Jump to content

Gamling prøver å seile Laser, trenger hjelp :-)

.Olsen

Recommended Posts

Fikk en godt brukt Laserjolle i bursdagsgave og har hatt et par prøveturer. En i lite vind, en i alt for mye vind. Forresten, seilet er helt nytt. 

Har seilt optimistjolle i barndommen, og seilbrett, og har vel såvidt prøvd laser litt en gang nå og da. 

Et par praktiske ting jeg lurer på. Skjøtet hekter på akterhjørnet når jeg jibber, er det noen måte å unngå det på? 

Og på platt lens når det kommer en vindkule så blir båten veldig ustabil når den akselererer opp i plan. Fikk prøvd meg på en "kineser" og to. At jeg ender med å kullseile med bommen rett til værs.. på en måte feil vei. Noe som hjelper her? Kjølen nede, kjølen oppe? Kunne skjært litt men hadde ikke plass i forhold til land og det blåste litt mye til at jeg ville jibbe bort fra land. 

Og når jeg først kullseiler. Når jeg tok kineser ramlet jeg av bakover og ut, enkelt og praktisk. På kryss så måtte jeg sikte mellom bom og skrog og skjøte når jeg måtte uti. Skal en plumpe eller skal en satse på å klore seg fast og klatre over? Ikke alltid at en har ett valg men... Gikk veldig greit å rette opp og komme seg oppi jolla igjen. 

Ellers... kjempegøy! Overraskende slitsomt. Og jeg må trene på å slå/krysse. Må få til kjapp overgang så jeg kan gå raskt i stroppene. Sliter også med så skifte arm på skjøte og rorkult. 

Hper skrev for 2 timer siden:

Et par praktiske ting jeg lurer på. Skjøtet hekter på akterhjørnet når jeg jibber, er det noen måte å unngå det på? 

Nei. 

Eller jo. Trene mye. Strammer du inn skjøtet før du jibber går det lettere(innbiller jeg meg). Laserseiling er gøy, men vått.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

finnarne skrev for 17 timer siden:

Nei. 

Eller jo. Trene mye. Strammer du inn skjøtet før du jibber går det lettere(innbiller jeg meg). Laserseiling er gøy, men vått.

Jeg må åpenbart trene mye på å gjøre riktige ting på riktig tidspunkt. Blir straffet på flekken når det blåser litt :-)

Bjørkski skrev for 17 timer siden:

Viktig å ta opp sverdet på lens.nettopp for ikke å «snuble», altså få en kineser.

bjorkski

Ah.. da skal jeg gjøre det. Tenkte at det var riktig med kjølen opp, men så tenkte jeg at den muligens skulle bli mer stabil med kjølen ned. Men du store kineser, det var ikke en løsning :-)

Ikke at jeg liker å kullseilte, men gjør meg ikke noe heller. Men skal jeg først gjøre det så er kineser førstevalg. Har alltid syns kineser er spektakulært.

Er en del på YouTube med flotte kinesere med større båter. Elsker de filmene :-)

Noe av det gøyeste med laser er når du planer eller surfer ned en bølge, og så tar vannet tak i deg, og drar deg ut av båten. Båten kan gherne fortsette 20-30 meter til før den kullseiler. Skikkelig gøy helt til du må svømme etter båten. Savner litt å seile laser. 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Og nå ble det en aldri så liten handlerunde på jolleutstyr.no. Utrolig deilig å kunne shoppe nytt skjøte, nye rorfester og det ene med det andre og jeg vipper såvidt tusenlappen:cool:

Har, foreløpig, jolla på et langsmalt ferskvann rett ved huset. Nesten som å seile på en elv, og vinden går selvsagt langsetter så det blir mye lens og veldig mye kryss. Vanvittig skiftende vind både i retning og styrke. Så det er intens trening å seile der. Drømmer om å kunne seile over hundre meter med noenlunde jevn vind så jeg må på sjøen snart. 

Begynner å få inn teknikken med å føre rorkultforlengeren bak ryggen og skjøtet foran til rokulthånden, så holde skjøtet med rokulthånden og bytte grep skjøte/rorkult når jeg slår. Det sitter godt når jeg slår til BB, men ikke 100% når jeg slår til SB. Når det sitter så får jeg begynne å trene på rullevending, det ser veldig kult ut. 

----

Eneste som bekymrer meg litt er at knærna ikke er helt med på leken. Men skit la gå. En er jo ikke 17 lengre :-D

finnarne skrev On 23.8.2020 at 16.52:

Noe av det gøyeste med laser er når du planer eller surfer ned en bølge, og så tar vannet tak i deg, og drar deg ut av båten. Båten kan gherne fortsette 20-30 meter til før den kullseiler. Skikkelig gøy helt til du må svømme etter båten. Savner litt å seile laser. 

Gleder meg som en unge til å få seilt på sjøen og hadde alt klart helt til "guttungen" bestemte seg for å ta opp judotreninga på onsdager igjen, som krever kjøring. Har snakka med seilforeningen som har gubbelaserseiling hver onsdag.. eller "masters", som de så galant kaller det nå :-). At guttungen vil fortsette med judo går foran at gamlingen vil koseseile og snakke skit med andre laserseilere. 

Prøver å finne en løsning for å få jolla enkelt på henger så jeg kan kjøre til sjøen for å seile. Men her er det praktiske hindringer. For å få jolla ned til vannet der jeg bor må jeg trille den vha kanotralle ned en krøkkete sti, pluss et par strekk med bæring. Altså ikke en løsning for å kunne ta jolla med seg på henger nå og da. Alternativt må jeg seile/padle hele vannet på langs (motorforbud), som er sånn ca 7 km. I enden kan jeg komme til med henger. Men det er også et par strømstrekk over vannet som er ganske lave og jeg finner ikke noen høyde på de i noe kartverk... så jeg vet da pokker.... Å rigge ned og padle 7 km for å få båten på henger er i overkant merker jeg. Kan alternativt bryte loven "litt" og slepe den med robåten med elmotor. Men når det blir ett 1-2 timers prosjekt å få jolla på henger så blir terskelen for høy. 

----------

Den åpenbare løsningen er å kjøpe seg hus ved sjøen, gjerne ganske nær Oslo så det ikke blir så langt å kjøre. Det koster litt mer enn nye rorfester fra jolleutstyr.no... såå jeg vet ikke helt  :lol:

Ender vel med at det blir lokal koseseiling denne høsten, jeg får uansett ikke vært på to steder på en gang så... Som det er nå har jeg et par hundre meter ned til vannet. Vesten og seilet henger i skjulet. Bare å skifte, ha på vest, ta med seilet og 15-20 minutter senere seiler jeg, ikke noe som slår det, og det gjør at jeg bruker båten. 

enslagsgjest skrev 11 minutter siden:

Nei her høres det ut som du trenger flere lasere. En på vannet. En i seilforeninga. Og en som slepejolle. :giggle:

Det er nok økonomisk bærekraftig i forhold til ny bolig ved sjøen, nær Oslo. 

Da har jeg argumentasjonsrekka klar i møte med kona, går "all in" på den.  :cool: :giggle: 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...