Fornomas Startet 17.August.2020 Del på Facebook Startet 17.August.2020 En jeg kjenner skulle skylle igjennom kjølekanalene med ferskvann på en MD2030 etter opptak. Båten skulle opp nå i helgen fordi den ikke skal brukes mer i år. Man pleier vanligvis å bruke en bøtte og ta slangen til kjølingen opp i bøtta og la impelleren suge inn vannet selv. I stedet koblet han på vannslangen rett på kjøleslangen og skrudde på vannet mens motoren var av. Jeg sto under båten og kommenterte at nå rant det vann ut av eksosen. Plutselig skrek han ‘’skru av vannet’’ og ‘’nå har jeg ødelagt motoren’’. Vannet hadde også rent ut av luftinntaket på toppen av motoren. Han tenkte at det kunne umulig være bra og at dette kom til å bli dyrt. En annen mann, en bilmekaniker, befant seg på nabohytta og kom bort da han hadde fått med seg det forferdelige. Motoren hadde bare gått ca 200 timer og var så godt som ny. Han kjente ikke til denne motortypen men kunne motorer for å si det sånn. Etter en rask teoretisk analyse av hva som kan ha skjedd, forklarte han hva som måtte gjøres. luftinntaket og dieseldysene ble skrudd av, noe som var veldig enkelt. Deretter ble det konstatert at det var fult av vann over sylinderstemplene. Dette ble sugd ut med en liten pumpe mens han dreide på svinghjulet. Når det ikke kom mer vann, skrudde vi på tenningen og lot stemplene presse ut resten. Til slutt ble alt montert sammen igjen, dieselen ble luftet og motoren startet. Vannet var borte og motoren gikk normalt. Ikke kommet noe vann i oljen heller så stempelringene må ha vært hele. Nå fikk motoren ferskvannet fra en bøtte og impelleren sørget for kjølingen. Eieren av båten ble meget glad og lettet og dagen endte bra tross alt. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Tror nok jeg ville tatt et olje og filterbytte i tillegg jeg da. Gjorde/holdt på å gjøre samme tabbe i starten av båtlivet, men ble reddet av at plastlokket på sjøvannsfilter sprakk, og hoppet av, da jeg skrudde på vannet Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 En vann av meg var mindre heldig, fikk det damplokomotivførere kaller "vannslag" og bøyde stempelstenger når han skulle starte, tror dere var veldig heldige som oppdaga det så fort. Motoren tåler fint vann, men det må ut igjen rimelig snart før blankt stål/jern begynner å ruste. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Lazyjack Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Usikker på hvor du ser humoren i denne hendelsen men det er uansett greit å minne om hvpr viktig det er at vannet settes på først når motoren er startet. Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 17.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2020 Lazyjack skrev 18 minutter siden: Usikker på hvor du ser humoren i denne hendelsen men det er uansett greit å minne om hvpr viktig det er at vannet settes på først når motoren er startet. Det morsomme er resultatet av en tilsynelatende håpløs situasjon. At det endte så bra som det gjorde. Jeg ser ikke noe humor i at noen ødelegger en motor hvis det er det du tror. Jeg sier noe om at situasjonen ser mørk ut men at eieren sitter igjen med smil om munnen og stor lettelse. Det er morsomt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Kjøper argumentasjonen med lys i tunnelen. Personlig ville jeg nok byttet olje og filer to ganger på rappen. Men det er nå så. Ferskvann er ikke det verste. Men det skal ikke så mange dråpene til som ligger og 'koker' et eller annet sted over vinteren til før det kan bli en skade. Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 17.