Jump to content

Scand Baltic med Yanmar 290hk, varm gummilukt fra eksosslange


Lysefjord

Recommended Posts

Hei

Jeg har i de siste par årene opplevd at det kommer gummilukt fra eksosslangen som ligger under køyen i aktercabinen.

Dette opptrer mest på lavt turtall (tomgang) og i liten grad ved høyere turtall.

Det virker for meg som det har noe med sjøvannskjøling og forstøving fra blandebendet. 

Jeg har byttet impeller, eksosslange og blandebend, uten at det hjalp.

Har oppgradert sjøvannsinntak og slange fram til sjøvannsfilter til 2"

Har demontert alle kjølere og rengjort de innvendig for avleiringer.

Motoren er av type Yanmar 6LPA-STP2, 290hk, 2012 modell

Er det noen som har opplevd lignende . Jeg begynner å gå tom for ideer.

Er dette noe man må regne med?

Håper noen han hjelpe

Link to post
Worry II skrev 55 minutter siden:

Er du sikker på at det ikke er batteriene dine det lukter av ? Du kan ha sulfatering om du har vanlige blysyre. Har opplevd dette. Lukter nesten litt septik også ?

Men da skal det vell lukte uansett turtall.

Link to post

 Er det noe som gjør gummien fuktigere enn før? Fuktige overflater vil alltid

lukte mer enn tørre. F.eks.regnvannslekkasje, reisolert kabin, utett esinglist, tett ventilasjon, fuktigere vær.

 

Forøvrig har jeg som prinsipp at ingen oppholder seg i akterkabinen når motoren går.

Dette fordi all eksosen passerer under køya og selv en liten lekkasje i en slangeklemme vil

være fatal.

Link to post

Dette problemet har jeg vært borti ja, ved lavt turtall er vannmengden såpass begrenset at oversiden på ekssoslangen kan bli ganske varm, men ved høyere turtall øker vannmengde og dermed bedre kjøling av slange. Du kan jo skaffe deg et trådløst termometer fra Europris el.l å stripe/tape på toppen av slange. 

Link to post

Hei. Svaret til Marius stemmer med min teori, men det er merkelig at dette ikke oppstår hos flere med samme motor. Jeg vurderer å bygge eksosanlegg i syrefast stål, men er usikker på om det fører til mer støy i båten. Det viktigste for meg er å få bekreftet at det ikke er noen feil på motor eller kjølesystem. Har også vurdert teorien til Sjeldenutpå.

Link to post

Kan det være nok å legge slangen slik at den har ett lite fall mot motoren?

Da vil kanskje "vannivået" i slangen bli høyere, noe som vil kjøle mer av slangen.

 

Du bør jo uansett gjøre som det nevnes her, måle temperaturen i slangen.

 

Slike eksoslanger tåler gjerne 100+  grader, dermed bør du fastslå hva temperaturen er før du iverksetter noe mer.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Synes det lukter litt motor/eksosrør hos meg også men har ikke tenkt på om det er avhengig av fart/turtall. I de siste har det mest stinket septic?. Full sjau så håoer på bedre lukt baki der fremover. Skal følge med fremover å se om jeg opplever det samme. 

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...