og heller beholdt dagens løsning med 35mm2.  Ikke fordi det du beskriver er feil, men fordi det vil være enklere å heller kjøpe ett nytt og bedre startbatteri enn å bygge om.  Fungerer det ikke slik du håpet på, så kan du jo flytte frem ett av de to batteriene du da har. 

Hei

Eg er samd med Seilars. Det verkar litt overkill med eit ekstra ankervinsjbatteri på denne båten.

På vår båt er ankervinsjen, 1500w, kopla til forbruksbatteria. Det funkar heilt fint.

Båten er 38 fot.

Vektmessig ville eg heller hatt ein større forbruksbank, og latt ankervinsjen få straum frå forbruksbanken. Det same gjeld kostnadsmessig.

Ask

Danemann skrev for 22 timer siden:

Planen er å montere et eget batteri og relèet for vinsjen forut så jeg fremdeles har ledningene for styring av relèet bakover til cocpiten, og så bruke nåværende batteriledningsnett kun til lading av vinsjbatteriet fra startbatteriet. 
Noen motforestillinger mot dette, og evt hvorfor?

Hva er motivasjonen for dette? Fungerer det dårlig i dag? Du får mer vekt fremme i båten. Hvor tungt anker og kjetting har du? Hvorfor trenger du vinsj i det hele tatt på en såpass liten båt..?  Keep it simple tenker jeg...

Hvordan løses det med sikringer om man gjør som TS tenker her og setter et eget batteri foran. Man må jo fortsatt ha et kabelstrekk for å sørge for lading, og da får man en kabel med strømkilde i begge ender, er det normalt å sikre kabel ved begge batteriene, eller er det "standard" å bruke dioder som gjør at strøm bare går en vei? Formålet med sikring her er kun kortslutningsvern, men ved  langt kabelstrekk gjennom hele båten så øker jo sjansen for at det oppstår kortslutning. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...