Jump to content

Volvo Penta D6-370 blank olje på peilepinnen


eivindl

Recommended Posts

Hei. Har byttet båt og er forundret over at peilepinnen på motoren ser ut som ren olje fra kanna. Er vant til at på alle dieselmotorer blir denne svart etter første tur. Det var i tillegg lite olje på pinnen, kun nederste 1/4 delen men er kanskje ok. 340kpa på tomgang med kald motor som synker til 240 på et par minutter mener jeg å huske.

Er det normalt? Livredd for at maskinisten ikke er i toppform etter overtakelse :-)

 

Mvh Eivind Larssen

Link to post

Ved bruk av sugeslangen for tømming av olje får man ut det aller meste av oljen fra bunnpanna på disse motorene. Om det nylig (målt i motortimer) er utført oljeskift er det naturlig at oljen er blank. 

 

Disse motorene er var på oljenivå, og gjengs oppfatning er slik jeg oppfatter det at man ikke bør ha for høyt oljenivå. Helst ikke over midt på markeringen på peilepinnen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg har lært mig dette. 

All motorolje har egenskaper som tar opp sot i motoren, den har additiver som transporterer og binder sotpartikler fra motor i oljen, men likevel ha smørjene egenskaper i behold. 

Men hvis stempelringer tetter bra og det ikke er lekkasje i dysepakninger, ventilstyringer og ventiltetninger kommer det in minimalt med sot i motorenes smøresystem. 

Da holder seg oljen lys lengre.

 

veivhusventilationen må også virke bra. 

 

En annen ting som spiller in er temperaturen på motoren, oppvarming over 90 grader farger også oljen mørkere. 

Det er dokk helt normalt for en olje å bli svart direkte etter skift da den blander seg med restene etter et oljeskift.

 

Ingen grunn til å være bekymret for det ene eller det andre.

Oljen smørjen like bra om den er svart direkte etter oljeskift, sotpartikler er veldig små og påvirker ikke motorens smørjene egenskaper. 

At en olje er svart betyr ikke at den må skiftes ut .

Skift olje i henhold til tillverkerens anbefaling og sov godt :)

 

 

Har sett motorer som har gått 3000 timmer men fortsatt har klar olje på peilepinnen.

Gratulerer med en motor som er tett på innsiden.

 

 

Hulda, det høres ut som et uvanlig smøresystem, og en uvanlig olje som ikke blander sig eller separerer i to farger?

Redigert av Almvik (see edit history)
Link to post

Hei,

 

Jeg er en av de med D6/370 som går 90 % av tiden på 10-1500 omdreininger.  Jeg går 150 timer i snitt per år. Olja er altid blank om jeg ser på peilepinnen. Og mer halvblank når den byttes hver høst. På tidligere motorer har oljen alltid vært sort ved bytte. Med denne motoren er det også minimalt, med sot på båten, men det kan ha med eksosutløpet da de ligger i vannlinjen.

 

Link to post
Almvik skrev 45 minutter siden:

Hulda, det høres ut som et uvanlig smøresystem, og en uvanlig olje som ikke blander sig eller separerer i to farger?

 

Mulig det. Gjelder flere Leyland/BMC/Volvo, de som blant annet kan suge oljen gjennom peilepinnerøret.

 

Oljen til Hulda blir kullsvart etter 20- til 30 timer. Motoren soter lite, ikke sot på hekken. Likevel bruker motoren 1,5- til 1,75 liter på 100 timer. Forbruket øker med turtall og tilting på motoren. Og det lekker ikke mer enn maks 20 gram ned i bånn. Har veid det som havner nedi der. 

Link to post

På D6 er det to oljefilter det ene er et vanlig oljefilter som all olja går gjennom. Det andre er et finfilter som hele tiden filtrerer en del av oljen. Dette filtret tar opp sotpartikler i olja og derfor holder den seg så blank å fin. Slike servulosefiltre kan en montere på alle motorer om en ønsker å forlenge levetiden på olja.

Link to post
Gullfisk skrev 35 minutter siden:

På min tidligere 40år gamle TMD40, var også alltid oljen ren på peilepinnen. Den brukte ikke olje mellom serviceintervallene, men var kullsvart i oljen som ble byttet. Kom til samme konklusjon som Hulda, at oljenivået aldri var så lavt at den nye oljen var ute av peilerøret, altså peilerør omtrent til bunn. 

Du må'kke skrive sånt, du kan få kveruf på nakken. 

Jeg har en kompis med BMC-greie som var så innmari stolt over sin nyoverhalte motor. Blank på peilepinnen, sort når han tappet ut og skulle skifte olje. Han ble litt lang i geipen :-)

Link to post

 

On 8/23/2020 at 11:17 AM, Hulda said:

 

Mulig det. Gjelder flere Leyland/BMC/Volvo, de som blant annet kan suge oljen gjennom peilepinnerøret.......

 

 

17 hours ago, Hulda said:

. Blank på peilepinnen, sort når han tappet ut og skulle skifte olje. Han ble litt lang i geipen :-)

Mener du at oljen er blank på toppen, men svart i bunn?

dvs. at den ikke blandet seg til en farge?

 

 

Link to post

Når du fyller opp med ny blank olje, blir nivået inne i røret, likt nivået i bunnpanne. Om nivået i bunnpanne, aldri blir så lavt at dette røret blir tomt, eller i nærheten av tomt, vil peilepinnen stå i den samme rene olja, er min teori. Om man derimot suger opp en halvliter olje gjennom røret, vil den vel bli svart.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...