Goddis77 Startet 19.August.2020 Del på Facebook Startet 19.August.2020 Det er en eldre Sailor VHF i båten i dag på den indre styreposisjonen. Er liv i denne, men har ikke brukt den. Grunnen til dette er at jeg nesten alltid styrer båten fra flybridge. Har dermed lurt på hva jeg bør gjøre nå. Investere i en håndholdt til fly, eller skaffe en ny VHF som kan dekke begge posisjonene? Har liksom ikke funnet en optimal fastmontert som dekkes begge posisjonene. Vi er en familie på båttur, så det er i skjermede farvann vi drar i på vestlandet (Vestland og Rogaland fylke). Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.August.2020 Del på Facebook Svart 19.August.2020 (redigert) Jeg har en håndholdt i tillegg til fastmontert inne. Synes det er en god kombo. Tar den med i jolla fra tid til annen også. Men det er klart stor forskjell i kvalitet på sender og mottak på de 2. Men om du først trenger å bruke den ved egen nød, holder du deg inne i båten med den kraftigste sendeŕen. Om det ikke brenner, da har du håndholdt, enten med deg opp eller i jolla/vannet. Redigert 19.August.2020 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.August.2020 Del på Facebook Svart 19.August.2020 @Worry II oppsummerer dette ganske greit. Skulle du få lyst på ny fastmontert VHF velger du en som har DSC. Simrad har en modell som også har option for håndholdt. Det er flere modeller hvor du kan få både trådløst og kablet håndsett som tilbehør til den fastmonterte. Fordelen med det er at du får kvaliteten til den fastmonterte med en større rekkevidde. Kjøper du en håndholdt så kjøp med DSC. Personlig er jeg tilhenger av iCom pga lydkvaliteten. Men Standard Horizon er også helt innafor! Jeg har begge og vel så det! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
abbor Svart 19.August.2020 Del på Facebook Svart 19.August.2020 Anbefaler fastmontert VHF og trådløst håndsett for flybridge. Jeg har ikke plass til å montere VHF foran styreposisjon så jeg har montert holderen med trådløs lading for det trådløse håndsettet foran styreposisjon og "gjemt vekk" den fastmonterte. Har hatt denne løsningen siden 2014, først Simrad RS35 med HS35 og nå RS40 med HS40. Fra 2007 til jeg kjøpte RS35 så hadde jeg en Standard Horizon med kablet ekstra håndsett. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 20.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2020 Er Simrad RS35 forgjengeren til RS40? Ser jo at Høcom som jeg har handlet hos tidligere har denne her - https://www.hocom.no/p/15564/rs40-vhf-radio-med-ais og https://www.hocom.no/p/15565/simrad-hs40-traadloest-haandsett-for-rs40-vhf , men det er jo fort mye båtpenger det er snakk om her. Da må nesten dette bli et vinterprosjekt, og heller lukke øynene for summene Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 20.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2020 Regner med at eksisterende VHF antenne kan gjenbrukes sånn at en ikke trenger å tenke på det. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.August.2020 Del på Facebook Svart 20.August.2020 Jeg har fastmontert Simrad VHF inne og en handholdt Icom som jeg bruker på taket og i jolla. Kvaliteten på mottak og sending på den handholdte ble kraftig forbedret da jeg satte på en såkalt skogsantenne fra en en jaktradio. Den er lengre og gir i alle fall mye bedre mottak. Synes det er greit med to separate enheter da det gir bedre redundans. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.