Jump to content

Lure triks for å fjerne rur fra foldepropell, under vann?

Shore

Recommended Posts

Jeg forsøkte litt av hvert i fjor, men kombinasjonen dykking, foldepropell, rur som satt som sement, vondt å finne balanse m.m. gjorde at jeg ga opp. Fikk jo fjernet mye, men det ble såpass vanskelig å fjerne alt totalt og tanke på at jeg skulle ligge på vannet en vinter med timers gangtid til og fra vinterhavn gjorde at jeg tok den på land for omgang med syre. Selv med syre, skraping og høytrykksspyling, måtte jeg flere omganger med syrepåføring før propellen var fri for alt.

Hadde jeg funnet meg en plass med mulighet for å fortøye til svaberg, svakt skrånende bunn, slik at jeg kunne gå på bunnen til/fra, samt arbeide med nok bly stående, kunne jeg tatt det såpass rolig at jeg kunne fjerne det mekanisk, men der jeg ligger på mange meters dyp er dette lite aktuelt. Entring via vond badestige med tungt utstyr, opp i en båt med rekkevaiere og hindringer er ikke aktuelt. 

Planen var jo å finne en slik plass i sommer, tenkte å luffe litt på svenskekysten, finne egnet plass for litt vedlikehold, men først korona, dernest ryggprolaps satt grundig stopper for disse planene.

Nei, skal se om Skybert kan hjelpe meg med syrepose i første omgang ( han er litt av en Reodor :giggle: ), dernest kanskje litt luftverktøy, før man eventuelt biter i det sure eplet og bestiller kranbil til et par-tre båtpenger. :wink:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Syre-løsningen virker komplisert og egentlig tidkrevende for undervannsjobb. Hvis utgangspunktet er at man har tilgang til pusteluft og en våt- eller tørrdrakt så er det ganske kjapt gjort å skrape og pusse propellen. Tidsbruk litt avhengig av propellstørrelse, selvfølgelig. Jeg har gjennom årene brukt forskjellig plastskrapeverktøy og 600/800- våtslipepapir. En liten seilbåt foldepropell tar ikke mer enn 10-15 minutter å få ganske så ren. Pleier ikke å være så nøye som når båten er på land, men det blir ganske bra. Egentlig er det å rigge luft og ta av/på utstyr for deretter å rydde som tar tid. 

Lucky Strike skrev for 6 timer siden:

Kjøpte Freediver fra deepsnorkeling.com for mange år siden. Litt Reodor-prinsipp, men har vært en velsignelse mht slikt som propellrens. Ingen trykkluftflasker å fylle og trykkteste og bære. Slipper også at slike opptar mye plass om bord.

Så jo snasent ut, men kan det være trygt?

Ganske mye enklere enn å drive med flasker, så for mitt bruk hadde slikt vært supert, men en pris på nesten 3.000 euro + mva og gebyrer?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Så kult ut, men litt overrasket over at faren for lungespreng overhodet ikke er nevnt?

Mulig dette er overdrevet men husker at instruktør på PADI-kurs i nittenpilogbue hevdet at lungespreng var påvist på dybder ned til 0.5 m.

Har en kjenning som nesten omkom ved slikt grunt arbeid (brygga til svigerfar... opp og ned i flere timer..max dyp 1 m ... endte opp lammet i luftambulanse og til Haakonsvern men ble heldigvis fullt restituert). Han brukte Scuba-utstyr men det betyr i prinsippet ikke noe vil jeg tro da trykket i lufta en puster avhenger av baktrykket fra vannet. Ved fridykking henter en luft fra overflaten og den kan ikke ekspandere ved oppstigning.

Bruk av det utstyret kan sidestilles med vanlig dykking og bør ikke gjøres uten at man har noen form for trening. Man når nok aldri nitrogenopphopning i blodet, men lungespreng er lettest å få på 0-10m. 
en annen ting når man oppholder seg under en båt er at man er et sted det ikke kan komme store bølger. Ligger dårlig an om båten smeller til deg i hodet når du er under vann. 

