Jump to content

Biltema tankmåler viser tom når tanken er ca halvfull

Olemun

Recommended Posts

Hei! Har ikke veldig mye greie på dette, så håper på litt hjelp. Har nylig installert ny tankmåler og giver til bensintanken på båten min. Dessverre fungerer dette ikke så godt og jeg forstår ikke hvorfor. Tanken har en høyde på ca 26cm (innvendig mål) og giveren er 25cm lang. Har koblet opp alt og er ganske så sikker på at det er koblet riktig. Problemet er at instrumentet viser full tank når tanken er full, og går nedover etterhvert som jeg kjører. Men når instrumentet viser tom tank er det fremdeles omtrent 40 av 90 liter igjen. (Wema produkter kjøpt på Biltema)

noen som har hatt et liknende problem? 

Hva slags fasong er det på tanken? Giveren viser bare hvor langt nede flottøren er, og er tanken mye breiere nederst som et eksempel, vil du få et slikt resultat. Velkommen på forumet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Som @Lars H. skriver, disse giverne fra biltema er veldig "enkle".  De fungere som en variabel motstand, der full tank gir 190 Ohm motstand og tom tank (flottør  i bunn av giver) gir 0 Ohm motstand. 

Tok et par bilder av en slik biltema flottør jeg har liggende som viser hvordan den virker:

IMG_5273.jpeg.3ec8e7add713fec7df4161eef92172a8.jpeg

"FULL TANK" flottør på toppen av giver og Ohm-meter viser 190 OHM

IMG_5272.jpeg.8153f6dd31d57282b57ffb79bdc6f892.jpeg

"TOM TANK" Flottør i bunn av giver og Ohm-meter viser 0 Ohm.

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Hei! Takk for svar :)

@Lars H.Tanken ere rektangulær. Ingen finurlige former på den. 

@VegJoh Takk for hjelp :) Det rare er at giveren min fungerer optimalt, altså at tanken er full som full og går gradvis nedover, så giveren sender signaler som vanlig til instrumentet, dog er det fremdeles en del bensin på tanken når den viser tom. Har også prøvd med to forskjellig typer givere, den du har på bildet og en annen variant liknende en "arm" som vipper opp og ned. Samme funksjon regner jeg med. Er for så vidt en idé og ohme den jeg har i båten per nå for å se om det er noe feil med den likevel. 

Olemun skrev for 1 time siden:

Er for så vidt en idé og ohme den jeg har i båten per nå for å se om det er noe feil med den likevel.

Det kan jo også være instrumentet som er feil. Du kan teste det ved å «kortslutte» de to kablene som går til giver (= 0 Ohm ) rett bak instrumentet, det skal da vise «tom tank»

En annen feil kan også være at det «på veien» mellom giver og instrument er forhold som skaper en motstand som gjør at du ikke  oppnår 0 Ohm mellom giver og instrument. Da vil du aldr kunne oppnå «tom tank»

Måler du litt med et multimeter på tingene over så tipper jeg at du blir litt klokere. Det beste er å ta giveren ut av tanken når du gjør målingene. Da har du kontroll på hvor florøren står. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

I dette tilfellet er det tom tank på instrumentet ved nesten halvfull tank. Dvs at instrumentet måler 0 ohm når giver egentlig skal være på rundt 80 ohm.  Så da er spørsmålet om hvordan instrumentet kan få 0 ohm uten at giver er 0 ohm...?

Det er rart, fordi hvis det er en annen feilkopling (kortslutning = 0 ohm) så burde man hatt 0 ohm hele tiden. 

Ser ikke helt hva som kan være årsaken. 

Måler instrumentet egentlig ohm, eller måler det strømmengde? Kan det være en krypstrøm som gir resultatet?

Har du fått kontrollmålt at motstand i giver er korrekt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

I dette tilfellet er det tom tank på instrumentet ved nesten halvfull tank.

Du har helt rett @Grand Banks jr, jeg har slurva når jeg leste spørsmålet. 

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Ser ikke helt hva som kan være årsaken.

Nei, det blir litt tricky den der...

D5L

Eneste jeg kan forklare det med for min egen del er at instrumentet er laget for en annen giver som har høyere ohm, eller at spenningen inn på instrumentet er lavere enn den skal være og at "målt" ohm derfor blir feil. - Uten at jeg helt vet hvordan man faktisk måler ohm. Vet ikke om det er delta volt eller antall ampere som slipper igjennom ved gitt volt. Eller noe annet jeg ikke kan 😂🤣

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 21 minutter siden:

Vet ikke om det er delta volt eller antall ampere som slipper igjennom ved gitt volt. Eller noe annet jeg ikke kan 😂🤣

Det trenger du ikke å gruble over, enten er det strøm gjennom giveren som måles, eller så er det spenningen over denne når det sendes strøm gjennom denne som måles.

JRK skrev 3 minutter siden:

Er giveren lang nok i forhold til dybden på tanken?

Det er jo viktig. Flottøren på stangen i giveren må nå helt ned til bunnen av tanken for å vise TOM på samme måte som at den butter i "taket" på tanken når den er FULL.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...