Jump to content

Yanmar....ikke helt oppdatert


nimbuster

Recommended Posts

Yanmar reklamerer med en helt ny motor i siste nr av BM. De henviser til sin webside yanmar.no. Dersom du besøker den siden, vil du oppleve at de presenterer nyheter i 2002 og 2003, og ligger minst 3 år tilbake i tid. Antakeligvis er dette synonymt med Yanmars motorer også.

 

Ikke nok med det, men hvis du prøver å sende en e-post til Yanmar, på yanmar@yanmar.no eller post@yanmar.no eller andre e-postadresser en muligens kan oppdrive, ja da får du ikke engang svar!

 

Kanskje på tide med en oppdatering, og kanskje også følge litt mer med i markedet?

 

Hvorfor oppgir de disse "adressene" hvis de ikke kan klare å betjene dem?

 

Eller kanskje er det slik at Yanmar selger seg selv? Yanmar-importøren gjør det ihvertfall ikke.... :nono:

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er beklagelig at firmaer ikke besvarer e-post. At hjemsiden ikke holdes oppdatert er heller ikke så uvanlig. Yanmar er nok ikke alene om dette.

 

Er ellers helt enig i at det er veldig svakt at man ikke kan kommunisere pr e-post med firmaer som oppgir sine e-post adresser. Da kan de heller la være å oppgi den.

 

:nono:

Link to post
Share on other sites

Yanmar er nok fremdeles gammelmodig og ikke helt oppdatert.

Og takk for det. :wink:

Det er nok miljøkrav som nå gjør at selv Yanmar begynner med elektronikk ræl på sine motorer.

Får håpe det ikke går ut over den ekstreme drifts-sikkerheten Yanmar har hatt i alle år.

Men jeg må si at jeg liker det ikke.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette med at Yanmar har kommet med en motor som er elektronisk styrt, og har 1 hk pr. 1,5 kg er ve l ikke noe nytt på motorfronten? Se på Volvo og Sabb Iveco....de ligger himmelvidt foran Yanmar. Yanmar er nok fremdeles gammelmodig og ikke helt oppdatert.

Mulig de ligger himmelvidt foran Yanmar. Mitt poeng er problemstillingen rundt hva som når man putter inn flere og flere hester inn i lettere og lettere motorer med mer og mer avansert styring. Det går vel på bekostning av noe?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det går vel på bekostning av noe?

 

Lotus

Skal ikke se bort i fra at levetiden kan være en tingene. Det vil vi vel ikke vite sikkert før om noen år..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Yanmar er nok fremdeles gammelmodig og ikke helt oppdatert.

Mulig det, men hvorfor putte inn en hel masse leamikk og elektronikk dersom det ikke trengs?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bestandig trodd(helt til i går) at Yanmar er mere teknisk avanserte enn Volvo sine grønne :eek:

Elektronikken trengs nok for å beskytte motoren mot brukeren blant annet, Har en bekjent hvor motoren absolutt burde vært beskyttet mot brukeren men med styrefart på 8 knop(etter hans utsagn) på en Scand 35 er det nok ikke så greit :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å holde meg til tråden......i håp om at en ansvarlig hos Yanmar leser dette også, og kan svare på inngangsspørsmålene. Det nytter jo ikke å skrive til dem, da de ikke leser e-posten der i gården.

 

I mellomtiden kan vi jo more oss litt med å diskutere litt frem og tilbake.

 

Med styrefart thor, legger jeg i betydningen av det en fart du minst må ha for å kunne holde styreretningen, uten å måtte ratte og ratte når farten blir for lav. Så vidt jeg vet eksisterer ikke dette problemet på halvplanere (les Scand 35), men kun på de med drev.

 

Prøver jeg å lese mellom linjene dine så kan jeg se at du kanskje mente "tomgangsfarten", eller "dorgefarten". Og, kanskje også at Volvo ikke kan levere med sluregir, mens Yanmar kan det......eller? :smiley:

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag kom svaret på min e-post til Yanmar! Nesten 3 uker etter at jeg sendte den....Grattis Yanmar!

 

Til Lotus og thor sin store skuffelse kommer nå omsider Yanmar med elektronisk styring og elektronisk innsprøyting. Høyere dreiemoment, lavere utslipp og redusert drivstoff-forbruk blir ofte resultatet av slike forbedringer og oppgraderinger. Disse tre viktige faktorene har jo andre produsenter tatt hensyn til for flere år siden. Attpåtil blir det den letteste motoren i sin klasse. Akkurat det motsatte av hva Lotus ønsker dessverre...

