Haakonef Startet 16.August.2020 Del på Facebook Startet 16.August.2020 (redigert) Starter på denne motoren kortsluttet, og motoren startet etter at vi hadde forlatt båten. Ble varslet, og stoppet motoren etter ca 1 time. Etter mye om og men er nå ny starter montert, men den klikker bare når nøkkel vris om. Antar at jeg muligens har koblet noe feil, og at det er en grei sak å rette. Men, idag, for å få testet om motoren starter/i desperasjon for å få dratt på sjøen kortsluttet jeg innslaget, og startmotoren gikk, men sluret/slo ikke inn på motoren. jeg frykter at det er en av to løsninger, enten en feilmontering av starter (er det egentlig mulig?) eller at innslag/startkrans på motoren har blitt skadet ved første kortslutning. Den gamle startmotoren luktet veldig brent da den ble demontert. Er det noen som har skrudd på disse motorene som kan komme med en kvalifisert gjetning, eller forslag til løsning? Redigert 16.August.2020 av Haakonef (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Den første starteren gikk muligens en time da. Har vært borti det samme på en gammel Massey Ferguson 35 en gang, dvs starter hang seg ved oppstart og det ble ikke oppdaget før grease i starter ble så varmt at det begynte å renne ut. Ikke rart det lukter svidd da. Har _ikke_ skrudd på disse motorene, men min ukvalifiserte gjetning er at når du kortslutter innslaget så har du gjort det på en slik måte at solenoiden som skal skyve starter inn mot startkrans ikke får strøm og den går derfor ikke i inngrep (evt koplet feil som du er inne på). Om starter er av typen jeg tenker på skal den ikke få strøm før den er i inngrep (solenoid drar den frem og når solenoid går i endeslag så lukkes kontaktor for strøm fra batteriet). Har mekket på en slik starter en gang men husker ikke lenger om det var på Masseyen eller min gamle Ascona 😁 Bilder hjelper alltid. Skal være en slags hengslet arm som trekkes bak av solenoiden og dermed skyver startmotor fram i så fall. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Kortsluttet du 1 og ? "kortslutte" 1 og 2 så starter motoren "kortslutte" 1 og 3 så slår innslaget inn og starter motoren. Mulig at det er den innvendige bryteren mellom 1 og 2 som fusker, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.