Shore Startet 17.August.2020 Link til dette innlegget Startet 17.August.2020 Begynte med dette spørsmålet i annen tråd, men starter like gjerne egen tråd for ikke å ødelegge den som omhandler groe generelt. Dykket ned i fjor, men syntes det var håpløst å fjerne med skrubb, mens jeg måtte holde meg fast samtidig. Endte med å løfte båten å kjøre på med syre. Vurderer å lage en tett pose med slange tilkoblet, som jeg kan stripse rundt propellakselen og deretter fylle med syre gjennom slangen, men det er vel ikke enkelt å få til, kanskje ikke helt ufarlig heller. Kan et alternativ være å bruke luftverktøy med rondell? Vil luftdrevet verktøy fungere under vann, eller vil det "drukne"? Andre muligheter? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Sjøvind Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Luftverktøy funker fint under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Kjører helt fint, bobler en del :-) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Hva med høytrykksspyler. Vil den fungere under vann? Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Shore Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Jeg forsøkte med høytrykksspyler i fjor, riktignok fra land og ed lansen under vann, meget liten virkning. Var faktisk dårlig nok virkning på land etter at jeg hadde heist båten, før jeg penslet på med syre og lot den virke.. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Sjøvind Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Høytrykksspyler fungerer også under vann. Men kraftig rekyl gjør at man må holde seg fast for ikke å reise av gårde. Egentlig er all bruk av kraftdrevet verktøy under vann forbeholdt yrkesdykkere. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Tror neppe vi skal tillegge denne lille tassen fra Biltema betegnelsen kraftdrevet verktøy ;) https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/slipeverktoy/slipemaskiner/rett-slipemaskin-2000019545 Alternativt denne: https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/ovrig-trykkluftverktoy/luftdrill-ad10-2000035427 Vil en sandblåser kunne bruke? https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/sandblasing/punktsandblaser-2000028446 Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Sjøvind Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Pr.def så er det nå det. Men går nok bra likevel. Ville prøvd med den lille rettsliperen. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Ja, du har sikkert rett, men jeg er gammel nok til å ikke bli prioritert i helsevesenet, så da er livet en balansegang hvor en må ta de sjansene en kan, med forsiktighet og forhåpentligvis klokskap, ervervet gjennom et langt liv. Inkludert bruk av verktøy i til dels meget utsatte posisjoner, det var ikke mye HMS når jeg startet utdannelsen i sluttenn av 60 åra. ;) Har du noe tips til verktøy/rondeller som passer og som egner seg? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Fantino Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 (redigert) Tre en plastpose over og tape den noenlunde tett rundt propellaksel med en slange så den kan fylles med syre? Spyling med sitronsyreløsning er mye brukt på gamle brønnhoder subsea. Blir så blanke og fine at. I plastposen kan du jo velge å bruke noe sterkere. Et nøkk i slangen så er den nok tømt. Redigert 17.August.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Gjorde den jobben i helga. Brukte en stekespade i tre som jeg hadde i byssa. Var gjort på noen få minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Fantino skrev 3 minutter siden: Tre en plastpose over og tape den noenlunde tett rundt propellaksel med en slange så den kan fylles med syre? Ja, det er akkurat det jeg nevner i innledningen i tråden, men jeg vet ikke hvordan det vil fungere i praksis. Syre og vann kan være skummelt og problemet vil være å få det tett. Det må jo tross alt stå en stund for å løse opp kalken. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Shore Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Seilars skrev 5 minutter siden: Gjorde den jobben i helga. Brukte en stekespade i tre som jeg hadde i byssa. Var gjort på noen få minutter. Brukte du bare stekespade, eller syre i tillegg? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Fantino Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 (redigert) Shore skrev 6 minutter siden: Ja, det er akkurat det jeg nevner i innledningen i tråden, men jeg vet ikke hvordan det vil fungere i praksis. Syre og vann kan være skummelt og problemet vil være å få det tett. Det må jo tross alt stå en stund for å løse opp kalken. Går veldig kjapt med saltsyre som noen nevner her men litt tricky å kontrollere? Ville brukt oksalsyre/fosforsyre - den skader neppe og virker noenlunde kjapt på rur etter min erfaring. Noen flasker med dassrensen fra Biltema feks. Klarer du å dykke ned for å børste skulle det vel ikke være umulig å få en plastpose rundt og teipe den med gaffateip? Slangen kan jo være ‘pre-teipet’ på i et hjørne. Klem den mest mulig flat. Fyll syre fra overflaten. Trykkforskjellen vil blåse opp posen. Redigert 17.August.