TideRace Startet 18.August.2020 Del på Facebook Startet 18.August.2020 (redigert) Oppdaget nå etter ferien en liten lekkasje i dekselet i forkant av varmeveksler der hvor kjølevannet går inn etter sjøvannspumpa. Det lekker noen dråper saltvann i underkant av dekselet (se rød ring under). Har forsøkt å stramme de tre boltene som fester dekselet forsiktig, men det har ikke hjulpet. På innsiden skal det sitte to pakninger (O-ringer) som sikkert bør byttes. Jeg tenker derfor å ta opp kjøleren på begge sider og rengjøre innvendig samt rense kjøleregisteret i Systemrens. Da bytter jeg samtidig begge endelokk og pakninger. Jeg ser i en annen tråd at @Lazyjack hadde gjengrodd eksosmanifold og rustent eksosbend etter ca 1200 timer og regner med at det er lurt å bytte bendet samtidig, selv om dette fremdeles ser ut som nytt på utsiden. Motor har akkurat rundet 800 timer og er 2012-modell. Er det nettforretninger som er gunstige på disse delene og VP-deler generelt? Volvo Penta D2-40 er bygget på en Perkins. Er det noen som har typebetegnelsen på Perkins-versjonen av motoren og delenummere på slitedeler (filtere, eksosbend, m.m.) til Perkins? Regner med at dette i utgangspunktet er samme som VP, men sikkert en helt annen pris. Andre kommentarer og råd til dette? Redigert 18.August.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 (redigert) D2-40 er basert på Shibaura blokk, marinisert av Perkins/VP, men hvem som lager/leverer varmeveksleren for dem vet jeg ikke. Om du er ute etter å gjøre dette billig så er det vel ikke nødvendig å bytte endelokkene om det ikke er noe feil på dem. Tetningene (o-ringer) kan du kjøpe i en maskinforretning som har helt andre priser enn VP. Min motor har gått 2.200 timer og det var ingen problemer med manifold (som du skriver). Derimot var saltvannsinnløpet på eksosbendet tett av rust og ble byttet med nytt i syrefast. Redigert 18.August.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 18.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2020 Lazyjack skrev 34 minutter siden: Om du er ute etter å gjøre dette billig så er det vel ikke nødvendig å bytte endelokkene om det ikke er noe feil på dem. Tetningene (o-ringer) kan du kjøpe i en maskinforretning som har helt andre priser enn VP. Det har du sikkert rett i, @Lazyjack. Endelokkene vil jeg sjekke godt før de byttes, men lekkasjen kan også skyldes sprekk i endelokket ut fra hva jeg har sett på noen utenlandske nettfora. Jeg har videre (av dårlig erfaring) stor respekt for selv små toleranseavvik på O-ringer, så jeg antar det blir kjøpt inn de O-ringene som er ment for akkurat denne oppgaven. Så spørsmålet er hvor det lønner seg å kjøpe deler til VP D2-40, om det så blir originale? Og nytt eksosbend, i støpejern eller rustfritt ... originalt eller ikke. Ingen ting haster, dette skal være kosejobb etter opptak i oktober. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 Kjøpte eksosbend her https://www.ebay.com/usr/hdimarine Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.