Jump to content

Lure triks for å fjerne rur fra foldepropell, under vann?

Shore

Recommended Posts

Begynte med dette spørsmålet i annen tråd, men starter like gjerne egen tråd for ikke å ødelegge den som omhandler groe generelt.

Dykket ned i fjor, men syntes det var håpløst å fjerne med skrubb, mens jeg måtte holde meg fast samtidig. Endte med å løfte båten å kjøre på med syre. Vurderer å lage en tett pose med slange tilkoblet, som jeg kan stripse rundt propellakselen og deretter fylle med syre gjennom slangen, men det er vel ikke enkelt å få til, kanskje ikke helt ufarlig heller.

Kan et alternativ være å bruke luftverktøy med rondell? Vil luftdrevet verktøy fungere under vann, eller vil det "drukne"?

Andre muligheter?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Ja, du har sikkert rett, men jeg er gammel nok til å ikke bli prioritert i helsevesenet, så da er livet en balansegang hvor en må ta de sjansene en kan, med forsiktighet og forhåpentligvis klokskap, ervervet gjennom et langt liv. Inkludert bruk av verktøy i til dels meget utsatte posisjoner, det var ikke mye HMS når jeg startet utdannelsen i sluttenn av 60 åra. ;)

Har du noe tips til verktøy/rondeller som passer og som egner seg?

Tre en plastpose over og tape den noenlunde tett rundt propellaksel med en slange så den kan fylles med syre?

Spyling med sitronsyreløsning er mye brukt på gamle brønnhoder subsea. Blir så blanke og fine at. I plastposen kan du jo velge å bruke noe sterkere. Et nøkk i slangen så er den nok tømt.

Redigert av Fantino (see edit history)
Fantino skrev 3 minutter siden:

Tre en plastpose over og tape den noenlunde tett rundt propellaksel med en slange så den kan fylles med syre?

Ja, det er akkurat det jeg nevner i innledningen i tråden, men jeg vet ikke hvordan det vil fungere i praksis. Syre og vann kan være skummelt og problemet vil være å få det tett. Det må jo tross alt stå en stund for å løse opp kalken.

Shore skrev 6 minutter siden:

Ja, det er akkurat det jeg nevner i innledningen i tråden, men jeg vet ikke hvordan det vil fungere i praksis. Syre og vann kan være skummelt og problemet vil være å få det tett. Det må jo tross alt stå en stund for å løse opp kalken.

Går veldig kjapt med saltsyre som noen nevner her men litt tricky å kontrollere? Ville brukt oksalsyre/fosforsyre - den skader neppe og virker noenlunde kjapt på rur etter min erfaring. Noen flasker med dassrensen fra Biltema feks.

Klarer du å dykke ned for å børste skulle det vel ikke være umulig å få en plastpose rundt og teipe den med gaffateip? Slangen kan jo være ‘pre-teipet’ på i et hjørne. Klem den mest mulig flat. Fyll syre fra overflaten. Trykkforskjellen vil blåse opp posen.

Redigert av Fantino (see edit history)

Problemet, slik jeg ser det med en pose som skal fylles med syre, er at den vil nødvendigvis bli rimelig full med vann under forsøket på å feste  den rundt akslingen. Vannet må da klemmes ut på en måte, før man kobler til slangen, ellers blir vel oppløsningen for mager. Mulig det går å sette på en type pumpe som trekker ut vannet før en fyller med syre. 

Ja, en mildere form for syre hadde vært fint, kan jo bare stå lengre. Mulig det uansett blir en mild oppløsning med saltsyre blandet med vann. 

Hva er denne dassrensen til Biltema? Finner ingen ved det navnet.

Shore skrev 3 minutter siden:

Brukte du bare stekespade, eller syre i tillegg?

Kun stekespade.  Har Volvo 3 bladet foldepropell og seildrev.  Vasker båten under, skifter zinc på propellen, og skraper rur på drev og propell det året jeg ikke er på land. Så blir det heller litt mer grundig propell service med syre og smøring annethvert år på land.  

Sparkelspade, velg bredde og håndtak som passer "din propell". Evt stekespade i metall som jeg holde sidelengs og skrapte med. Gode hansker så jeg ikke river opp henda på rur. 

Ikke minst, god dykkermaske. "Sydemaskene" har vi kastet, kjøpte ordenlige i dykkerforreting sist sommer. Og tannkrem innvendig i glasset som skylles vekk før dykk for å hindre kondens. 

Bruker ganske tykk våtdrakt, hel, og også "hoodie" for å ikke rive opp skallen så lett om jeg stanger i "noe". 

---------

Ingen supre triks mao. Utover å få til noe som funker.... som er sparkel/stekespade for meg, og ha ok drakt og ok maske. 

Ser "dassrensen" til Biltema er ganske slapp i syremengden. Lønner seg nok bedre  blande saltsyre 30% 1 liter kr. 169,- med vann. Det vil kanskje gå med en viss mengde, greit å få det rimeligst mulig. Tømmer nok slangen med håndpumpe fra Biltema, Fyller eventuelt posen med samme, taper tett så jeg får trykk til å fylle posen, trenger muligens mer enn trykket man får av fallet på væsken. 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/hevertpumpe-2000018677

Foldepropell ligger vel på Max en meters dyp. Antar slangen vil ende opp 1 m over vann. Blir plenty trykk. Ville vært forsiktig med å pumpe det ned - kan lett blåse posen. Om du vil suge det opp igjen så er nok pumpe nødvendig men kan egentlig ikke se at en begrenset mengde saltsyre skal ha særlig skadevirkning. Vil bare bli fortynnet og inneholder ikke gift/metaller eller annet griseri. 

Har også brukt flat tresleiv ol og rur kommer lett av, men legger igjen små rester som jeg har brukt syre på. Dog over vann, og på drev som er litt mer kurant å jobbe med når en ligger i vannet. Ville prøvd grovjobb først med sleiv/stekespade og så vurdert om det er bryet verdt med syre etterpå. Selv sitter jeg med en slags følelse av at rur ikke kommer like raskt tilbake om en får det helt glatt, men det er kun basert på superenkel forskning ?

Shore skrev for 19 timer siden:

Har du noe tips til verktøy/rondeller som passer og som egner seg?

Kanskje slik grovrengjører med grovt kallenavn?

Fiberskiver som har vært brukt under vann skal kastes etter bruk, da de kan gå i oppløsning neste gang de brukes.

Selve verktøyet er det bare å legge ferskvann etterpå, blåse gjennom og spraye med olje. Spray inn i luftnippelen også og kjør verktøyet litt.

Sjøvind skrev 1 time siden:

Kanskje slik grovrengjører med grovt kallenavn?

Fiberskiver som har vært brukt under vann skal kastes etter bruk, da de kan gå i oppløsning neste gang de brukes.

Selve verktøyet er det bare å legge ferskvann etterpå, blåse gjennom og spraye med olje. Spray inn i luftnippelen også og kjør verktøyet litt.

:giggle::thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...