Jump to content

Er kartplotter Lowrance HDS-7 gen 2 fra 2013 utdatert ?

omhI

Recommended Posts

Hei

Har en kartplotter Lowrance HDS-7 gen 2 fra 2013 med svinger av type "billigst". For å kunne se fisk må jeg gjøre noe!

Kjøpe ny svinger ? i så fall hvilken ? Lowrance HDS-7 gen 2 er vel en brukbar kartplotter for meg som er hobbyfisker ?

ELELR ER  DET BARE Å innse at nye kartplottere med svinger er både bedre og mer brukervennlige.

I så fall hvilken type kartplotter og svinger må til for å se fisk på 100-200 meter ?

Jeg vet ikke men håper de ikke koster mer en 15tusen ferdig montert med svinger.  ????

SETTER PRIS PÅ RÅD OG TIPS !

Kjøp en HST-DFSBL svinger, du får ikke bedre ekkolodd for å fiske på dypere vann enn de to første HDS generasjonene sammen med HST-DFSBL før du bruker 25 båtlapper på en Airmar B175M eller TM185M kombinert med en MFD med CHIRP ekkolodd. 

Synes HDS Gen2 er grei som plotter også. Har en HDS-8 Gen2 I båten jeg har i Oslofjorden. Har liggende mye som er nyere, bedre og større men gidder ikke å bygge om instrumentpanelet for å få plass til en 12" fordi HDS-8 gjør en grei jobb. 

Ekolodd delen er ikke jeg så kjent med. Men har ved mine to siste bruktbåtkjøp tenkt at jeg skulle bytte ut plotteren, for å få bedre plotter, større skjerm og mer funksjonalitet.. Etter litt bruk så har jeg ikke sett  behovet. Har i dag en Lowrance plotter fra 2009 - fungerer supert, ser ingen grunn til å bruke 20.000k på ny plotter.

PolarLi skrev for 16 timer siden:

Hva med en Airmar 260? Får vel ikke utnyttet den fullt ut mtp utgangseffekt, men den er vel langt mer følsom

HDS Gen2 fyrer med mer enn 1kW, jeg har målt utgangssignalet med oscilloscope og differensiell høyspenningsprobe. Hadde en B175M tilkoblet og testet på 83kHz. 

x260 svingerene virker av en eller annen grunn ikke spesielt godt sammen med de to første HDS generasjonene. Tror det er relatert til impedans. 

abbor skrev for 21 timer siden:

HDS Gen2 fyrer med mer enn 1kW, jeg har målt utgangssignalet med oscilloscope og differensiell høyspenningsprobe. Hadde en B175M tilkoblet og testet på 83kHz. 

x260 svingerene virker av en eller annen grunn ikke spesielt godt sammen med de to første HDS generasjonene. Tror det er relatert til impedans. 

Hei Abbor

Jeg fant (litt tilfeldig) sølvlappen på ledninga til svingeren (plassert midt på  svingerledninga ca bak kjøleskapet ) der stod det HST-USBL.

Dette er et valg som ikke står listet opp på kartplotteren ???? 

Det står sikkert HST-WSBL, ikke HST-USBL. HST-WSBL er en liten og billig 83/200kHz svinger med max 300W sendeeffekt, egner seg best til ferskvann. HST-DFSBL er en mye større og mer følsom 50/200 kHz svinger med maks 500W sendeeffekt. Ytelsen til de to svingerene er ikke sammenlignbar, jeg foretrekker å benytte 200 kHz med begge svingerene pga av trangere strålevinkel, i saltvann vil jeg ikke anbefale HST-WSBL med 200 kHz på dypere vann enn 30m til fiske. Jeg har sett skjermbilder fra kontakter i Hellas som viser blekksprut på 150-160m med HST-DFSBL på 200 kHz og første og andre generasjons HDS. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...