njordfjord Startet 19.August.2020 Del på Facebook Startet 19.August.2020 Hei, Jeg skal kjøpe min aller første seilbåt og har mulighet til båtplass rett ved siden av huset vårt. Det eneste er at båtplasser har en brygge som er bare 6-7m lang, mens båten jeg vurderer å kjøpe er nærmere 8-9m i lengde. Jeg skal legge ved en tegning av det jeg antar er mulig når det kommer til fortøyning, men bare lurte om noen her kunne bekrefte for meg at dette kommer til å funke greit? Jeg er bare litt bekymret for at jeg pleier å se at sidene av bryggen hvor en båt er fortøynet pleier å være lengre med hensyn til båtlengden. Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
John Emil Hoem Svart 19.August.2020 Del på Facebook Svart 19.August.2020 (redigert) Det er ingenting som stopper baugen fra å gå inn i brygga foran. Du har også korte tamper som heller bør legges fra pk2 på brygga til pk2 på båten og fra pkt 3 på brygga til pkt. 1 på båten via halegatt og en ekstra fra pkt 4 på brygga og fram til pkt.2 på båten. Ala bildet som er lagt ved. Kan droppe 5-1 og 4-2, men det skader ikke med litt redundans for nattesøvnen så fremt du har plass på pullerte o.l til den taumengden. Redigert 19.August.2020 av John Emil Hoem lagt til bilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 19.August.2020 Del på Facebook Svart 19.August.2020 Dette burde gå helt fint. Helt vanlig at en utrigger er kortere enn båten. Ville kanskje vurdert å fortøye med hekken inn, dersom av/påstigning kan gjøres fra hekken. I tillegg til de fortøyningslinene du har skissert trenger du en line (spring) som holder båten ut fra hovedbryggen. Altså fra baug til ytterst på utrigger slik du har laget skissen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.August.2020 Del på Facebook Svart 19.August.2020 Har du bare utrigger/ brygge på den ene siden samt foran? Eller har du utrigger på andre siden også? Går normalt fint med båt som er lengre enn bryggen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ask Svart 19.August.2020 Del på Facebook Svart 19.August.2020 Hei Er dette ei flytebrygga, eller er det ein kai? Er det vêrhardt på staden? Det skadar ikkje å fendra brygga/kaien. Spesielt ikkje ved pkt. 4. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 19.August.2020 Del på Facebook Svart 19.August.2020 Jeg ville vurdert noe ala dette, med baugen ut og rumpa inn: Det blir omtrent som en standard longside-fortøyning, men med en ekstra fortøyning for å holde rumpa unna utriggeren. Måled med fortøyningene er å holde båten på plass, og hvis den siger forover eller bakover skal det være minst to fortøyninger i hver retning som kan stoppe båtens bevegelser og hindre at den "roterer" for mye (f.eks. dreie med baug inn og rumpe ut fra utriggeren). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.August.2020 Del på Facebook Svart 20.August.2020 Kjære vene... eg har 3 tau på min 34foter. Vist du tar utgangspunkt i Popeye70 sin skisse så har eg ca 2-3 og 6. Men nr 5 ligger på brygga for bruk i den værharde årstida. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.