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel en kjennsgjerning at elektronisk motor styring bidrar til bedre drivstofføkonomi, som igjen fører til reduserte utslipp. Til slutt så bidrar jo eletronisk kontroll til mulighet til endre karakteristikken for dreiemomentet, gjerne med høyere og flatere kurve over et større turtallsområde.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Til Lotus og thor sin store skuffelse kommer nå omsider Yanmar med elektronisk styring og elektronisk innsprøyting. Høyere dreiemoment, lavere utslipp og redusert drivstoff-forbruk blir ofte resultatet av slike forbedringer og oppgraderinger. Disse tre viktige faktorene har jo andre produsenter tatt hensyn til for flere år siden. Attpåtil blir det den letteste motoren i sin klasse. Akkurat det motsatte av hva Lotus ønsker dessverre...

Tror ikke Lotus blir skuffet. Har ikke forstått det slik selv. Han har bare påpekt at Yanmar har motorer som er enkle å forholde seg til på samme tid som de imøtekommer utslippskravene av 1.1.2006. Som Yanmar bruker selv, ser jeg absolutt poenget. Tror faktisk det er mange som også ser frem til Yanmars nye elektronisk styrte motor. Håper ikke at de kutter ut de andre motorene av den grunn.

 

For å si det som en herværende båtforhandler så godt sa det. "Yanmar er for nybegynnere, mens Volvo er for viderekomne". Er ikke den grei da? :wink:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Her er link til FNM båt dieselene. Det er motorer med VIRKELIG stor ytelse i forhold til vekt og slagvolum. 225 hk på 2.4 liter og 280 kg.

 

Tror de er basert på Fiat motor som brukes i en rekke bilmerker. Har ikke Fiat vært i fronten med common rail? Har noen erfaringer eller synspunkter på disse motorene?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her er link til FNM båt dieselene. Det er motorer med VIRKELIG stor ytelse i forhold til vekt og slagvolum. 225 hk på 2.4 liter og 280 kg............

 

Har ikke Fiat vært i fronten med common rail?

Ikke såvidt meg bekjent. Vet imidlertid at Fiat diesler på bobiler hadde hyppige serviceintervaller, bl.a. på registerrem.

Link to post
Share on other sites

På de nye motorene med elektronikk er det veldig viktig å ta av alle motorkontakter og spraye med "fuktighetsfordriver" og tørk av med en tørr fille. Spray deretter med rette type tynn olje som elektrikerne anbefaler for å unngå fuktighet før du setter sammen kontaktene igjen. Tenker på skjøtekontaktene som går til kabelstokken. Ikke hver enkelt giver på motoren, det gjør du gjerne bare en gang etter motoren er ny eller etter en større motorvask. Høsten kan være et greit tidspunkt å gjøre dette på. Holder du fuktighten borte har du gjort det du kan for å forebygge problemer senere med elektronikken.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Yanmar sine websider reklamerer fremdeles med nyheter fra 2003. Fremdeles ikke helt oppdatert. De som skulle intetanende besøke Yanmar sin offisielle norske webside vil nok bli svært forundret og skuffet.

Yanmar ser ikke ut til å reagere, selv om de selv syns det var dumt å ha den siden oppe. Hvorfor tar de ikke siden bort fra nettet?

Ikke det helt store her i verden, men......

Link to post
Share on other sites

Moderne motorer med elektronikk kontra konvensjonelle motorer.

 

Jeg tror dette har med mentalitet å gjøre. Japanske produsenter har lange tradisjoner på å kopiere andres utvikling. De har skjelden vært innovatører. Profitt har nok vært en større drivkraft enn ønsket om å bruke for mye penger på nyutvikling. Derimot har de vært dyktige til å tilpasse seg markedet, og har ofte høy kvalitet på det de produserer. Det er jo ikke tvil om at de har kompetanse i egne rekker, men nyhetene har mange ganger blitt styrt av markedsførerne.

 

Europeeiske produsenter har satt inn store ressurser på å ligge helt i tet på teknologi.

 

Dette gjelder ikke bare båtmotorer, det har også vært tradisjonen i bilindustrien. Der har heller ikke japanere vært i første rekke når det gjelder nyutvikling.

Redigert av Baisiken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...