Redigert av Swingswong (see edit history)

Shore: Har ikke sjekket pris siden den gang da, visste ikke at det var blitt så dyrt. Men det er i alle fall veldig praktisk å ha det om bord til alle tider, og alltid klart til bruk.

Ellers er jo propeller ikke så ofte dypere enn 0,5m på fritidsbåter. Har aldri merket noe ubehag i så måte hverken under eller etter bruk. 

Som nevnt kommer man ganske langt med 15 minutter på en propell.

Og så klart legger man seg på stille vann, gjerne grunt i en beskyttet vik.

Propellvask av 2 propellere ved fridykk er uaktuelt for meg, har langt fra kapasitet til et minutts undervannsjobb. Og tror vel at det å slite seg ut med mange fridykk på rad kan være farlig nok mht utmattelse og eventuell besvimelse.

Helt enig i at dette kan være et fint hjelpemiddel og brukt på rette måten tryggere enn utmattende fridykking, men en må vite hva en holder på med. Gjentatte oppstigninger der en ubevisst holder pusten kan være farlig. Puster en jevnt hele tida/er bevisst på å puste ut mens en stiger opp går det nok helt fint. Er sånt som det er lett å glemme i ‘kampens hete’ mens en kaver med å holde seg fast og få kraft på redskapen.

Lærte på dykkerkurset at man ikke måtte finne på å bruke vanlig kompressor til å fylle flaskene, mye grunnet urenheter som ble med i luften. Hva med den da? Og hva med denne utgaven? 

https://thesnorkling.com/products/snorkl?fbclid=IwAR1X6UFjU-cvtCqvCOxutnw2j-UErhF58o9U2cqH4xTnnaw6nvsoc2uDpcc

Edit: Ser at luften skal filtreres når den pumpes. Denne burde fungere som en liten Pony flaske denne her da vel.

Redigert av Shore (see edit history)

Ser interessant ut. På amerikansk vis medfølger jo en haug med advarsler og begrensninger. Skal man følge alt til punkt og prikke, kan man aldri gjøre noe som helst.

Rent praktisk høres 10 min litt snaut ut. Så da burde man vel ha minst 2 stk. Prisen i den linken ser ekstremt gunstig ut, nesten så man lurer. I alle fall ikke noe problem å kjøpe flere flasker sånn sett. 

Så var det fylling. Det er praktisk om utstyret er uavhengig av dykkerluft, slik at det alltid er klart om det skulle behøves. Flaska kan pumpes for hånd, men til hvilken fyllingsgrad ? Den kan vel ikke toppes opp mot 2900 PSI med håndkraft? Hvis ikke, så får man heller ikke 10 min ut av den. Er flaskene  datostemplet og må trykktestes etter noen år tro?

Ellers gjelder vel de samme innvendinger mht forsiktighet med lungene som for Freediver.

En gang her i fjor var det oppe en tråd hvor det ble påpekt at en måtte ha to mann i sjøen osv om en skulle leie noen inn for å dykke og skrape, feks propellen. Mener det ble antydet startpriser på 15000,- +++. Har full respekt for at folk skal ha betalt for jobben de gjør, og at sikkerheten skal ivaretas. 

-----

Så for menigmann gjenstår da egentlig kun fridykking, og jeg forstår godt at en trekkes mot løsninger som gjør det lettere. 

Opp til sånn ca for noen få år siden var fridykking kun gøy (det er fortsatt gøy, men å jobbe under båten er ikke gøy lengre). Nå som jeg har rundet 50 opplever jeg det som tyngre og stressende fordi jeg merker marginene har krympet vesentlig ifht tidligere. Beveger meg treigere og tyngre, er treigere i skallen når det skjer noe og har mye kortere tid å være under vann enn før. Og de siste gangene merker jeg også at jeg rett og slett blir uvel/kvalm etter x turer under hvor jeg vrir meg horisontalt for å jobbe under båten, aldri vært noe problem før.. men alderen skal ha sitt :-). Skal ikke si at jeg er i direkte livsfare men merker at alle de små tingene til sammen gjør at jeg begynner å tenke at det kan være farlig. 

