Jump to content

VHF. «Battery save» på Standard Horizon VHF?


Marius Engel

Recommended Posts

Hei.

 

Noen som vet hva «Battery Save» på Standard Horizon håndholdte VHFer gjør med radioen? Jeg har en HX40E, og det står ikke forklart i bruksanvisningen. Man kan velge mellom: off, 50%, 70%, 80% og 90%. Fabrikkstandard var satt på 50%.
 

Jeg lurer på hva som begrenses i radioen, og hva som sparer mest strøm (50%, eller 90%?).

 

(Innstilling av senderstyrke og lys på skjerm er i en annen meny, så det er ikke dette battery savingen endrer på).

B05558E0-8319-4696-8806-7C366D657C44.jpeg

Redigert av Marius Engel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lindita skrev for 7 timer siden:

Mottaker er avskrudd fra 50 til 90% av en syklus. 

Denne syklusen er kort.  Mottaker skrur seg på millisekunder etter at den har mottatt et signal. 


Flott, takk. Merkelig at dette ikke står beskrevet i bruksanvisningen.

 

Så dette vil ikke påvirke hvor godt den mottar signaler som andre sender? Men man kan gå slipp av noen millisekunder av den første delen av en sending? Forstår jeg det riktig?

 

Da lurer jeg på hvor mye av sendingen man går glipp av hvis den står på 90%. Eks. 500mS kan være litt mye. (Spesielt hvis kallenavnet er kort, og mange begynner å snakke omtrent før de trykker inn knappen).

 

Har du noen idè om hvor mye batteri man sparer på denne fuksjonen? (Eks. på 90% og 50%).

Link to post
Share on other sites

Lindita skrev 13 minutter siden:

Hei igjen

Ja, du har forstått det riktig. 

Hvor mye strøm du sparer kan jeg ikke huske, men det er ganske mye. 

Prøv de forskjellige settingen. For FM, som denne sender med kommer det en bærebølge så fort du nøkler sender. Noermalt skjer dette før noen snakker. 


Ok, takk. Jeg prøver å sette den på 90% og ser hva som skjer :) 

 

Nå som den har stått på 50%, har denne lille rakkeren holdt ca. ett døgn (24t) på batteriet, med ett par radiosjekker med kystradioen. Det synes jeg er ganske bra, og det holder fint for en helgetur i kajakken.

 

Men til neste ukestur med kajakken må jeg ha med flere batterier, eller slå den av utenfor trafikkert farvann.

(men det var dette med lytteplikt, dog noe begrenset hva jeg kan gjøre i en kajakk, utenom å videresende nødmeldinger).

Link to post
Share on other sites

Lindita skrev for 5 timer siden:

Hei igjen

Ja, du har forstått det riktig. 

Hvor mye strøm du sparer kan jeg ikke huske, men det er ganske mye. 

Prøv de forskjellige settingen. For FM, som denne sender med kommer det en bærebølge så fort du nøkler sender. Noermalt skjer dette før noen snakker. 


 

Da fikk jeg svar fra Maritim, se svar under :) 

Tror jeg setter den på 80%. På 90% kan man gå glipp av det første sekundet av sendingen, og siden mitt kallenavn, «Njord», er sagt på 0,3s kan det hende jeg går glipp av det hvis det ikke gjentas eller hvis man ikke bruker kallesignalet etter navnet.

 

Når man er i samtale, deaktiveres denne funksjonen, men jeg vet ikke for hvor lenge.

D3BBE0A9-ED1C-4B5E-8D38-3C681A179797.jpeg

Redigert av Marius Engel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...