bikerjenz Startet 22.August.2020 Link til dette innlegget Startet 22.August.2020 Jeg har en Aqad40 som etter skifte av toppakning kan gå i timesvis på tomgang og ligger da på 45-50 grader. Så fort jeg setter den i gir ute å øke turtall vesentlig, så øker temperaturen og kjølevannet forsvinner. Noen som har hatt samme problem og funnet feilen? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Hvorfor byttet du toppakning? Det kan kanskje gi et pekepinn på årsak. Pakningen tetter jo mellom eksos, kjølevann og olje. Er det kjølevann i oljen? Stiger oljenivå? Hvor varm blir motoren? Den skal jo ha driftstemp på ca 80 C ved motstand. Blir den varmere? Kommer det eksos i ekspansjonstank? Bobler det der når du øker belastningen på motoren? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bikerjenz Svart 22.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Byttet toppakning fordi jeg hadde fått vann i olja. Åjada, etter 200m fra brygga var det 120 grader. Jeg skal sjekke imorgen om det samme skjer. Hvis det bobler i ekspensasjonstanken, hva er det tegn på? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.August.2020 Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Bobler i ekspansjonstanken betyr (hvis det er eksos) at det er forbindelse mellom eksos og kjølevæske et eller annet sted. Eksos kan påvises med egen testverktøy. Kanskje du burde festet båten godt i bryggen og latt den rusle i gir på 1000-1200 omdreininger? Mer kontroll på varmen og kan avbryte raskere? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bikerjenz Svart 23.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Tusen takk. Da vet jeg mer. Fryktelig spent nå om det blir flere turer eller om motoren rives ut og plasseres hos fingernemme over vinteren som en gang kommer. Sitér dette innlegget Link to post
bikerjenz Svart 23.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Der bobler det i tanken og det er vannperler i oljelokket. Det var den sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.