Jump to content

Morsom episode, fylte MD2030 med vann..


Fornomas

Recommended Posts

En jeg kjenner skulle skylle igjennom kjølekanalene med ferskvann på en MD2030 etter opptak. Båten skulle opp nå i helgen fordi den ikke skal brukes mer i år. Man pleier vanligvis å bruke en bøtte og ta slangen til kjølingen opp i bøtta og la impelleren suge inn vannet selv. I stedet koblet han på vannslangen rett på kjøleslangen og skrudde på vannet mens motoren var av. Jeg sto under båten og kommenterte at nå rant det vann ut av eksosen. Plutselig skrek han ‘’skru av vannet’’ og ‘’nå har jeg ødelagt motoren’’. Vannet hadde også rent ut av luftinntaket på toppen av motoren. Han tenkte at det kunne umulig være bra og at dette kom til å bli dyrt. 
 

En annen mann, en bilmekaniker, befant seg på nabohytta og kom bort da han hadde fått med seg det forferdelige. Motoren hadde bare gått ca 200 timer og var så godt som ny. Han kjente ikke til denne motortypen men kunne motorer for å si det sånn. Etter en rask teoretisk analyse av hva som kan ha skjedd, forklarte han hva som måtte gjøres. 
 

luftinntaket og dieseldysene ble skrudd av, noe som var veldig enkelt. Deretter ble det konstatert at det var fult av vann over sylinderstemplene. Dette ble sugd ut med en liten pumpe mens han dreide på svinghjulet. Når det ikke kom mer vann, skrudde vi på tenningen og lot stemplene presse ut resten. Til slutt ble alt montert sammen igjen, dieselen ble luftet og motoren startet. Vannet var borte og motoren gikk normalt. Ikke kommet noe vann i oljen heller så stempelringene må ha vært hele. Nå fikk motoren ferskvannet fra en bøtte og impelleren sørget for kjølingen. Eieren av båten ble meget glad og lettet og dagen endte bra tross alt. 

Link to post
Lazyjack skrev 18 minutter siden:

Usikker på hvor du ser humoren i denne hendelsen men det er uansett greit å minne om hvpr viktig det er at vannet settes på først når motoren er startet. 

Det morsomme er resultatet av en tilsynelatende håpløs situasjon. At det endte så bra som det gjorde. Jeg ser ikke noe humor i at noen ødelegger en motor hvis det er det du tror. Jeg sier noe om at situasjonen ser mørk ut men at eieren sitter igjen med smil om munnen og stor lettelse. Det er morsomt. 

Link to post
Hulda skrev 9 minutter siden:

Kjøper argumentasjonen med lys i tunnelen. Personlig ville jeg nok byttet olje og filer to ganger på rappen. Men det er nå så. Ferskvann er ikke det verste. Men det skal ikke så mange dråpene til som ligger og 'koker' et eller annet sted over vinteren til før  det kan bli en skade. 

Godt tips. Skal snakke med han og tipse om det. Andre også som ville byttet olje som følge av dette. Er jo veldig solide motorer dette og de tåler utrolig mye. Foreslo at alt burde stå åpent noen dager, dyser og det hele så vannet fikk fordampe skikkelig. Håper og tror uansett at han kom billig unna

Link to post
Fornomas skrev for 1 time siden:

En jeg kjenner skulle skylle igjennom kjølekanalene med ferskvann på en MD2030 etter opptak. Båten skulle opp nå i helgen fordi den ikke skal brukes mer i år. Man pleier vanligvis å bruke en bøtte og ta slangen til kjølingen opp i bøtta og la impelleren suge inn vannet selv. I stedet koblet han på vannslangen rett på kjøleslangen og skrudde på vannet mens motoren var av. Jeg sto under båten og kommenterte at nå rant det vann ut av eksosen. Plutselig skrek han ‘’skru av vannet’’ og ‘’nå har jeg ødelagt motoren’’. Vannet hadde også rent ut av luftinntaket på toppen av motoren...

Jeg har to MD2030 og klarer ikke helt skjønne hvordan dette kunne skje. Var det så stort trykk på vannet at det ble for trangt i varmeveksleren eller eksosbenden, slik at det før eller etter varmeveksleren presset seg vann inn i ferskvannskretsen, og deretter videre inn i systemet?

Link to post
Fornomas skrev 15 minutter siden:

Godt tips. Skal snakke med han og tipse om det. Andre også som ville byttet olje som følge av dette. Er jo veldig solide motorer dette og de tåler utrolig mye. Foreslo at alt burde stå åpent noen dager, dyser og det hele så vannet fikk fordampe skikkelig. Håper og tror uansett at han kom billig unna

Ja. Problemet er blant annet at vannperler legger seg mellom stempler og stempelringer. Blir det korrosjon der, kan ringene henge. Dessuten kan det bli 'fregner' på sylinderveggene som vil kunne lage riper i veggene. 

