Korsfjord Startet 16.August.2020 Del på Facebook Startet 16.August.2020 Jeg kjøpte ny kalesje til båten i sommer, i fargen koksgrå. I det siste har jeg måttet fjerne masse måseskitt flere ganger i uken, men nabobåtene ser ut til å være langt mindre plaget. De har ulike blåfarge på sine kalesjer. Er det slik at fargen har noe å si her, eller har det mer med plassering å gjøre? Jeg ligger ytterst på en flytebrygge. Hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Korsfjord skrev 4 minutter siden: Er det slik at fargen har noe å si her, eller har det mer med plassering å gjøre? Jeg ligger ytterst på en flytebrygge. Tror gjerne plasseringen har mer å si. For kråkers del; jo høyere mast jo flere kråker. Måkene liker også å ha god oversikt, så vil tro de dermed foretrekker å sitte på en båt på enden av ei flytebrygge framfor midt inni der de ikke har så godt overblikk over hva som skjer i havna. Har ikke noe statistikk på dette, men har lagt merke til at både måker og kråker oftere sitter der de har god oversikt enn andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 16.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2020 Ja, det virker som en plausibel forklaring. Når jeg ser etter, er det mer skitt ytterst på selve brygga også, sammenlignet med lengre inne. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Måsen her er iallfall veeldig glad i blå kalesjer Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Jeg tror jeg kan telle på en hånd at måsene har lagt igjen en ordentlig kladd på min blå kalesje i løpet av 33 år! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Jeg har blå kalesje og ligger ytterst på brygga. Måkeskitt er ikke noe stort problem, bortset fra ett år ternene dreit ned helle fordekket, men ikke på kalesjen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
R.O Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Jeg hadde ny blå kalesje i fjor. Fikk båten i juli 2019, og det gikk greit. I år ble den driti ned av måker, i tillegg hadde de dratt med masse blåskjell. Merker som jeg ikke får bort. Lå ytterst på brygga, og var tidlig på vannet, så min båt lå utsatt til. Har også den høyeste båten på brygga, sikkert ikke uvesentlig. Nå trekker jeg en liten pressing over kalesjen hver gang jeg forlater båten, litt knot, men er gjort på 3-4 minutter. Men da beskytter jeg kalesjen mot måker og sol, og jeg slipper lekkasjer. Med mye regn og vind kommer det alltid inn litt vann... Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 (redigert) Kanskje dette kan overføres til båter? https://bilpleiekongen.no/bilene-driter-fuglene-oftest-pa/ Disse bilene driter fuglene oftest på - Bilpleiekongen8 Redigert 17.August.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Satt i gjestehavna og spiste softis med yngstejenta. Ho orka ikke alt og kastet isen på sjøen, vips kommer en måse og henter isen og flyr opp å setter seg på kalesjen på nærliggende båt for å kose seg. Kjenner han som eier båten og gledet meg på hans vegne. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Akkurat det med tilgang på mat er også en stor årsak til at fuglene griser mer på noen båter enn andre. Enkelte steder kaster folk mat til fuglene og gjør opp fisk på bryggen, og da samler fuglene seg nært matkilden - noe som også fører til mer grising på andre sine båter. Akkurat derfor er det forbud mot å gjøre opp fisk eller å mate fugler i båt foreningen vår. Når jeg hadde kalesjebåt var jeg også uheldig med mye måsedrit på kalesjen min. Av en eller annen grunn foretrakk de å sitte på båten min framfor de andre båtene som lå ved siden av. Det ble litt bedre når jeg monterte en plastugle i masten på båten. Etter jeg har fått ny båt uten kalesje har jeg ikke funnet noe, så det er vel litt tilfeldig også. Kanskje båten min virket mer innbydende av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Jeg har koksgrå kalesje. Synes det blir mye drit på min kalesje i forhold til andres. Trodde grunnen var at måkene foretrakk varmen fra mørke kalesjer, men etter at jeg fikk ny båt og begynte med havnepresenning i samme stoff har problemet blitt redusert. Jeg heller til teorien om at båter ytterst med litt høy kalesje er populære. Dersom måken kan velge mellom to like båter like langt ute, tror jeg likevel de foretrekker varmen fra en mørk kalesje fremfor en lys. Det hadde jo vært morsomt med et Skikkelig studie på dette.... Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Jeg har blå kalesje og må spyle vekk måkeskitt noen ganger i løpet av sesongen, men vil ikke si at det er spesielt mye. Derimot ligger det en mindre båt helt ytterst på bryggene, som er helt full av skitt selv om den har lys kalesje. Har også flere ganger sett måker ligge eller sitte på denne. Snakket med en båtnabo i vår som ligger mellom to fiskere. Han var ofte plaget med måkeskitt før han fikk dem til å slutte med å ha krabbeskall o.l liggende i båtene.. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Sleng ut noen lekeslanger av den typen man kjøper i leketøysbutikker for å skremme foreldre. Helst litt store. Det hjelper. Ellers har jeg inntrykk av at måkene foretrekker "trygge og forutsigbare" motorbåter fremfor seilbåter med mast, bom og masse deler som beveger seg. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Havelle skrev 1 time siden: Ellers har jeg inntrykk av at måkene foretrekker "trygge og forutsigbare" motorbåter fremfor seilbåter med mast, bom og masse deler som beveger seg. Vennligst fortell dette til måkene i Rogaland, her velger de nemlig også seilbåter, noe merkene i dekket rundt masta kan bevitne om😄 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.