VegJoh Startet 20.August.2020 Link til dette innlegget Startet 20.August.2020 Når vi kjøpte vår Marex 280 høsten 2017, så var det bak på badeplattformen satt på noen grønne plast forlengede til snap-daviterne. Nå har jeg ikke greie på plast, men det kan muligens være laget av nylon eller POM eller noe. I tillegg til å være av en ikke akkurat lekker farge, har de også gitt etter litt over tid og blitt bøyd nedover av vekten av jolla. Etter at jeg i våres fikk et lite glassfiber-støpekurs av @Komodo, fikk jeg en ide om å praktisere litt selv. Slik så det ut originalt. Både farge, heng og ikke mist de gjennomgående skruene i badeplattformen, var ting jeg ville gjøre noe med. De gjennomgående skruene påsatt en gjenget plastkuler, har vært gjenstand for mang et kraftuttrykk og forstuede tær siden vi overtok båten. Siden jeg ikke ville havne i en situasjon der det ble for mye vekt på davitene med påfølgende heng og sprekk i glassfiberen, ville jeg forsterke konstruksjonen med syrefaste plater. Jeg kappet 3mm plater i samme størrelse som de gamle forlengerne. For å slippe å ha gjennomgående skruer også ytterst på forlengeren, der snap-daviterne skulle festes, så boret jeg opp og sveiset mutterne direkte på den syrefaste platen. Siden jeg ikke er noen fagmann eller ingeniør, så har jeg sans for å overdimensjonerer isteden for å underdimensjonere. 2 x M12 syrefaste gjengestenger, ble sveiset på platen som forsterkning. Videre sveiset jeg oss på de skruene som skal feste forlengeren til badeplattformen. På den måten ville jeg unngå å få skruene på oversiden av forlengeren når den skal monteres på badeplattformen. De gamle forlengerne ble brukt som mal for å lage støpeformen. Formen ble laget av 25x25mm firkantrør fra biltema som jeg nestet sammen med en punktsveis. Jeg rundet av hjørnene i forma med tek7. Og smurte den inn med biltema dry-lube som slippmiddel (teflon basert tror jeg ) Så ble et lag gelcoat lagt i forma. Så begynte prosessen med å legge inn glassfiber. Her ble det mange læringsmomenter for undertegnede. Her kunne det sikkert vært gjort mye annerledes, og jeg fikk kjent på både utfordringer med tiden før polyesteren gellet, til det å få ut all luft av glassmattene. Men som sagt, mye læring i prosessen. Her mangler det litt bilder. Men etter at de ble tatt ut av forma, så var strukturen på oversiden ikke helt slik jeg ønsket. Så det ble påført et lag med topcoat og deretter våtslipet ned. Så ble hull til snapdaviterne boret opp og festet. Slik ble de altså seende ut når de var ferdige. Siden jeg gjorde dette i våres og ikke fikk lagt uten tråd om det den gangen, kan jeg nå også kunne komme litt erfaringer etter bruken i sommer. Så langt så ser det ut som om styrken i forlengeren er tilstrekkelig. Jeg har ikke hittil fått noen sprekker i gelcoaten som følge av vekten av jolla. Forhåpentligvis så holder i tiden videre også. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Veldig bra resultat @VegJoh? Du imponerer stadig med dine kreative løsninger og ditt høye nivå som autodidakt, enten det er mekanisk, dreiing, sveising, eller som nå, støping av glassfiber VegJoh skrev for 5 timer siden: Etter at jeg i våres fikk et lite glassfiber-støpekurs av @Komodo, fikk jeg en ide om å praktisere litt selv. Nuvel, kurs og kurs fru Blom ? Tror nok vi to må få oss et kurs hos @Knude ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VegJoh Svart 21.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Komodo skrev for 17 timer siden: Tror nok vi to må få oss et kurs hos @Knude ? Ja, det hadde vært lærerikt Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.