Lysefjord Startet 23.August.2020 Link til dette innlegget Startet 23.August.2020 Hei Jeg har i de siste par årene opplevd at det kommer gummilukt fra eksosslangen som ligger under køyen i aktercabinen. Dette opptrer mest på lavt turtall (tomgang) og i liten grad ved høyere turtall. Det virker for meg som det har noe med sjøvannskjøling og forstøving fra blandebendet. Jeg har byttet impeller, eksosslange og blandebend, uten at det hjalp. Har oppgradert sjøvannsinntak og slange fram til sjøvannsfilter til 2" Har demontert alle kjølere og rengjort de innvendig for avleiringer. Motoren er av type Yanmar 6LPA-STP2, 290hk, 2012 modell Er det noen som har opplevd lignende . Jeg begynner å gå tom for ideer. Er dette noe man må regne med? Håper noen han hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.August.2020 Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Kjøp/lån deg ett IR termometer og mål temp på slangen ville vært mitt første forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Lysefjord Svart 23.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Jeg har målt temperatur på overflaten av slangen til maks 50 grader Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.August.2020 Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Er du sikker på at det ikke er batteriene dine det lukter av ? Du kan ha sulfatering om du har vanlige blysyre. Har opplevd dette. Lukter nesten litt septik også ? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 23.August.2020 Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Worry II skrev 55 minutter siden: Er du sikker på at det ikke er batteriene dine det lukter av ? Du kan ha sulfatering om du har vanlige blysyre. Har opplevd dette. Lukter nesten litt septik også ? Men da skal det vell lukte uansett turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Lysefjord Svart 24.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Jeg er helt sikker på at lukten kommer fra eksosslangen. Det lukter varm (ikke svidd) gummi på nært hold Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Er det noe som gjør gummien fuktigere enn før? Fuktige overflater vil alltid lukte mer enn tørre. F.eks.regnvannslekkasje, reisolert kabin, utett esinglist, tett ventilasjon, fuktigere vær. Forøvrig har jeg som prinsipp at ingen oppholder seg i akterkabinen når motoren går. Dette fordi all eksosen passerer under køya og selv en liten lekkasje i en slangeklemme vil være fatal. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Dette problemet har jeg vært borti ja, ved lavt turtall er vannmengden såpass begrenset at oversiden på ekssoslangen kan bli ganske varm, men ved høyere turtall øker vannmengde og dermed bedre kjøling av slange. Du kan jo skaffe deg et trådløst termometer fra Europris el.l å stripe/tape på toppen av slange. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Er mulig at lukta er der heile tida, men at maskina suger det i seg lukta ved høgare turtall. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lysefjord Svart 24.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Hei. Svaret til Marius stemmer med min teori, men det er merkelig at dette ikke oppstår hos flere med samme motor. Jeg vurderer å bygge eksosanlegg i syrefast stål, men er usikker på om det fører til mer støy i båten. Det viktigste for meg er å få bekreftet at det ikke er noen feil på motor eller kjølesystem. Har også vurdert teorien til Sjeldenutpå. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Kan det være nok å legge slangen slik at den har ett lite fall mot motoren? Da vil kanskje "vannivået" i slangen bli høyere, noe som vil kjøle mer av slangen. Du bør jo uansett gjøre som det nevnes her, måle temperaturen i slangen. Slike eksoslanger tåler gjerne 100+ grader, dermed bør du fastslå hva temperaturen er før du iverksetter noe mer. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Andora Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Min far har en saga 29 med yanmar 222,der blir slangen så varm at en pute,de som kan stilles ryggvinkel på(blå)smeltet litt i trekket.tror han også har merket litt gummilukt,skal spørre Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Er det ny eller gammel slange? Hvis den er gammel kan det hende at den begynner å bli sprø, og deretter slippe litt gummi som "brenner" opp av varmen ved lite vann på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Lysefjord Svart 26.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Slangen er nylig byttet, uten at det løste problemet Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Synes det lukter litt motor/eksosrør hos meg også men har ikke tenkt på om det er avhengig av fart/turtall. I de siste har det mest stinket septic?. Full sjau så håoer på bedre lukt baki der fremover. Skal følge med fremover å se om jeg opplever det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.