Link to post
Maika skrev 2 minutter siden:

Jeg har to MD2030 og klarer ikke helt skjønne hvordan dette kunne skje. Var det så stort trykk på vannet at det ble for trangt i varmeveksleren eller eksosbenden, slik at det før eller etter varmeveksleren presset seg vann inn i ferskvannskretsen, og deretter videre inn i systemet?

Vannet renner 'bakveien' via eksosmanifold og åpne ventiler. Kjent problem.

Link to post
Maika skrev 5 minutter siden:

Jeg har to MD2030 og klarer ikke helt skjønne hvordan dette kunne skje. Var det så stort trykk på vannet at det ble for trangt i varmeveksleren eller eksosbenden, slik at det før eller etter varmeveksleren presset seg vann inn i ferskvannskretsen, og deretter videre inn i systemet?

Ja, mekanikeren på stedet mente at det var det som hadde skjedd. Var for stort trykk på vannslangen pluss at motoren ikke var på. 

Link to post
Hulda skrev 6 minutter siden:

Ja. Problemet er blant annet at vannperler legger seg mellom stempler og stempelringer. Blir det korrosjon der, kan ringene henge. Dessuten kan det bli 'fregner' på sylinderveggene som vil kunne lage riper i veggene. 

Hører med til historien at motoren fikk gå seg god og varm etterpå. Kjørte den sikkert i 15-20 minutter. Tror du da at det fremdeles er behov for å demontere så evt vann får fordampe eller kan det ha løst seg da motoren kjørte såpass lenge etterpå?

Link to post

Aha. Skjer det fordi eksos-systemet kun er beregnet for det trykket impelleren gir, samt at når motoren går, så hjelper eksosen kjølevannet ut?

Uansett: nyttig tråd. Jeg mener jeg har gjort tilsvarende selv før jeg kjøpte en spyleklokke til drevene, men da koblet jeg vel til foran impelleren, så den forhindret vel katastrofen:)

Link to post
Maika skrev 10 minutter siden:

Aha. Skjer det fordi eksos-systemet kun er beregnet for det trykket impelleren gir, samt at når motoren går, så hjelper eksosen kjølevannet ut?

Uansett: nyttig tråd. Jeg mener jeg har gjort tilsvarende selv før jeg kjøpte en spyleklokke til drevene, men da koblet jeg vel til foran impelleren, så den forhindret vel katastrofen:)

Han fikk seg jo en lærepenge selv om katastrofen ikke ble et faktum. Samtidig lærte både han og jeg ganske mye nyttig i helgen. La impelleren gjøre jobben

Link to post
Fornomas skrev 31 minutter siden:

Hører med til historien at motoren fikk gå seg god og varm etterpå. Kjørte den sikkert i 15-20 minutter. Tror du da at det fremdeles er behov for å demontere så evt vann får fordampe eller kan det ha løst seg da motoren kjørte såpass lenge etterpå?

Det viktige er å kjøre motoren driftsvarm og bytte olje og filter. Ingen grunn til å skru fra hverandre noe. Du skjønner, vann er en dipol, og som sådan er et av de få elementene i universet som svært bestandige. Og klinker lett inn andre elementer og lager faen. Noe inn under dette forhold er at vann holder seg som vann, eller damp som går tilbake til vann, over en så stor temperaturskala at det egentlig er urimelig :-) Derfor er det viktig å få vekk det vannet som kan ha emulgert (gjemt seg) i oljen, og kommer tytende ut når ting har roet seg ned. En gang i min ungdom solgte jobben hydraulikkolje som ikke var brennbar. Her var vann emulgert inn. Det gikk skitbra, så lenge hydraulikken var i bruk. Ble systemet stående over lenger tid, var det ikke så bra.

Link to post
Maika skrev 46 minutter siden:

Aha. Skjer det fordi eksos-systemet kun er beregnet for det trykket impelleren gir, samt at når motoren går, så hjelper eksosen kjølevannet ut?

