Jump to content

Vridbaranlegg fra West Mekan, får ikke kontroll på propellstigningen.


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Hei!

Har et gammelt vridbaranlegg fra West Mekan. Det sitter på akeselen mellom girkassen og hylsa, og består av to store opplagringer som stopper i hver sin lille klemflens, og en hylse som ligger utenpå propellakslingen, som er drevet av en håndpumpe på dekk. 

 

8fxxI6%25XQGyP8SYpPQHEnw.jpg.9b06ffaab2e2090fb7e4c5303befeaaa.jpg

Gir til høyre for bildet. Braketten er bare for at ikke slangene alene skal holde igjen for rotasjonskreftene.

 

Under drift

 

 

 

 

Servoen beveger seg silkemykt langs hylsen, men propellbladene beveger seg ikke. Dem kan plutselig "falle på plass" med et dunk. Har lært meg at å koble ut og inn kan få dem til å reagere, men det funker langt fra hver gang. Vanligvis sveiver jeg og ingenting skjer. Har luke i dekket, jeg har åpen slik at jeg kan følge med på at det beveger seg, så det er ikke her problemet ligger. Hadde nylig båten på slip, og sammen med enerfaren mekaniker åpnet vi propellen, og så på klossene, som ble vurdert til å være helt fine. Propellhodet ble godt fylt opp med fett før vi skrudde alt sammen igjen. 

 

Nå er jeg noe bekymret, og rådvill over hva jeg skal finne på for å komme meg på havet igjen. Blir litt for spennende for meg når jeg ikke helt vet når vingene blir å hoppe i full revers.

SeI90EdMTpOo2F6heATmvw.jpg

I51z7JXNRiGv913OJ908Og.jpg

QsPphiHPT9+0cLcy%%yshg.jpg

YbtL19gAQ%a5IxvxM+0o1w.jpg

Z+uroKSGTkGiuz1SA9XOcQ.jpg

kx61mtrDTk6FXlMRZjsIqQ.jpg

Link to post

Jeg ville sjekket funksjonen til reverseringen med stoppet motor. Hvis vingene beveger seg når stempelet presser akterover og står i ro (får en plutselig bevegelse med giret innkoblet) når stempelet trekker forover så har så er det sannsynligvis brudd på bakkerøret.  Evt. kan det også være problem med forbindelse mellom bakkerør og lagerhus i akterkant av reverseringen.  

 

Båten må sannsynligvis på land og propellanlegget med reversering demonteres for å få reparert dette.

Link to post

Åpnet det forreste lageret, og synes det virker som at messinghylsen inni har en del slitasje. Gjengene i den er også blitt ganske flate.

Pratet med West Mekan, og dem skal maskinere opp nye, samt  sende ny tettninger til hydraulikken. Men skulle gjerne hatt det til å fungere sånn nogenlunde mens jeg venter på delene da..

Hvis jeg tar ut giret, tror jeg at det skal bli plass til å få alt av akslingen uten å trekke den!

 

IMG_3832.JPEG.524910b1d7a52051e0a5f6e78832fad3.JPEG

 

Her ser man at lageret har flyttet seg litt akterover.

 

IMG_3834.JPEG.4a077eb6f1040314e59a0e30451ad7f1.JPEGEtter å ha splittet lageret

 

IMG_3838.JPEG.00086dfda62f4f88f04031a5ce434f5f.JPEGHyl

Hylsen som lageret sto på. Litt slitasje.

Link to post

Hvis du åpner det lageret som beveger seg på akslingen så finner du et flattjern som går tvers gjennom akslingen. Det flattjernet går også gjennom et avlangt hull i trekkstangen og drar denne fram/tilbake og trekkstangen igjen som beveger propellbladene. Jeg ville tatt en kikk inni akslingen og sett etter brudd eller slitasje i flattjernet eller trekkstang. Det er i alle fall rimelig greit å komme til med båten på sjøen.

 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
SveinHa skrev On 24.8.2020 at 16.03:

Hvis du åpner det lageret som beveger seg på akslingen så finner du et flattjern som går tvers gjennom akslingen. Det flattjernet går også gjennom et avlangt hull i trekkstangen og drar denne fram/tilbake og trekkstangen igjen som beveger propellbladene. Jeg ville tatt en kikk inni akslingen og sett etter brudd eller slitasje i flattjernet eller trekkstang. Det er i alle fall rimelig greit å komme til med båten på sjøen.

 

 

Ja skal prøve på det! Men må ha giret ut først, så jeg får plass til å ta av lageret i forkant. Er det trekkstang, også når man har skyverør?

Link to post

Det kan være en annen løsning enn jeg kjenner men om det er slik jeg forklarte så trenger du ikke ta ut giret.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
SveinHa skrev On 24.8.2020 at 16.03:

Hvis du åpner det lageret som beveger seg på akslingen så finner du et flattjern som går tvers gjennom akslingen. Det flattjernet går også gjennom et avlangt hull i trekkstangen og drar denne fram/tilbake og trekkstangen igjen som beveger propellbladene. Jeg ville tatt en kikk inni akslingen og sett etter brudd eller slitasje i flattjernet eller trekkstang. Det er i alle fall rimelig greit å komme til med båten på sjøen.

