Groben Startet 16.August.2020 Del på Facebook Startet 16.August.2020 (redigert) Hei. Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg. Jeg har en Mercury 4-takter, 50 HK fra 2012 festet til en Ranaplast fra 1986. Ikke en racerbåt, men den har en max hastighet på 20-23 knop. Kjøpte båten av en bilmekaniker som hadde stor kunnskap og behandlet motoren meget godt og gjorde alle de riktige tingene. Før jeg overtok den hadde han (til tross for at båten kun hadde gått ca 100 timer) gjort en 300-timers service og bla.a. skiftet registerreim. Jeg har nå hatt denne i 4 år og gjort service på den selv. Kan ingenting om motor selv, men på YouTube finer man hjelp til det meste. Har så langt ikke hatt noen problemer. Jeg var ute en tur i går og da skjedde det plutselig noe underlig. Kjørte på full hastighet da plutselig turtallet økte og motoren slittet å akselerere. I tillegg kom det en høy skrapelyd. Motoren sluttet ikke å gå, så når jeg dro ned gassen romlet den videre. Jeg kjørte videre på lav hastighet og det gikk fint. Når jeg prøvde å gi mere gass skjedde det samme igjen. Tok en titt på propellen , men kunne ikke se noe rart ved den. Kjørte dermed rolig tilbake til båtplassen. Hva kan dette være? Setter pris på alle forslag. Har lyst til å fikse dette selv, men sånn som det er nå vet jeg ikke hva jeg skal søke etter... Må jeg levere den til reperasjon så må jeg vel det... Redigert 16.August.2020 av Groben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Det kan være at vulkingen i propellhuben har slitt seg. Nok friksjon til at propellen dras rundt i sakte fart, men spinner når det gis på. Ville sjekket det først ved å tegne en linje/strek over gummihuben og propellen med en tusj eller lignende. Etter å ha gitt litt gass kan du se om streken har forskjøvet seg - et tegn på at propellen/huben er spunnet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 høres ut som vulkingen ja. Mulig skrapelyden kan ha vært propellen som tok borti undervannshuset på noe vis idet vulken røk ..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Groben Svart 16.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2020 Takk for hurtig svar. Nå vet jeg hverken hva vulking eller propellhube er for noe, men svaret høres riktig ut. Noe jeg ikke nevnte i min fortelling var at litt tidligere på samme tur hektet propellen seg fast i et tau og stoppet motoren. Da var det sikkert det som var årsaken. Er dette noe jeg kan fikse selv? Må hele propellen byttes? Eller bare denne huben...? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 det er en gummiforing som er presset inn, og fet er meningen den skal slippe ved stor belastning, for å unngå skader på dyrere ting. det kan repareres , men ikke regingssvarende på propell til en 50 hk. Like greit å kjøpe ny. (noen propeller har utskiftbar hub, mewr vanlig på større motorer) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Groben Svart 16.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2020 Da får jeg vel bare jobbe på. Ta opp båten og bytte foring... Æsj! Mye jobb, men det virker jo som om sesongen ikke er på hell enda, så det er vel verd det. Takk for hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Groben Svart 16.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2020 Forresten. Hva mente du med: "men ikke regingssvarende på propell til en 50 hk" Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Denne foringa må presses inn med rett verktøy, typisk noe man får gjort på propellverksted. så om det koster en tusenlapp å bytte og det samme for en ny propell.. Blir noe annet om man har en stålpropell til feks 6000,- Groben skrev 13 minutter siden: Ta opp båten og bytte foring... Æsj! Mye jobb, men det virker jo som om sesongen ikke er på hell enda, så det er vel verd det. trenger vel ikke ta opp båten for å bytte propell. Snu båten med hekken inn i båsen og tilt opp motoren. Har du en plaststamp så kan du plassere den under mens du holder på , for å fange opp evt. skiver og mutre som eller ville falt i sjøen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Groben Svart 16.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2020 Ok det har du nok rett i. Det gjør jo jobben en del mindre. Det virker som du har litt peil på båt. Har du noe tips om type propell? Den jeg har nå er en stålpropell. Om det f.eks. er like greit å bytte ut med en i aluminium..? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Har du turteller til motoren? Og isåfall, hva fikk du av topp turtall?) Og hvilken modell Ranaplast? 530? Jeg anser at i fartsområdet du oppgir så har stål lite for seg og man er akkurat like godt tjent med en alu propell som er tilpasset båt og bruksområde. Stålpropell er jo dyrere i innkjøp så da blir det jo et annet regnestykke mtp reparasjon. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Groben Svart 16.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2020 Jeg har ikke turteller... Tror det er en 530, men jeg er ikke helt sikker (finner ikke papirene). Den er fra 1985 ellr 86, 16,5 fot med et lite overbygg. Det høres ut på deg som om alu kan funke. Det har de sikkert info om på butikken også:-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 (redigert) Når du tar av propellen , les av dimensjonen som er preget inn i bosset. en slik båt? Redigert 16.August.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Groben Svart 16.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2020 Da tror jeg at jeg skrur den av og tar den med til butikken. Det er en Rana HT og den ser slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
Groben Svart 17.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2020 Da takker og bukker jeg for hjelpen Jeg har nå byttet propell og hub. Det var jo egentlig en smal sak når man først visste hva feilen var. I tillegg var propellen 48% på tilbud og huben 40%, så det ble kun kr 1.300,- Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 hva slags størrelse ble det på propellen? Original mercury propell med utskiftbar innmat høres det ut som? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Groben Svart 17.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2020 Det var i hvertfall utskiftbar innmat. De sa 10,5 x 13 eller noe sånn:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.