Quattro Startet 21.August.2020 Del på Facebook Startet 21.August.2020 (redigert) Skal snart montere forsterkningsplate på akterspeilet på min wesling 16HT. Bør man montere noe forsterkning i motorbrønnen i tillegg? Da jeg ikke har montert motor med bolter før, skal disse monteres med moment ? Legge tec7/sika rundt bolter. hvilken størrelse har disse boltene ? fremgansmåte på plate er: få sentrert plate på akterspeilet ut i fra dreneringshull og kanten mot motorbrønn, borre ut hul til skruer, pusse alu-plate og gelcoat for å få bedre heft, bruke 1,5 tube med sika, montere plate med skruer og to stk tvinner mot motorbrønn. legge en fin fuge rundt plate mot akterspeilet. Høres dette riktig ut? tenkte å male plate etterpå med bunnstoff og bengalakk, slik at den blir mindre synlig. Redigert 21.August.2020 av Quattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 21.August.2020 Del på Facebook Svart 21.August.2020 (redigert) Høres ut som en god plan! Jeg gjorde en tilsvarende jobb på forrige båten. Viktig å få det helt tett. Når det gjelder coating så tror jeg det blir bedre med epoxyprimer på aluminium. Puss overflaten og vask rent med aceton rett før påføring for best mulig heft. Moment på boltene vet jeg ikke, men vil tro du kan trekke bra til innen rimelighetens grenser, slik at du ikke knuser glassfiberen. Bruk godt med fugemasse i hullene så det blir helt tett. Husk kontramutter. I motorbrønnen brukte jeg en aluprofil etter inspirasjon fra Polarcirkel: Redigert 21.August.2020 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 22.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2020 Sjøvind skrev for 11 timer siden: Høres ut som en god plan! Jeg gjorde en tilsvarende jobb på forrige båten. Viktig å få det helt tett. Når det gjelder coating så tror jeg det blir bedre med epoxyprimer på aluminium. Puss overflaten og vask rent med aceton rett før påføring for best mulig heft. Moment på boltene vet jeg ikke, men vil tro du kan trekke bra til innen rimelighetens grenser, slik at du ikke knuser glassfiberen. Bruk godt med fugemasse i hullene så det blir helt tett. Husk kontramutter. I motorbrønnen brukte jeg en aluprofil etter inspirasjon fra Polarcirkel: Var en veldig fint gjort med aluplate i motorbrønn der. Hvor tykk er denne ? 6mm?8mm? Mitt mareritt er vell å se motor løsne fra båt ! 😁 takk for tips, da tror jeg dette skal gå bra 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 22.August.2020 Del på Facebook Svart 22.August.2020 Husker ikke tykkelsen på den aluprofilen.. 4mm kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 24.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2020 Alu plate som allerede er montert på akterspeilet fra orginalt, blir denne tilpasset eller fjernet når forsterkningsplate blir montert ? Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 25.August.2020 Del på Facebook Svart 25.August.2020 Quattro skrev for 10 timer siden: Alu plate som allerede er montert på akterspeilet fra orginalt, blir denne tilpasset eller fjernet når forsterkningsplate blir montert ? Den skal fjernes. Jeg modifiserte min (kappet av yttersiden) slik at jeg fikk en liten leppe over akterspeilet. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Quattro Svart 28.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2020 Funnet sprekker i akterspeilet. Pusse ned og legge på gelcoat på det gule og gelcoat sparkel på det hvite ? Om ikke det er noe galt med glassfiberen. det første bilde er vell skillen mellom dobbelskroget? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.