 

 

Du tenker da på den hydraulikksylinderen i midten på første bilde? For det er vel strengt talt ingen av de to lagrene som beveger seg. Dem sitter fast i hver sin klemring, som igjen sitter på et 2mm dypt spor i akslingen.

Link to post

Den ene sitter i et spor og den andre skal bevege seg når du endrer propellstigningen. I midten sitter en hydraulisk sylinder som endrer avstanden mellom lagrene. 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
SveinHa skrev for 6 timer siden:

Den ene sitter i et spor og den andre skal bevege seg når du endrer propellstigningen. I midten sitter en hydraulisk sylinder som endrer avstanden mellom lagrene. 

 

Du har helt rett! Skal det flatjernet være skikkelig tight, eller ha litt slamreplass?

Er vel det flatjernet man kan se gå igjennom klemringen her?

IMG_3896.JPEG.1fa99c772027c1a852972bf91329d76c.JPEG

 

Inne i det fremste lageret var gjengene i hylsa så nedslitt at det virker håpløst å få KM mutteren til å sitte, så må visst bare smøre meg med tålmodighet til delene kommer...

iCloud_Photos_(2).zip

Link to post

Det skal være minimalt med slakk i lengderetningen i trekkstangen men i akslingen er der nok noe slakk og sporet i akslingen er jo mye lengre enn flattjernet for at en skal kunne dra trekkstangen fram/bak. 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Så langt jeg kan se ser det bra ut i den enden, stygt redd for at du må åpne propellen og se hva som skjer der...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Propellen ble åpnet på slip sammen med erfaren mekaniker fra verkstedet nå i juni, og klossene så helt fine ut. Pakket i godt med fett Og monterte igjen.

 

et av probleme er ihvertfall at gjengene på den forreste messinghylsen er så nedslitte at dem ikke klarer holde KM mutteren når det blir satt press på anlegget.

 

håper det kommer ny deler i dag!

image.jpg.e36c3e226098ec5a78cad0d1a0a2f096.jpg

Link to post
  • 4 uker senere...

Da har man skiftet alt av lagre, messing og gummi. Nå virker det tight og fint :)

 

 

Gamle og nye distanseringer i lagerhusene. Litt pittings i dem gamle. Tviler på at det har noen betydning.

 

IMG_3919.JPEG.d658689d1cdee682579f9adc063e5818.JPEGIMG_3921.JPEG.07501207045328d2f8726f599f4c7283.JPEG

 

Gammel og ny messinghylse. Litt flatede gjenger, og generell slitasje på dem gamle.

IMG_3922.JPEG.b9c3e33ee827d8a54ba1b008d64d2fb1.JPEG

 

Lagerinnmat. Alt nytt og blankt. 1. stk spesialverktøy til rolige 800 kroner...

IMG_3924.JPEG.80ae502a1e532bae94248ab3bac4d13e.JPEG

 

 

Noen bilder av hydraulikk sylinderen.

IMG_3930.JPEG.0cf7029a5762ab772051162ce7384088.JPEGIMG_3927.JPEG.00082ee9b9499ff0d9fb918a27f08a1e.JPEGIMG_3934.JPEG.c411bea8f10b34791ebb12f8ec005f53.JPEG

 

Gamle, brukte ting. Kjekt å ha?

 

IMG_3939.JPEG.c7c3f1110775ee766f1ec9b4cf5c7378.JPEG

IMG_3896.JPEG

IMG_3918.JPEG

Link to post

Supert med oppdatering og at alt er ok, @Karlsenkystfiske :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
  • 7 måneder senere...

Men hvor lenge var Adam i paradiset?

Fant ut at jeg fikk mer fart ved å sette gir i revers, og vri vingene bakover. Slik at - og - blir + liksom. Så noe må vel være feiljustert, siden det er mer å hente i en retning? Dessuten så siger fortsatt vingene på når dem står bakover. Ikke fremover. Lurer på om rattpumpa kan lekke, og ikke klarer å holde mot i den retningen. Forover står vingene fjellstøtt der man forlot dem.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Under siste slipsett rensket jeg ut propellhuset og målte klossene. Tydelig at det var litt slitasje, men alle på west mekan er visst på ferie, så om det er innafor vites ikke.

 

Var opp mot 0,4mm forskjell fra innerst til ytterst på klossen.


var også noe slakk i trekkstanga som man ser på videoen. Tror det må stamme fra flatjernet som går igjennom aksling og trekkstang inni båten.

Video

 

684E56F8-865F-4A56-9C22-BD6F587E45C5.jpeg.2491074fe76eab6d7e9f0e0e000c684b.jpeg

 

Redigert av Karlsenkystfiske (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...