ter-ang Startet 16.Oktober.2005 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2005 Var litt for kjapp, og fylte ren frostveske gjennom saltvannskjølingen på motoren. Kan det ta skade eller går det greit. Burde vært blandet ut 50/50. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2005 Det går nok greit - hvis du kan leve med at ren frostvæske fryser ved minus 18 eller deromkring. med 50/50 blanding fryser den ved omkring minus 36 grader. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 16.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2005 Tror det er bedre med for mye enn for lite. Må opp i båten idag og tappe min for vann. Er ikke fylt frostvæske på den. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 16.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2005 Det går nok greit - hvis du kan leve med at ren frostvæske fryser ved minus 18 eller deromkring. med 50/50 blanding fryser den ved omkring minus 36 grader. Lotus Du mener vel motsatt, Lotus Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 16.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2005 Vil nok anbefale å tynne denne noe ut. Frostvæsken er beregnet å blandes med vann. Blir det noen minus-grader vil den også fryse. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2005 Du mener vel motsatt, Lotus Tror ikke han mente det motsatte. Har også lest at dersom man blander meir frostveske enn vann, så går frysepunktet oppover igjen. Ved 50:50 blading oppnår du maksimalt frostsikkring. Tror igrunn ikke det gjør noe da det altid vil ligge igjen litt vann i motoren som vil blande seg med frostvæsken... Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 16.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2005 Tror ikke han mente det motsatte. Har også lest at dersom man blander meir frostveske enn vann, så går frysepunktet oppover igjen. Ved 50:50 blading oppnår du maksimalt frostsikkring. Tror igrunn ikke det gjør noe da det altid vil ligge igjen litt vann i motoren som vil blande seg med frostvæsken... Slik har jeg lært det også Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2005 Ren frostvæske fryser ved lav temperatur. Den fryser ikke "til stein" før det er ganske kaldt, det blir mer som en graut. Jeg ville vært mer bekymret for korrosjonsbeskyttelsen, hvis det er noe poeng i denne fornbindelsen. Korrekt prosedyre er å forhåndsblande frostvæske og vann i korrekt forhold og så sirkulere det i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2005 i en annen tråd om impellere mener jeg å huske at det er kommentert at impelleren ikke er så glad i frostveskeblanding - og da sikkert ikke ren frostveske heller - så denne blandingen er vel et ekstra argument for å skifte impeller før sesongen starter igjen. men hvis impelleren mister sine "myke" egenskaper - vil ikke dette også kunne gjelde for slanger og enkelte av de pakningene som sitter i systemet også? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2005 i en annen tråd om impellere mener jeg å huske at det er kommentert at impelleren ikke er så glad i frostveskeblanding - og da sikkert ikke ren frostveske heller - vil ikke dette også kunne gjelde for slanger og enkelte av de pakningene som sitter i systemet også? Det er riktig, dette med impelleren. Jeg er ikke sikker på om dette gjelder alle typer "slanger og pakninger". Jeg vil anta at det kommer an på gummitypen i de forskjellige produktene. Jeg har forresten en radiatorslange liggende etter den gamle Jeep'en min. Den er hard som hønn. De andre bilene er OK. En grei test er å vrikke og klemme litt på slangene. Er de harde og/eller det knepper/knirker i dem som følge av denne fysiske forulempingen, så er de nok modne for utskifting. Det samme gjelder på bilen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.