Jump to content

Frostveske..


ter-ang

Recommended Posts

Du mener vel motsatt, Lotus :wink:

Tror ikke han mente det motsatte. Har også lest at dersom man blander meir frostveske enn vann, så går frysepunktet oppover igjen. Ved 50:50 blading oppnår du maksimalt frostsikkring.

 

Tror igrunn ikke det gjør noe da det altid vil ligge igjen litt vann i motoren som vil blande seg med frostvæsken...

Link to post
Share on other sites

Tror ikke han mente det motsatte. Har også lest at dersom man blander meir frostveske enn vann, så går frysepunktet oppover igjen. Ved 50:50 blading oppnår du maksimalt frostsikkring.

 

Tror igrunn ikke det gjør noe da det altid vil ligge igjen litt vann i motoren som vil blande seg med frostvæsken...

Slik har jeg lært det også :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Ren frostvæske fryser ved lav temperatur. Den fryser ikke "til stein" før det er ganske kaldt, det blir mer som en graut.

 

Jeg ville vært mer bekymret for korrosjonsbeskyttelsen, hvis det er noe poeng i denne fornbindelsen. Korrekt prosedyre er å forhåndsblande frostvæske og vann i korrekt forhold og så sirkulere det i systemet.

Link to post
Share on other sites

i en annen tråd om impellere mener jeg å huske at det er kommentert at impelleren ikke er så glad i frostveskeblanding - og da sikkert ikke ren frostveske heller - så denne blandingen er vel et ekstra argument for å skifte impeller før sesongen starter igjen. men hvis impelleren mister sine "myke" egenskaper - vil ikke dette også kunne gjelde for slanger og enkelte av de pakningene som sitter i systemet også?

Link to post
Share on other sites

i en annen tråd om impellere mener jeg å huske at det er kommentert at impelleren ikke er så glad i frostveskeblanding - og da sikkert ikke ren frostveske heller - vil ikke dette også kunne gjelde for slanger og enkelte av de pakningene som sitter i systemet også?

Det er riktig, dette med impelleren. Jeg er ikke sikker på om dette gjelder alle typer "slanger og pakninger". Jeg vil anta at det kommer an på gummitypen i de forskjellige produktene. Jeg har forresten en radiatorslange liggende etter den gamle Jeep'en min. Den er hard som hønn. De andre bilene er OK.

 

En grei test er å vrikke og klemme litt på slangene. Er de harde og/eller det knepper/knirker i dem som følge av denne fysiske forulempingen, så er de nok modne for utskifting. Det samme gjelder på bilen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...