Jump to content

Fjerne gamle registreringsskilt fra plastskrog

Friskfres

Recommended Posts

Skal fjerne gamle registreringsskilt (småbåtregisteret), og sette på nye. De gamle henger som fy. Har prøvd med "label off" fra Biltema, plastskrape, skuresvamp samt å prøve å skrape av med fingrer. 

Noen som har tips til å enkelt fjerne slike gamle merker fra plastskrog? Vil unngå de mest hissige metoder for å ikke skade skroget.

Redigert av Leoen (see edit history)

Beste middelet pleier å være varme, hvis du har tilgang på strøm. En hårføner eller forsiktig bruk av varmepistol mykgjør limet sik at det ofte er enkelt å fjerne i en operasjon. Er merkene krakelert, blir det mye plukkejobb. Sitrusspray er greit til å fjerne limrester når vinylen er fjernet, label off inneholder også sitrus, så hvis du har noe igjen kan du prøve den. Label off er ikke å anbefale på lakk, men på gelcoat tror jeg ikke den skader. Direkte solvarme er ofte den beste hjelp. Ser mawilu akkurat nevnte det samme.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Sjøvind skrev for 10 timer siden:

Forsiktig bruk av vindus-/malingskrape med nytt blad funker også, gjerne kombinert med varme og løsemidler som beskrevet over.

Den kan funke den, men i beste fall på limrester etter at vinylen er fjernet. Det skal lite til før man skraper opp overflaten med så skarpe ting, det er mye makt som skal til for å fjerne godt festet vinyl. Vindusskrape har navnet etter vinduer, som har en helt annen og hardere overflate enn gelcoat. I tillegg så er gjerne en båtside svakt buet, noe som ytterligere vanskeliggjør bruk av slikt redskap. Jeg ville uansett ventet med å bruke en slik skrape til forsiktig å fjerne lim etter å ha påført sitrusrens. Snakker av årelang erfaring i foliebransjen.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Sjøvind skrev 1 time siden:

Enig i at man må være forsiktig. Men jeg har i hvert fall fjernet gamle klistremerker med slik skrape. Sammen med varme, negler, sitrusspray og aceton.

Grøss og gru. :wink:  Det er mange ting som går bra, helt til det ikke går bra lenger. Noen kan glemme at det er stor forskjell på lakk og gelcoat. Aceton på lakk er lakkfjerner, skarp glasskrape på lakk er lakkfjerner/riper, skarp glasskrape på gelcoat kan gå bra en stund, men kan like gjerne lage riper og sår du ikke vil ha der. Moralen bør være at man i størst mulig grad skal unngå kjemi, størst mulig grad unngå mekanisk, størst mulig grad bruke varme til hjelp. Direkte solvarme 90 grader på objektet er den beste hjelp i den varme årstid, vil aldri skade noe som helst og varmer mye større område enn en varmepistol. Tapetfjerner med damp er super, men egner seg best på rette flater, da dampen ellers vil evakuere der overflaten buer og det er åpninger. Alternativt tar man av plata og lar dampen frese rett ut av slange. Kan egne seg på dekaler. Bruker man tapetfjerner på større områder, lønner det seg å stripse på en skureklut eller fiberklut foran plata, skåner overflaten og overfører varmen/dampen bedre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...