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Problemet, slik jeg ser det med en pose som skal fylles med syre, er at den vil nødvendigvis bli rimelig full med vann under forsøket på å feste den rundt akslingen. Vannet må da klemmes ut på en måte, før man kobler til slangen, ellers blir vel oppløsningen for mager. Mulig det går å sette på en type pumpe som trekker ut vannet før en fyller med syre. Ja, en mildere form for syre hadde vært fint, kan jo bare stå lengre. Mulig det uansett blir en mild oppløsning med saltsyre blandet med vann. Hva er denne dassrensen til Biltema? Finner ingen ved det navnet. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Seilars Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Shore skrev 3 minutter siden: Brukte du bare stekespade, eller syre i tillegg? Kun stekespade. Har Volvo 3 bladet foldepropell og seildrev. Vasker båten under, skifter zinc på propellen, og skraper rur på drev og propell det året jeg ikke er på land. Så blir det heller litt mer grundig propell service med syre og smøring annethvert år på land. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Dassrens fra Biltema: https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/toaletter/toalettrengjoring/rengjoring-for-avfallstank-2000034584 Burde holde å klemme posen flat/vinde den rundt den lukkede foldepropellen mens en taper for å tømme den noenlunde for vann? Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Sparkelspade, velg bredde og håndtak som passer "din propell". Evt stekespade i metall som jeg holde sidelengs og skrapte med. Gode hansker så jeg ikke river opp henda på rur. Ikke minst, god dykkermaske. "Sydemaskene" har vi kastet, kjøpte ordenlige i dykkerforreting sist sommer. Og tannkrem innvendig i glasset som skylles vekk før dykk for å hindre kondens. Bruker ganske tykk våtdrakt, hel, og også "hoodie" for å ikke rive opp skallen så lett om jeg stanger i "noe". --------- Ingen supre triks mao. Utover å få til noe som funker.... som er sparkel/stekespade for meg, og ha ok drakt og ok maske. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Artig prosjekt. For å tømme posen suger du bare ut vannet via slangen Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 18.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Ser "dassrensen" til Biltema er ganske slapp i syremengden. Lønner seg nok bedre blande saltsyre 30% 1 liter kr. 169,- med vann. Det vil kanskje gå med en viss mengde, greit å få det rimeligst mulig. Tømmer nok slangen med håndpumpe fra Biltema, Fyller eventuelt posen med samme, taper tett så jeg får trykk til å fylle posen, trenger muligens mer enn trykket man får av fallet på væsken. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/hevertpumpe-2000018677 Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Fantino Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Foldepropell ligger vel på Max en meters dyp. Antar slangen vil ende opp 1 m over vann. Blir plenty trykk. Ville vært forsiktig med å pumpe det ned - kan lett blåse posen. Om du vil suge det opp igjen så er nok pumpe nødvendig men kan egentlig ikke se at en begrenset mengde saltsyre skal ha særlig skadevirkning. Vil bare bli fortynnet og inneholder ikke gift/metaller eller annet griseri. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Har foldepropell sjøl og gjort denne jobbem noen ganger. Bruker en plastikk stekespade. Den er helt perfekt for den bøyer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Har også brukt flat tresleiv ol og rur kommer lett av, men legger igjen små rester som jeg har brukt syre på. Dog over vann, og på drev som er litt mer kurant å jobbe med når en ligger i vannet. Ville prøvd grovjobb først med sleiv/stekespade og så vurdert om det er bryet verdt med syre etterpå. Selv sitter jeg med en slags følelse av at rur ikke kommer like raskt tilbake om en får det helt glatt, men det er kun basert på superenkel forskning ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Shore skrev for 19 timer siden: Har du noe tips til verktøy/rondeller som passer og som egner seg? Kanskje slik grovrengjører med grovt kallenavn? Fiberskiver som har vært brukt under vann skal kastes etter bruk, da de kan gå i oppløsning neste gang de brukes. Selve verktøyet er det bare å legge ferskvann etterpå, blåse gjennom og spraye med olje. Spray inn i luftnippelen også og kjør verktøyet litt. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 18.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Sjøvind skrev 1 time siden: Kanskje slik grovrengjører med grovt kallenavn? Fiberskiver som har vært brukt under vann skal kastes etter bruk, da de kan gå i oppløsning neste gang de brukes. Selve verktøyet er det bare å legge ferskvann etterpå, blåse gjennom og spraye med olje. Spray inn i luftnippelen også og kjør verktøyet litt. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.