Guest Startet 17.August.2020 Del på Facebook Startet 17.August.2020 (redigert) Kjøpte en stor Saga 27AC uten motor som skal få en ny elektrisk en satt inn. Ser for meg en børstefri (mindre vedlikehold) vekselstrøm-motor. Båten veier nærmere 3 tonn, så motoren bør være av en størrelse og variant som er sterk nok til å dytte dette gjennom vannet uten å brenne seg eller sløse for mye energi, selv med vannavkjølingen ombord. Men her står jeg altså litt fast: Hvilket merke og type motor (servo, osv) skal man velge? Var ganske mange forskjellige ute på markedet, og er ikke sikker på hvilken som er best egnet til min båt. Begynt å lete på finndel.no på tips fra en bekjent, som sa man muligens kunne få tak i motor, kontroller og batteri i en samlet pakke som er berget fra Nissan leaf'er og Teslaer som har vært i ulykker. Dette låter bra, men må undersøke flere alternativer. Utenom skal vel kontrollere, konvertere, etc være kompatible med hverandre, og er usikker på om det går når man har hver av komponentene fra forskjellige fabrikanter. Oppå dette skal motoren også kalibreres visstnok. Er det noen tekniske tjenester som tilbyr slikt? Utenfor mitt kompetanseområde dette. Redigert 17.August.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Sjekk med bruker @offpist her på forumet. Han er en autoritet på slakting av skadede elbiler og gjenbruk av batterier. Vil tro han kan ha tips. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Motor og motordriv er det minste problemet det kan jeg skaffe deg for en grei pris fra ABB. Den store utfordringen din vil være batteripakken. Helst skulle du hatt en pakke som ga 650 750V men det er vel ikke mange slike. Men fin ut hvor stor batteripakke du får tak i og hvilken spenning den har så kan jeg gi deg forslag på motor og motordriv. Fin også ut hvilket turtall du vil ha på full fart. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Vil det være umulig/uaktuelt å ‘slakte’ ut drive unit fra en e-golf, Leaf, MiEV eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Glem driv og motor fra bil de er ikke beregnet for kontinuerlig høy belastning. Å drive en båt er som å kjøre i en konstant motbakke. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Helt sikkert et godt poeng.. Men skulle tro de burde kunne overleve med et fornuftig effektuttak og rikelig tilgang på kjølevann? En eGolf er vel feks 115/136 hk. En Saga 27 greier seg vel godt med 30-40 elektriske hester - eller helst mindre om ikke batteripakken skal synke den?.. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 (redigert) Det blir vel sikkert litt for dyrt, men her er i alle fall litt info om en "pofesjonell løsning" som er laget til formålet: https://oceanvolt.com/ Og norsk forhandler: https://www.etechmiljo.no/no/el-motor-i-bat.html Selv om prisklassen sikkert blir feil, så kan det jo være noe info som kan brukes. Sto og kikket på når de monterte elmotoren i den store seilbåten i sommer, og jeg tror de sa at den var på 15 KW og at det skulle være nok. Har selv to båter rundt 30 fot med hver sin dieselmotor på ca 30 hester, men bruker ikke mer enn i underkant av halvparten på "økonomifart". Ved bruk av elektrisk motor så blir det jo slik at jo større motor jo fortere tømmes batteriene Redigert 17.August.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 (redigert) Takk for mange gode og artige svar, alle sammen. Med så mye nyttig info kommer jeg sikkert til å sitte med tilsvarende to livstider av visdom på mine eldre dager :D . Nå var det bare å sette seg ned og gå gjennom alt. Jeg kommer tilbake med mer spesifikke spørsmål på tråden etterhvert som prosessen går fremover. Blir mye titting på videoer om elmotorer m tilbehør og følgende installasjon om dagen. Matematikken min er noe slækk, så trenger nok litt utregningshjelp, ja. Fint tilbud, Bårdp. Jeg gir beskjed nærmere. Må bygge opp batteribanken litt og litt over tid, da batterier av noe kvalitet er ganske dyrt. Båten skal for det meste ligge i ro første tiden, så har ikke så angst for rekkevidden enda. Spennende læring er det uansett! Igjen, takker for alle innspill så langt :) Redigert 18.August.