Jump to content

Trøbbel med takluke. Forslag?


sirtroen

Recommended Posts

Hei.

Jeg har litt trøbbel med vanninntrengning fra luken på Arendalssnekka mi.

 

Luken har veldig spesiell form, så den kan nok ikke byttes. Det er en tykk pakning rundt som er tredd utenpå klassfiberen (se bilde). Denne er armert med noe stål som har rustet tror jeg.

 

Det er en oppkant rundt hullet under luken, som skal hindre eventuelt vann å renne inn i lugaren. Problemet ser ut til å være at det ikke er helt tett rundt pakningen i overkant oppe med hengslene. Det kommer vann inn her og renner ned mellom pakningen og oppkanten før det blir "demmet opp" i nedkant på ene siden og renner etter hvert over og inn i lugar.

Forslag til løsning?

Jeg har tenkt på:
1. Lage et lite hull i pakningen der vannet demmes opp slik at det kan renne ut igjen. Eventuelt ta av pakningen og rotere slik at skjøten blir der vannet samler seg. Den er nå på toppen.

 

2. Ny pakning. Men, finner ingenting som ligner på denne. Her kan kanskje forumet hjelpe?

IMG_3415.jpeg

IMG_3418.jpeg

Link to post
Share on other sites

Skjøten i toppen av pakningen er uansett vanskelig å få tett.

Det ser ut for å være plass til en liten L mellom hengslet og karmen. (Evt mellom hengslene)

Om denne hellimes til dekket, har du ekstra sikkerhet. 

Ellers rengjøre pakningsflaten, og silikonspray på pakningen. 

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 17 timer siden:

Skjøten i toppen av pakningen er uansett vanskelig å få tett.

Det ser ut for å være plass til en liten L mellom hengslet og karmen. (Evt mellom hengslene)

Om denne hellimes til dekket, har du ekstra sikkerhet. 

Ellers rengjøre pakningsflaten, og silikonspray på pakningen. 

 Mener du å lite en slags list som stopper vann fra å renne på luka ovenfra?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
sirtroen skrev 1 time siden:

Til info: Endte opp med å kjøpe "kantlist" på biltema. Det viser seg å være veldig viktig hvordan listen blir liggende i overkant av luka, så jeg gikk over like før den ble lukket stramt og brettet pakningen utover. Nå er det ikke kommet inn en dråpe i høst :thumbsup:

 

Fint at noen kommer med tilbakemelding....:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...