Bojo11 Startet 20.August.2020 Del på Facebook Startet 20.August.2020 Hei uerfaren med båtmotorer. Motor var nyoverhalt med ny girolje, ny propell, gris på alle nødvendige deler. Startet så fint på andre draget med snor og halv choke. Choke i nøytral stilling under ett minutt. Gikk greit kjøre styrespake halveis ned fremover, halv fart. Senere stod motor å bare ruset høyt på spakeinnstilling i halv fart, uten å bevege seg fremover. Jeg måtte styre spaken helt fremover, før den gikk i gir med et hopp. Var litt skremmende. Men gikk fint opp i fri og revers. Men samme problemet igjen prøvde fremover med spake igjen. Kan det være sot tennplugg som hindrer motor starter nå. Hva kan det være med giret på motor. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 20.August.2020 Del på Facebook Svart 20.August.2020 Bojo11 skrev 8 minutter siden: Senere stod motor å bare ruset høyt på spakeinnstilling i halv fart, uten å bevege seg fremover. Jeg måtte styre spaken helt fremover, før den gikk i gir med et hopp. Hei, og velkommen til forumet ! Det høres nesten ut som det er en slakk ett eller annet sted i kontrollboksen(som du kaller styrespak) eller i wire som går til girhendel på siden av påhengsmotoren. Da vil du kunne oppleve de problemene du beskriver. Hvis så er tilfelle, kan det også være slik at pga. wire problematikk, så kan girhendel på selve motoren ikke stå i helt utfriet stilling (N), Her sitter det som oftest en mekanisk sensor som forhindrer deg å starte motoren hvis den står i gir. Sjekk at girhendel på påhengsmotoren står rett opp i N (Neutral) om nødvendig sett den slik direkte på motoren, og forsøk å starte motor. Deretter må du gjennomgå hele wire fra motor til kontrollboks. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Bojo11 Svart 20.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2020 Tusen takk VegJoh. Det var godt og enkelt forklart. Det å evt. sette den direkte i N på motoren. Da mener du ta av motor lokket å stille den på N der. Kan det også av rusingen kommet sot på tennplugg slik at må ta ut sjekke den om fortsatt ikke starter :) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 20.August.2020 Del på Facebook Svart 20.August.2020 Bojo11 skrev 1 minutt siden: Da mener du ta av motor lokket å stille den på N der. Jeg kjenner ikke din motor spesifikt. På noen så sitter girhendelen på utsiden på siden av påhengsmotor, og på andre som kun er laget for kontrollboks, så sitter hendelen/mekanismen på innsiden. Følger du wirene fra kontrollboksen så vil du se at det er en kontroll av trottle (gass) og kontroll en for gir frem/tilbake/fri(neutral). Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Bojo11 Svart 20.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2020 Flott VegJoh:) Skal innom butikk kjøpe pluggnøkkel, fukt drivende spray. Så reiser jeg på hytten. Gir en lyd på ettermiddag hvordan gått med min nye kunnskap fra deg. Satte stor pris på dine forklaringer :))) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 20.August.2020 Del på Facebook Svart 20.August.2020 Bojo11 skrev 7 minutter siden: Skal innom butikk kjøpe pluggnøkkel, fukt drivende spray. Jeg ville sjekket girhendel før du går løs på pluggene. Men hvis du gjør det så: Her er litt enkel feilsøking hva gjelder plugg osv. : - Hvis du ikke får start og du blir stående å dra i snora eller kine lenge (hvis det er el.start) så vil du ende opp med at pluggen blir våt av bensin som blir fylt opp i sylinderen og ikke forbrent. Dette vil skje hvis det er problemer med tenningen (tennplugg ødelagt eller coil/cdi som leverer strøm til tennplugg ikke virker) - Sot på tennpluggen indikerer bl.annet at motoren går med for rik blanding (altså for mye bensin i forhold til luft). Kan skyldes problemer forgasser og blanding der, eller at det er forstopping i lufttilførselen et sted. - Hvitbrent tenntupp på tennpluggen indikerer overoppheting av pluggen og kan skyldes at det er satt inn en plugg med feil temeraturområde eller at den får for mager blanding (for lite bensin i forhold til luft) som igjen kan skyldes f.eks tilsetninger av bensinforsyning i forgasser/bensinpumpe/slanger eller at den trekker falsk luft et sted. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Bojo11 Svart 20.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2020 Hei VegJoh:) tusen takk for all kunnskapen du gir meg. Skal begynne med girhendelen og wire for å få N stilling å justere det først. Om det ikke går skal sjekke gjennom kontrollpunkter på tennplugg og det andre du foreslår. Så imponert over din veiledning. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 20.August.2020 Del på Facebook Svart 20.August.2020 Bare hyggelig :-) Hvis det ikke løser seg. Så ta gjerne noen bilder av det du finner ut av, f.eks av pluggens tenntupp. Nr. som står preget inn på pluggen, bilde av kontrollboks. Bilde av motor fra flere kanter unten deksel på. Jeg er ingen ekspert på påhengere, men det er noen ringrever her inne på forumet som har skikkelig peiling og som kan komme med gode tips hvis det blir litt mer avansert feilsøking. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 20.August.2020 Del på Facebook Svart 20.August.2020 VegJoh skrev 21 minutter siden: - Hvis du ikke får start og du blir stående å dra i snora eller kine lenge (hvis det er el.start) så vil du ende opp med at pluggen blir våt av bensin som blir fylt opp i sylinderen og ikke forbrent. Dette vil skje hvis det er problemer med tenningen (tennplugg ødelagt eller coil/cdi som leverer strøm til tennplugg ikke virker) Glemte å skrive det, men hvis det er slik at den IKKE står i fri (N) på giret og sensoren for om motor står i fri eller i gir har slått inn, så vil den ikke gi strøm til tennplugg og du vil få symptomer som jeg har sitert til over altså våt plugg når du har forsøk å starte en stund. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
paxo Svart 20.August.2020 Del på Facebook Svart 20.August.2020 Har hatt maken motor (Mercury Viking 10/15 2006mod.) og har et par kommentarer. - Motoren har ikke choke, men bensinpumpe for kaldstart. Man pumper ut og inn med "chokeknappen" et par ganger for ekstra bensin og vrir den med klokken for ekstra gass. Når motoren blir noenlunde varm, skrur man knappen mot klokken igjen til den går rolig på tomgang. Hele dette systemet sitter med et par skruer på luftinntaket, og du ser lett om det virker når du tar av motordekselet. - Gir- og gasswire fra kontrollboks går inn i motoren på styrbord side. de er festet med snap-koblinger. Sikringene på disse er ikke særlig solide. Se etter at ikke kabelen har løsnet. For å se hvilken kabel som er hvilken, er det greit at noen beveger håndtaket på kontrollboksen mens du ser på kablene. Først beveger den ene seg (giret) mens den andre står stille, etter på kommer gassen når håndtaket skyves lengre frem, og girwire står stille. Hvis det ikke er tilfelle, har det sjedd noe i kontrollboksen. Om alt er i orden, vil girwire sette motor i gir før gasswire drar på gass. Hvis ikke må du løsne wire fra snapkobling og skru til det blir riktig. Legg merke til hvilken vei wire går. Husk at motor skal i gir på tomgang og ikke med høyere turtall. Det vil ødelegge tannhjulene. Man skal heller ikke gire forsiktig da det kun fører til at tannhjulene i girer skurrer mot hverandre. En annen ting med disse motorene, er at kjølestråle først blir normal etter at termostat har åpnet. Det er eneste motor jeg har hatt som har vært slik. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 20.August.2020 Del på Facebook Svart 20.August.2020 Har samme motor Paxo, godt forklart👍 Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 20.August.2020 Del på Facebook Svart 20.August.2020 Bilde hjelper... Nå har jeg ikke kontroll på årsmodellene og eventuelle forskjeller. Min erfaring med disse er med motor fra 90-tallet. Stemmer med den "choken" som du må pumpe på, og vri ned, når varm motor. Den har og en dødmannssnor til den vippebryteren on/off. Er den i "on" eller eventuell dødmannsnor på plass? Hvis ikke, kan du dra deg i hjel i den snora. Nytter ikke. Har den "armen" med gasshåndtak for manuell styring montert? I enden er det en stoppknapp. Opplevde en gang (uønsket hendelse) at stoppknappen hadde tatt kvelden, og måtte tyvkobles. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 Bojo11 skrev On 20.8.2020 at 11.20: Skal innom butikk kjøpe pluggnøkkel, fukt drivende spray. Så reiser jeg på hytten. Gir en lyd på ettermiddag hvordan gått Fikk du noe dreis på dette/fant ut hva problemet var ? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Snerken Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 En ting jeg har merka meg på flere motorer som er ufyselige å starte: Sjekk at pluggledningene står på riktig plugg. Er fort gjort å bytte disse rundt om de er lange nok. Tar ca 2 minutter å bytte dem rundt og tilbake igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 Og hvis motoren har løse plugghetter... skru de av, klipp av kabelen 5mm og skru de på igjen. Gammelt triks for å få litt mer liv i gamle tennpluggkabler og hetter. For justering av girkabel. Løsne wire fra girsjalter på motor, og sjekk at sjalter står i N. Sjekk at girspak/kontrolboks også står i N. Juster så kabelen fram og tilbake slik at du kan koble den på sjalteren igjen uten å bevege på den. Da skal alt stå nøyaktig i N. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.