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2020 Hulda skrev 9 minutter siden: Kjøper argumentasjonen med lys i tunnelen. Personlig ville jeg nok byttet olje og filer to ganger på rappen. Men det er nå så. Ferskvann er ikke det verste. Men det skal ikke så mange dråpene til som ligger og 'koker' et eller annet sted over vinteren til før det kan bli en skade. Godt tips. Skal snakke med han og tipse om det. Andre også som ville byttet olje som følge av dette. Er jo veldig solide motorer dette og de tåler utrolig mye. Foreslo at alt burde stå åpent noen dager, dyser og det hele så vannet fikk fordampe skikkelig. Håper og tror uansett at han kom billig unna Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Fornomas skrev for 1 time siden: En jeg kjenner skulle skylle igjennom kjølekanalene med ferskvann på en MD2030 etter opptak. Båten skulle opp nå i helgen fordi den ikke skal brukes mer i år. Man pleier vanligvis å bruke en bøtte og ta slangen til kjølingen opp i bøtta og la impelleren suge inn vannet selv. I stedet koblet han på vannslangen rett på kjøleslangen og skrudde på vannet mens motoren var av. Jeg sto under båten og kommenterte at nå rant det vann ut av eksosen. Plutselig skrek han ‘’skru av vannet’’ og ‘’nå har jeg ødelagt motoren’’. Vannet hadde også rent ut av luftinntaket på toppen av motoren... Jeg har to MD2030 og klarer ikke helt skjønne hvordan dette kunne skje. Var det så stort trykk på vannet at det ble for trangt i varmeveksleren eller eksosbenden, slik at det før eller etter varmeveksleren presset seg vann inn i ferskvannskretsen, og deretter videre inn i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Fornomas skrev 15 minutter siden: Godt tips. Skal snakke med han og tipse om det. Andre også som ville byttet olje som følge av dette. Er jo veldig solide motorer dette og de tåler utrolig mye. Foreslo at alt burde stå åpent noen dager, dyser og det hele så vannet fikk fordampe skikkelig. Håper og tror uansett at han kom billig unna Ja. Problemet er blant annet at vannperler legger seg mellom stempler og stempelringer. Blir det korrosjon der, kan ringene henge. Dessuten kan det bli 'fregner' på sylinderveggene som vil kunne lage riper i veggene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Maika skrev 2 minutter siden: Jeg har to MD2030 og klarer ikke helt skjønne hvordan dette kunne skje. Var det så stort trykk på vannet at det ble for trangt i varmeveksleren eller eksosbenden, slik at det før eller etter varmeveksleren presset seg vann inn i ferskvannskretsen, og deretter videre inn i systemet? Vannet renner 'bakveien' via eksosmanifold og åpne ventiler. Kjent problem. Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 17.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2020 Maika skrev 5 minutter siden: Jeg har to MD2030 og klarer ikke helt skjønne hvordan dette kunne skje. Var det så stort trykk på vannet at det ble for trangt i varmeveksleren eller eksosbenden, slik at det før eller etter varmeveksleren presset seg vann inn i ferskvannskretsen, og deretter videre inn i systemet? Ja, mekanikeren på stedet mente at det var det som hadde skjedd. Var for stort trykk på vannslangen pluss at motoren ikke var på. Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 17.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2020 Hulda skrev 6 minutter siden: Ja. Problemet er blant annet at vannperler legger seg mellom stempler og stempelringer. Blir det korrosjon der, kan ringene henge. Dessuten kan det bli 'fregner' på sylinderveggene som vil kunne lage riper i veggene. Hører med til historien at motoren fikk gå seg god og varm etterpå. Kjørte den sikkert i 15-20 minutter. Tror du da at det fremdeles er behov for å demontere så evt vann får fordampe eller kan det ha løst seg da motoren kjørte såpass lenge etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Aha. Skjer det fordi eksos-systemet kun er beregnet for det trykket impelleren gir, samt at når motoren går, så hjelper eksosen kjølevannet ut? Uansett: nyttig tråd. Jeg mener jeg har gjort tilsvarende selv før jeg kjøpte en spyleklokke til drevene, men da koblet jeg vel til foran impelleren, så den forhindret vel katastrofen:) Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 17.