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cato76 Svart 19.August.2020 Del på Facebook Svart 19.August.2020 Følger denne! Selv har jeg en Polar 20 som jeg ønsker å elektrifisere. Har vært i kontakt med firmaer som leverer skreddersydde løsninger, men er redd for at kostnadene blir noe store.. Venter på priser fra svenske Greenstar Marine og norske Farco AS (agent for Bellmarine i Norge). Ønsket mitt er å ha en enklest mulig plug & play løsning, som kun å tilpasse motorfester, og eksisterende propell og propellaksling skal koples på ny motor med riktig klemflens. Batterier kan plasseres forran motor og helt akter hvor bensintanken står nå. Motor skal være så lavtbyggende at jeg kan fjerne motorkassen helt, og så legge flat dørk der denne har stått. Båten bør klare marsfart på ca 5-6 knop og batterier skal da holde minst 4-5 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Mixer'n Svart 19.August.2020 Del på Facebook Svart 19.August.2020 (redigert) Sjekk https://www.thunderstruck-ev.com/ . Her er heilt andre prisar enn Oceanvolt m.m. Redigert 19.August.2020 av Mixer'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 20.August.2020 Del på Facebook Svart 20.August.2020 (redigert) Jeg kom på et prosjekt jeg jobbet med bare for moro skyld og for mange år siden. Det dreide seg om en av de aller første genereasjonene av Think elbil. Den var eid av et firma, og så sluttet den å virke, men av en eller annen grunn så skulle den ikke kastes, eller repareres, den skulle bare lagres. Det var visst planen å kassere den senere. Jeg/vi fikk låne den til "morsomt mekke prosjekt" så den ble skrudd fra hverandre og forsøkt reparert. Dette var ellers en ganske gammel modell med blybatterier. Det som jeg husker fra dette prosjektet, det var at det dreide seg om ganske enkel teknologi og at det var ganske lett å skru. Dessuten så var jo få eller ingen av komponentene produsert i Norge, det meste var fra europeiske produsenter. Så satt det også dataplater på komponentene slik at det var ganske lett å finne manualer og fabrukkdokumentasjon på de fleste kompnentene. Batterikassen satt inn under bak, i en slags "batterikasse" og her brukte vi jekketralle for å få ut batterikassen. Dette var så en firkantet avlang kasse, som det var ganske enkelt å flytte på, bortsett fra at den var kjempetung pga bruk av blybatterier. (Vil tro at nyere modeller er lettere.) Skulle tro at motorstørrelsen på en slik Think Bil, skulle passe fint på en snekke. og kanskje også gearkassen. (En motor fra Siemens på 30-40 Hk eller noe slikt.) Det meste var så vidt jeg kan huske montert og koblet sammen på en ganske enkel og lett forståelig måte. Hvis man kjører denne motoren i en snekke eller en seilbåt med en belastning på 40-50% så vil den vel tåle det, og 12-14 HK det skulle jo passe godt. Skal tro om det hadde gått an å bygge "elektrisk båt" ved hjelp av et par gamle Think biler? Da er man vel over i den foholdsvis rimelige prisklasse. På den gamle modellen som jeg jobbet på så var batterikassen bygd opp av mange enkle blybatterier, der man kunne måle seg fram og skifte ut de dårlige, slik at ut av to dårlige batterikasser, så kunne man sette sammen en som virket. (Vet ikke om det er likt med Lithium batterier.) I alle fall så bør vel dette kunne være et prosjekt i den rimelige prisklassen. Bare en ide. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=186661718 Men det dreier seg om både farlig spenning og strøm slik at det kreves litt forsiktighet. Her er en beskrivelse av en litt nyere batteripakke enn den som jeg jobbet på. Det ser ut som at den er litt mindre, men at prinsippene ser ut til å være de samme. (Synes å minnes at pakken med blybatterier var litt større og plassert litt lengre bakover i bilen.) http://vehiculeselectriques.free.fr/Download/Think/THINK City Enerdel Battery Service Manual.pdf Det som var spesielt greit med Thinken, det var at det det fantes manualer og dokumentasjon på alle ting. (Men den ble aldri reparert for budsjettet var jo kroner 0,-) Redigert 20.August.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Saga 27AC Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Hei Har ein saga 27 ac som eg lurte på å sette elektrisk motor i. Korleis vart det med deg, satte du i El motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.