Uansett: nyttig tråd. Jeg mener jeg har gjort tilsvarende selv før jeg kjøpte en spyleklokke til drevene, men da koblet jeg vel til foran impelleren, så den forhindret vel katastrofen:)

Det siste er riktig. Det er trykket fra eksosen som skyver vannet ut av eksosslangen. Går ikke motoren så fylles eksosslange og potte opp av vann og renner inn i eksosmanifold, via eksos ventilene og inn i sylindrene. Det beste er å kjøre motoren god og varm etter en slik hendelse og bytte olje som Hulda sier. Å la det stå og "lufte" uten dyser har ikke noe for seg. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Hulda skrev 9 minutter siden:

Det viktige er å kjøre motoren driftsvarm og bytte olje og filter. Ingen grunn til å skru fra hverandre noe. Du skjønner, vann er en dipol, og som sådan er et av de få elementene i universet som svært bestandige. Og klinker lett inn andre elementer og lager faen. Noe inn under dette forhold er at vann holder seg som vann, eller damp som går tilbake til vann, over en så stor temperaturskala at det egentlig er urimelig :-) Derfor er det viktig å få vekk det vannet som kan ha emulgert (gjemt seg) i oljen, og kommer tytende ut når ting har roet seg ned. En gang i min ungdom solgte jobben hydraulikkolje som ikke var brennbar. Her var vann emulgert inn. Det gikk skitbra, så lenge hydraulikken var i bruk. Ble systemet stående over lenger tid, var det ikke så bra.

Takk for tips. Skal faktisk overtale om å bytte olje og filter igjen. Forstår at det kan være viktig. 

Link to post
Erik skrev 36 minutter siden:

Så det kan være vann i oljen, selv om denne ikke er blitt grå ?

 

 Jepp, alt det der vet @NilsPils en del om. Smøreolje, hydraulikkolje, diesel, alle reagerer på samme måten.

Merk: Man må for all del ikke bli fullstendig hysteriske. Men innmaten i dyser og motorer kan være sensible. Det er derfor det er så lite bra å starte motoren en gang i uka om vinteren og la den gå på tomgang i 10 minutter, bare for å være sikker på at 'den ikke skal stå seg i hjel'. Noen oljer er bedre mot fukt enn andre, hypoidoljer (EP xx) er en av dem. Den oljetypen bruker jeg på rorlageret mitt. 

Link to post
  • 1 år senere...
Fornomas skrev On 17.8.2020 at 10.26:

En jeg kjenner skulle skylle igjennom kjølekanalene med ferskvann på en MD2030 etter opptak. Båten skulle opp nå i helgen fordi den ikke skal brukes mer i år. Man pleier vanligvis å bruke en bøtte og ta slangen til kjølingen opp i bøtta og la impelleren suge inn vannet selv. I stedet koblet han på vannslangen rett på kjøleslangen og skrudde på vannet mens motoren var av. Jeg sto under båten og kommenterte at nå rant det vann ut av eksosen. Plutselig skrek han ‘’skru av vannet’’ og ‘’nå har jeg ødelagt motoren’’. Vannet hadde også rent ut av luftinntaket på toppen av motoren. Han tenkte at det kunne umulig være bra og at dette kom til å bli dyrt. 
 

En annen mann, en bilmekaniker, befant seg på nabohytta og kom bort da han hadde fått med seg det forferdelige. Motoren hadde bare gått ca 200 timer og var så godt som ny. Han kjente ikke til denne motortypen men kunne motorer for å si det sånn. Etter en rask teoretisk analyse av hva som kan ha skjedd, forklarte han hva som måtte gjøres. 
 

luftinntaket og dieseldysene ble skrudd av, noe som var veldig enkelt. Deretter ble det konstatert at det var fult av vann over sylinderstemplene. Dette ble sugd ut med en liten pumpe mens han dreide på svinghjulet. Når det ikke kom mer vann, skrudde vi på tenningen og lot stemplene presse ut resten. Til slutt ble alt montert sammen igjen, dieselen ble luftet og motoren startet. Vannet var borte og motoren gikk normalt. Ikke kommet noe vann i oljen heller så stempelringene må ha vært hele. Nå fikk motoren ferskvannet fra en bøtte og impelleren sørget for kjølingen. Eieren av båten ble meget glad og lettet og dagen endte bra tross alt. 


jeg vil bare si tusen hjertelig takk for at du delte dette. Akkurat dette skjedde med

oss i dag. Langt på vei ned i kjelleren var vi før jeg fant dette innlegget. Fulgte rådene her og alt sviver som det skal nå. Det viser hvor fantastisk det kan være å dele sånne opplevelser. Igjen, tusen takk! 

Link to post
Eigedawg skrev 26 minutter siden:


jeg vil bare si tusen hjertelig takk for at du delte dette. Akkurat dette skjedde med

oss i dag. Langt på vei ned i kjelleren var vi før jeg fant dette innlegget. Fulgte rådene her og alt sviver som det skal nå. Det viser hvor fantastisk det kan være å dele sånne opplevelser. Igjen, tusen takk! 


Samme motor også?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...