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2020 Maika skrev 10 minutter siden: Aha. Skjer det fordi eksos-systemet kun er beregnet for det trykket impelleren gir, samt at når motoren går, så hjelper eksosen kjølevannet ut? Uansett: nyttig tråd. Jeg mener jeg har gjort tilsvarende selv før jeg kjøpte en spyleklokke til drevene, men da koblet jeg vel til foran impelleren, så den forhindret vel katastrofen:) Han fikk seg jo en lærepenge selv om katastrofen ikke ble et faktum. Samtidig lærte både han og jeg ganske mye nyttig i helgen. La impelleren gjøre jobben Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Fornomas skrev 31 minutter siden: Hører med til historien at motoren fikk gå seg god og varm etterpå. Kjørte den sikkert i 15-20 minutter. Tror du da at det fremdeles er behov for å demontere så evt vann får fordampe eller kan det ha løst seg da motoren kjørte såpass lenge etterpå? Det viktige er å kjøre motoren driftsvarm og bytte olje og filter. Ingen grunn til å skru fra hverandre noe. Du skjønner, vann er en dipol, og som sådan er et av de få elementene i universet som svært bestandige. Og klinker lett inn andre elementer og lager faen. Noe inn under dette forhold er at vann holder seg som vann, eller damp som går tilbake til vann, over en så stor temperaturskala at det egentlig er urimelig :-) Derfor er det viktig å få vekk det vannet som kan ha emulgert (gjemt seg) i oljen, og kommer tytende ut når ting har roet seg ned. En gang i min ungdom solgte jobben hydraulikkolje som ikke var brennbar. Her var vann emulgert inn. Det gikk skitbra, så lenge hydraulikken var i bruk. Ble systemet stående over lenger tid, var det ikke så bra. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 (redigert) Maika skrev 46 minutter siden: Aha. Skjer det fordi eksos-systemet kun er beregnet for det trykket impelleren gir, samt at når motoren går, så hjelper eksosen kjølevannet ut? Uansett: nyttig tråd. Jeg mener jeg har gjort tilsvarende selv før jeg kjøpte en spyleklokke til drevene, men da koblet jeg vel til foran impelleren, så den forhindret vel katastrofen:) Det siste er riktig. Det er trykket fra eksosen som skyver vannet ut av eksosslangen. Går ikke motoren så fylles eksosslange og potte opp av vann og renner inn i eksosmanifold, via eksos ventilene og inn i sylindrene. Det beste er å kjøre motoren god og varm etter en slik hendelse og bytte olje som Hulda sier. Å la det stå og "lufte" uten dyser har ikke noe for seg. Redigert 17.August.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 17.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2020 Hulda skrev 9 minutter siden: Det viktige er å kjøre motoren driftsvarm og bytte olje og filter. Ingen grunn til å skru fra hverandre noe. Du skjønner, vann er en dipol, og som sådan er et av de få elementene i universet som svært bestandige. Og klinker lett inn andre elementer og lager faen. Noe inn under dette forhold er at vann holder seg som vann, eller damp som går tilbake til vann, over en så stor temperaturskala at det egentlig er urimelig :-) Derfor er det viktig å få vekk det vannet som kan ha emulgert (gjemt seg) i oljen, og kommer tytende ut når ting har roet seg ned. En gang i min ungdom solgte jobben hydraulikkolje som ikke var brennbar. Her var vann emulgert inn. Det gikk skitbra, så lenge hydraulikken var i bruk. Ble systemet stående over lenger tid, var det ikke så bra. Takk for tips. Skal faktisk overtale om å bytte olje og filter igjen. Forstår at det kan være viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Så det kan være vann i oljen, selv om denne ikke er blitt grå ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hulda Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Erik