VegJoh Startet 19.August.2020 Del på Facebook Startet 19.August.2020 (redigert) En kompis har en Askeladden 605. Forleden fikk han problemer med at festene til kalesjestangen bak, som er montert i rammen til vindskjermen, løsnet. Han ba meg om hjelp til å fikse problemet, og siden vi "modifiserte" festene litt, tenkte jeg at jeg skulle legge det ut som et tips. Det er sikkert flere måter å løse dette på så kom gjerne med innspill. I rammen til vindskjemen, sitter en foring/shims som er skrudd inn i rammen. På den andre siden er det en hurtigmutter for å ta av stangen. Gjengene i rammen var helt ødelagt og initielt så var tanken å gjenge opp en dimensjon og bytte skruen som var festet med en settskrue. Det viste seg imidlertid, at både settskrue og skruen gjennom foringen, satt. Selv ikke massiv oppvarming ville rikke sett skruen. Her har syrefast og aluminium fått stått og godgjort seg i flere år. Løsningen ble å lage en tilsvarende i syrefast. Hadde ikke helt samme ytterdiameter på den akslingen som ble som emne, men den var heller ikke kritisk for løsningen. Nå laget jeg en ny for det var raskere enn å jobbe med den originale som var irret fast. Men det hadde også gått ann å bruke den originale i aluminium og evt. boret ut settskrue og skrue. Uansett, ny ble laget og det ble boret et hull og gjenget opp slik at det ble mulig å låse den av med settskrue. Dimensjonen på det gjennomgående hullet er 6mm og er ikke gjenget. Men det kunne det godt ha vært. Kommer tilbake til det. Så ble en 6mm sekskantskrue filet ned på hodet, slik at den skal komme inn i sporet på utsiden av kalsejerammen og når den er på innside av sporet, låse av mot kantene. På den måten er man ikke avhengig av gjenger i rammen, da den er låst av på "baksiden" Hullet ble boret opp til 6mm Har dessverre ingen bilder fra "utsiden" der skruehodet går inn, men her er det altså et spor inn i rammen som hodet nå blir tredd inn i, slik at resten av skruen stikker ut på innsiden av rammen. Foringen ble deretter tredd på og låst av med settskruen (Her så jeg at det ikke hadde vært noe problem av foringen også hadde vært gjenget til M6, slik at den kunne blitt skrudd på, og fått ekstra feste) Den originale hurtigmutteren er M6 så den er bare å skru rett på. Så avhengig om man må ha ny foring eller kan benytte den gamle. Så er tipset å bytte skruen for å få mothold på utsiden, slik at man kan la vindskjermrammen nogenlunde uforandret. Redigert 19.August.2020 av VegJoh Fjernet noen bilder som ikke skulle være med (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
LM 605 Svart 19.August.2020 Del på Facebook Svart 19.August.2020 Hadde samme problemet med min Askeladden 605, men det er en del år siden, og båten er for lengst solgt. Mener at jeg også gjorde noe likt av dette, som det du viser til her, i forbindelse med kalesje-festene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.