Jump to content

Aqad40 mister vann

bikerjenz

Recommended Posts

Jeg har en Aqad40 som etter skifte av toppakning kan gå i timesvis på tomgang og ligger da på 45-50 grader.  Så fort jeg setter den i gir ute å øke turtall vesentlig, så øker temperaturen og kjølevannet forsvinner. Noen som har hatt samme problem og funnet feilen? 

Hvorfor byttet du toppakning? Det kan kanskje gi et pekepinn på årsak.

Pakningen tetter jo mellom eksos, kjølevann og olje. Er det kjølevann i oljen? Stiger oljenivå?

Hvor varm blir motoren? Den skal jo ha driftstemp på ca 80 C ved motstand. Blir den varmere?

Kommer det eksos i ekspansjonstank? Bobler det der når du øker belastningen på motoren?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Byttet toppakning fordi jeg hadde fått vann i olja. Åjada, etter 200m  fra brygga var det 120 grader. Jeg skal sjekke imorgen om det samme skjer. Hvis det bobler i ekspensasjonstanken, hva er det tegn på?

Bobler i ekspansjonstanken betyr (hvis det er eksos) at det er forbindelse mellom eksos og kjølevæske et eller annet sted.

Eksos kan påvises med egen testverktøy.

Kanskje du burde festet båten godt i bryggen og latt den rusle i gir på 1000-1200 omdreininger? Mer kontroll på varmen og kan avbryte raskere?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B