Reperatør Startet 18.August.2020 Del på Facebook Startet 18.August.2020 (redigert) perkins motor, lekker diesel fra kaldstart enhet hva kan det være slags feil? kaldstartenhet er montert på den ene siden av diesel høytrykkspumpa og det lekker mye når motoren går. Drypper fort nesten renner. Redigert 18.August.2020 av Reperatør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 Vanskelig å svare på dette uten å få opplyst hvilken type perkinsmotor det er, og type dieselpumpe.... Legg gjerne ut et bilde eller to, det kan hjelpe mye.... Generelt kan man vel si at lekkasje på dieselsystemet ofte er en annen plass en der det drypper fra..... dieselen kan krype godt..... Sitér dette innlegget Link to post
Reperatør Svart 18.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2020 (redigert) Jeg er ikke ekspert så kaldstart er trolig feil navn på enheten, jeg vil heller kalle den for overregulator. Den er vist på på bildet. Motoren er fra 1958 32hk Motor type Ford -Perkins F3.144 Tror denne skal passe på at motoren ikke løper løpsk. Redigert 18.August.2020 av Reperatør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 Det er gamle saker. Jeg har ikke vært borti den motor typen der. Det ser ut til å være vakuumregulatoren du har lagt ved bilde av. Kanskje en gammel vacuumregulert CAV/Simms rekkepumpe? Ja, den skal regulere turtallet. Der hvor pilen din viser lekkasje ifra, tror jeg egentlig ikke det skal være diesel, men kan absolutt ta feil. Ser dieselpumpen din slik ut? https://www.google.com/search?q=ford+dexta+fuel+pump&client=tablet-android-samsung&source=android-browser&prmd=isvn&sxsrf=ALeKk02rRdRf0K5zWxmRnmQnqNaq2r5LxA:1597791815682&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjg4OSs7qXrAhUQy6QKHehfAwMQ_AUoAXoECAoQAQ&biw=1280&bih=800#imgrc=l_XaJSmUdSIQZM Hos Maritim Diesel i Bergen er det to karer som jeg vet har vært borti lignende type dieselpumper. Ta en tlf til de, og hør om de kan hjelpe deg videre. Sitér dette innlegget Link to post
Reperatør Svart 18.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2020 Jeg skal ta en telefon. Takk for rådet Sitér dette innlegget Link to post
Nobraconsult Svart 19.August.2020 Del på Facebook Svart 19.August.2020 Dette er regulatoren. Her skal det normalt sett ikke være diesel. Regulatorarmen kommer inn fra huset i pumpa og er koblet til en belg som er trykk/vacuumstyrt). Kommer det diesel inn dit må det nesten være sprekk i pumpehuset?!... Sitér dette innlegget Link to post
Reperatør Svart 20.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2020 (redigert) Jeg fikk det råd at Dieselen hadde kommet der oljen skal være. Altså å tømme ut oljen på dieselpumpa og fylle på ny olje. Ny olje har slik konsistens at den påvirker dieselen til ikke å lekke over til smøreoljen. Etter lang tid kan likevel smøreoljen blitt spedd ut med diesel. I midlertid ser jeg ingen påfylling for smøreolje på denne pumpa, derfor vil jeg skifte smøreolje på hele motoren. Trolig blir dieselpumpa og vakuum-regulatoren smurt av det samme felles smøre system. Smøreoljen ser svert tynn ut når jeg peiler, dessuten er smøreoljenivået svert høyt. Vil ta smøreoljeskift neste uke. Redigert 20.August.2020 av Reperatør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 20.August.2020 Del på Facebook Svart 20.August.2020 Det ser for meg ut som om at det er tappeplugg for olje under dieselpumpen, og plugg for påfylling på dieselpumpens sidedeksel, rett over m-ene i Simms. Forutsatt at bildet er identisk med din dieselpumpe..... Hvis dieselpumpen er manuelt smurt av smøreolje, vil det ikke hjelpe dieselpumpen å bytte smøreolje på motoren..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.