Jump to content

Raymarine ST60 vindinstrument, viser gal vindretning

Rubber Garden

Recommended Posts

har seilbåt bygget 2003. I 2019 begynte det å komme «klikke/skrangle» lyder oppe fra masta ved enkelte vindretninger/styrker. Jeg lurte på om det kom fra giveren til Raymarine ST60 vind instrumentet, syntes det vinglet litt mye. Imidlertid var det 18m over dekk, og kona ville ikke heise meg opp.

I tiiegg kan det se ut som om bakenden på vindpila på displayet i cockpit har blitt litt skjev, den har skrapet opp et lite spor/sirkel på innsiden av plastikk-glasset, dette har kommet gradvis i løpet av noen år.

I år har pila på displayet i cockpiten låst seg slik at det hele tiden viser at vinden kommer bakfra. Oppe i masta snurrer måleren rundt, vindpila er på plass og beveger seg tilsynelatende greit, har ikke hørt skrangle lyd i år Har også inntrykk av at  vind hastighets måleren går bananas, det er forskjell på true og rel. vind, men selv om jeg prøver mentalt å korrigere for gal vindretning, får jeg det ikke til å stemme.

Spørsmål

Er det sannsynligvis giveren i toppen av masta som må byttes? 

Er det pila i displayet som har hengt seg? I så tilfelle er det mulig å ta displayet fra hverandre?

Båten, alle instrumenter(Raymarine) er 17 år gamle, Plotter og radar måtte byttes i 2015. Er nå problemet med vindinstrumentet tegn på at også resten av elektronikken (logg, ekkolodd, autopilot, forbindelsen mellom de forskjellige) holder på å ryke? Er det hensikt i å prøve å fikse vindinstrumentet, eller er det bare å skifte ut resten også?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...