Jump to content

Erfaring med Simrad HS60 Gps-compass vs Autopilot?

Fantino

Recommended Posts

Hadde det og nac2 autopilot på forrige båten. Fungerte utmerket. Hadde imidlertid Ray plotter, og autopilot og plotter var ikke koblet sammen. 

HS60 krevde imidlertid rimelig god «opplining». I brukerveiledningen sto det beskrevet hvor lett feil kunne korrigeres, men det støttet ikke programvaren i autopilotstyringen og dens kontrollerenhet. Forsto det slik at det heller ikke ville hjempe med Simrad plotter. Så gjør monteringen grundig. 

nordan family 27 skrev for 1 time siden:

Hadde det og nac2 autopilot på forrige båten. Fungerte utmerket. Hadde imidlertid Ray plotter, og autopilot og plotter var ikke koblet sammen. 

HS60 krevde imidlertid rimelig god «opplining». I brukerveiledningen sto det beskrevet hvor lett feil kunne korrigeres, men det støttet ikke programvaren i autopilotstyringen og dens kontrollerenhet. Forsto det slik at det heller ikke ville hjempe med Simrad plotter. Så gjør monteringen grundig. 

Høres bra ut. Var det manglende mulighet for å legge inn offset for å korrigere opplining i nac2-autopilot som skapte utfordringer ift installasjon?

Har en ComNav GPS kompass koblet til Simrad CX44 plotter og AP26 autopilot fungerer aldeles utmerket. Har ikke hatt behov for å sette noen offset da det jo bare er å vri på kompasset til kursen er riktig. Dette kompasset hadde jeg med meg fra forrige båt jeg hadde der var det koblet til en Raymarin autopilot og plotter. Kompasset har jo mange utganger med både NMEA 2000 og MNEA 183. Jeg bruker nå NMEA 183 da det var enklest mot det gamle Simradutstyret.

Jeg mener å huske at jeg har blitt fortalt av noen i Navico (ikke i Norge) at HS70 kan justere offset fra Simrad MFD. De trodde at det også skulle være mulig for HS60 og ble litt overrasket da jeg fortalte at det ikke er mulig. 

Kompass offset lagres i kompasset, ikke i MFD. Det er jo mange brukere av kompass i tillegg til MFD som autopilot og radar (MARPA kalkulasjon i radar dome) 

Noen som er godt kjent med oppkopling av slikt kompass mot Raymarine-system? Har prøvd å lese meg opp men blir ikke helt klok på dette med ‘MDS’-compliant source osv (Multiple Data Source). Ser på 2 caser:

Egen båt med c127/SPX-10/p70. 2013. Må heading sensor koples til SPX-10? (I så fall gjennom NMEA0183 port antar jeg - krever i så fall converter). Eller kan den koples til SeaTalkNG nettet og velges som preferred heading source via MDS? Kan fluxgate fremdeles være tilkoplet som backup? Krav til firmwareversjoner for å gjøre dette?

Kameratbåt med nyinstallert Axiom 12XL/ACU100/EV-1/p70R. Samme spørsmål egentlig.

Har sendt henvendelse til Raymarine support men stille foreløpig.

Redigert av Fantino (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...