Akkumulert betyr det at jeg må under flere ganger enn før, at jeg får lengre tid i vannet og blir kald osv, osv. En negativ spiral. Det jeg før kunne gjøre i badebuksa i løpet av en liten time kan nå bli en halvdagsjobb, inklusive turer opp i båten for å varme meg opp og hvile++ 

------

Og i det perspektivet virker diverse "yallaløsninger" som vist over veldig fristende. Å leie en dykker er hinsides dyrt, om det skal gjøres etter boka, og det må det jo gjøres når det gjelder andres liv og helse. Å løfte båten kan være temmelig dyrt og upraktisk, særlig hvis det "kun" er skraping av propell det handler om. 

Så... er ikke rart det er et godt marked for "yallaløsnigner" ifht dykking. 

Selv tror jeg nok at jeg kommer til å løfte båten litt oftere enn før, pluss fortsette å snorkle og fridykke med guttungen så han kan begynne å gjøre litt nytte for seg under båten når det trengs også ;-)

Redigert av Hper (see edit history)
Shore skrev for 2 timer siden:

Er det noen måte å sperre foldepropellen utslått? Enklere å skrape da, enn å holde hvert blad med hånden. 

Ikke på vår som sitter på VP drev. Men du kan sperre den fra å spinne med å sette den i gir.

Har stått veldig mye vannski og wakeboard, så er egentlig godt vant til motorer som går og propeller som spinner mens jeg er i vannet.
Men slår av motor og tar ut motorens hovedstrømbryter før jeg går ned til propellen. En god HMS regel ;)

4 hours ago, Shore said:

Er det noen måte å sperre foldepropellen utslått? Enklere å skrape da, enn å holde hvert blad med hånden. 

Er det mulig å sette motoren i gir og plassere noe i tannhjul-mekanismen så ikke tannhjulene får rotert? Mener det var mulig på vår forrige båt, med VP-propell og S110 seildrev.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det gikk bra. Satt den i gir som jeg fikk tips om, da sperret jeg akselen, men måtte brette ut vingene som @Havelle riktig påpekte. Ble allikevel enklere å jobbe med når det var noe som sto fast.

"Syretesten" var vellykket. Fjernet det groveste av rur og tredde på det beste jeg hadde liggende av kraftig  plastpose, en nødslagstøvel jeg kjøpte under et besøk i Venezia, der går tidevannet som kjent langt over støvleskaftene. Hadde montert en gjennomføring jeg fikk tredd en plastslange på og strammet rundt akselen med strammebånd.

Fylte på 1 liter saltsyre via liten trakt, fra cockpitt. Tok ikke lange tiden før det boblet og sydet fra slangen og gulpet opp rur og syre. Hadde selvsagt tette vernebriller og kraftige gummihansker, så holdt foran trakten så oppgulpet gikk i sjøen. Pumpet litt med slangen, dyppet i sjøen så fikk fylt på med sjøvann, litt koking i slangen fortalte at det skjedde en del. Etter 10 -15 minutters jobing med slangen dyklet jeg ned og løsnet strammebåndet og trakk av støvelen. Messingen skinte som nypolert. Bittelitt rur som satt igjen, løsnet enkelt med en sparkel. 

Pga pågående ryggprolaps kan jeg ikke kle på meg fullt dykkerutstyr, men jeg hang flaska og ventilsettet i stropp fra båten og kunne jobbe med luft på den måten. Fungerte helt greit. I morgen skal jeg prøve å montere ny akselzink. Vet ikke hvor enkelt det er med bittesmå muttere og ditto skruer. 20200823_122320.jpg.2ecb71f372b8185463160fa762fe0f7c.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...