Jump to content

Scand Baltic med Yanmar 290hk, varm gummilukt fra eksosslange

Lysefjord

Recommended Posts

Hei

Jeg har i de siste par årene opplevd at det kommer gummilukt fra eksosslangen som ligger under køyen i aktercabinen.

Dette opptrer mest på lavt turtall (tomgang) og i liten grad ved høyere turtall.

Det virker for meg som det har noe med sjøvannskjøling og forstøving fra blandebendet. 

Jeg har byttet impeller, eksosslange og blandebend, uten at det hjalp.

Har oppgradert sjøvannsinntak og slange fram til sjøvannsfilter til 2"

Har demontert alle kjølere og rengjort de innvendig for avleiringer.

Motoren er av type Yanmar 6LPA-STP2, 290hk, 2012 modell

Er det noen som har opplevd lignende . Jeg begynner å gå tom for ideer.

Er dette noe man må regne med?

Håper noen han hjelpe

Er det noe som gjør gummien fuktigere enn før? Fuktige overflater vil alltid

lukte mer enn tørre. F.eks.regnvannslekkasje, reisolert kabin, utett esinglist, tett ventilasjon, fuktigere vær.

Forøvrig har jeg som prinsipp at ingen oppholder seg i akterkabinen når motoren går.

Dette fordi all eksosen passerer under køya og selv en liten lekkasje i en slangeklemme vil

være fatal.

Hei. Svaret til Marius stemmer med min teori, men det er merkelig at dette ikke oppstår hos flere med samme motor. Jeg vurderer å bygge eksosanlegg i syrefast stål, men er usikker på om det fører til mer støy i båten. Det viktigste for meg er å få bekreftet at det ikke er noen feil på motor eller kjølesystem. Har også vurdert teorien til Sjeldenutpå.

Kan det være nok å legge slangen slik at den har ett lite fall mot motoren?

Da vil kanskje "vannivået" i slangen bli høyere, noe som vil kjøle mer av slangen.

Du bør jo uansett gjøre som det nevnes her, måle temperaturen i slangen.

Slike eksoslanger tåler gjerne 100+  grader, dermed bør du fastslå hva temperaturen er før du iverksetter noe mer.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...