skrev 36 minutter siden: Så det kan være vann i oljen, selv om denne ikke er blitt grå ? Jepp, alt det der vet @NilsPils en del om. Smøreolje, hydraulikkolje, diesel, alle reagerer på samme måten. Merk: Man må for all del ikke bli fullstendig hysteriske. Men innmaten i dyser og motorer kan være sensible. Det er derfor det er så lite bra å starte motoren en gang i uka om vinteren og la den gå på tomgang i 10 minutter, bare for å være sikker på at 'den ikke skal stå seg i hjel'. Noen oljer er bedre mot fukt enn andre, hypoidoljer (EP xx) er en av dem. Den oljetypen bruker jeg på rorlageret mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Erik skrev for 3 timer siden: Så det kan være vann i oljen, selv om denne ikke er blitt grå ? Det kan også bli stående vann i bunn av bunnpannen, hvis ikke motoren suger helt nederst. Sitér dette innlegget Link to post
Eigedawg Svart 18.Juni.2022 Del på Facebook Svart 18.Juni.2022 Fornomas skrev On 17.8.2020 at 10.26: En jeg kjenner skulle skylle igjennom kjølekanalene med ferskvann på en MD2030 etter opptak. Båten skulle opp nå i helgen fordi den ikke skal brukes mer i år. Man pleier vanligvis å bruke en bøtte og ta slangen til kjølingen opp i bøtta og la impelleren suge inn vannet selv. I stedet koblet han på vannslangen rett på kjøleslangen og skrudde på vannet mens motoren var av. Jeg sto under båten og kommenterte at nå rant det vann ut av eksosen. Plutselig skrek han ‘’skru av vannet’’ og ‘’nå har jeg ødelagt motoren’’. Vannet hadde også rent ut av luftinntaket på toppen av motoren. Han tenkte at det kunne umulig være bra og at dette kom til å bli dyrt. En annen mann, en bilmekaniker, befant seg på nabohytta og kom bort da han hadde fått med seg det forferdelige. Motoren hadde bare gått ca 200 timer og var så godt som ny. Han kjente ikke til denne motortypen men kunne motorer for å si det sånn. Etter en rask teoretisk analyse av hva som kan ha skjedd, forklarte han hva som måtte gjøres. luftinntaket og dieseldysene ble skrudd av, noe som var veldig enkelt. Deretter ble det konstatert at det var fult av vann over sylinderstemplene. Dette ble sugd ut med en liten pumpe mens han dreide på svinghjulet. Når det ikke kom mer vann, skrudde vi på tenningen og lot stemplene presse ut resten. Til slutt ble alt montert sammen igjen, dieselen ble luftet og motoren startet. Vannet var borte og motoren gikk normalt. Ikke kommet noe vann i oljen heller så stempelringene må ha vært hele. Nå fikk motoren ferskvannet fra en bøtte og impelleren sørget for kjølingen. Eieren av båten ble meget glad og lettet og dagen endte bra tross alt. jeg vil bare si tusen hjertelig takk for at du delte dette. Akkurat dette skjedde med oss i dag. Langt på vei ned i kjelleren var vi før jeg fant dette innlegget. Fulgte rådene her og alt sviver som det skal nå. Det viser hvor fantastisk det kan være å dele sånne opplevelser. Igjen, tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 18.Juni.2022 Del på Facebook Svart 18.Juni.2022 Eigedawg skrev 26 minutter siden: jeg vil bare si tusen hjertelig takk for at du delte dette. Akkurat dette skjedde med oss i dag. Langt på vei ned i kjelleren var vi før jeg fant dette innlegget. Fulgte rådene her og alt sviver som det skal nå. Det viser hvor fantastisk det kan være å dele sånne opplevelser. Igjen, tusen takk! Samme motor også? Sitér dette innlegget Link to post
Eigedawg Svart 18.Juni.2022 Del på Facebook Svart 18.Juni.2022 Landcrab skrev 1 minutt siden: Samme motor også? Å jadda:) googla “Md2030 vann luftinntak” og der dukket du opp;) Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 23.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2022 Hei! Så utrolig morsomt at denne historien kom til nytte. God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.