Jump to content

Trenger et tykt «plastlignende» lag i ankerboksen. Hva kan brukes?

Bullebassen

Recommended Posts

Stålbåt.. eg formoder det er snakk om både bunn og sider? Enklast var vist ein murstamp kunne passe nedi... 

Vist du har god kontroll på rustfjerning og våger kle inn, så ville eg prøvd vanlig våtromsmembran med tilhørende fiberduk. Lett å skjære til, lett å smøre, og du kan bygge hur tjukt du vil, og du bør klare å få grei overgang til dreneringsslangen.    

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sjeldenutpå skrev for 3 timer siden:

Stålbåt.. eg formoder det er snakk om både bunn og sider? Enklast var vist ein murstamp kunne passe nedi... 

Vist du har god kontroll på rustfjerning og våger kle inn, så ville eg prøvd vanlig våtromsmembran med tilhørende fiberduk. Lett å skjære til, lett å smøre, og du kan bygge hur tjukt du vil, og du bør klare å få grei overgang til dreneringsslangen.    

Murstamp er en god ide, om den passer som sagt.

Men hva mener du du med våtromsmembran? Om du tenker på smøremembran så er det ubrukelig som eget produkt, med mindre det dekkes til med fliser - som på et bad.

Våtromsbelegg derimot kan brukes, men da må det være homogent. Vet at det også finnes heterogene våtromsbelegg, men det ville jeg ikke brukt.

Det finnes også våtromsmembran som banevare. Helt likt og med samme egenskaper som  homogene våtromsbelegg, men uten trykk og fargepreging.

I ankerboksen kan det også brukes homogene gummifliser, så som dette: https://www.teppeabo.no/gummifliser-gulv_267.html

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Sjeldenutpå skrev 12 minutter siden:

Tenker på smøremembran ja. Høres ut som du har litt meir kjøtt på beinet å dele med oss.   Den membrantypen eg har vert borti kan eg absolutt tenke meg hadde virka bra til dette formålet. 

1-K smøremembran må legges på i tynne lag/strøk for at den skal få god nok gjennomherding. På bad brukte jeg 5-6 strøk for å oppnå godkjent tykkelse. Ble det lagt på for tykt lag pr strøk, tok det lang tid for gjennomherding, og ofte ble den for myk. Fiberduk i membranen ble stort sett brukt for å sikre at det ble bruk nok membran for å oppnå god nok tykkelse. Fiberdukremser i overgang vegg/gulv ble også brukt i "gamle dager". Når duken var godt mettet, sikret det at membrantykkelsen ble god nok. Men der stopper det litt opp. Tok en del tester på dette, og fiberduk som i utgangspunktet er sterk, ble sprø og lett å rive når den var mettet med membran. Og det var ikke gunstig for tettingen akkurat.

Remser med butylgummi er å foretrekke i overganger vegg/gulv. Samme materialet som slukmansjetter. Skal ikke ha ,mer enn 1 tynt strøk med smøremembran utenpå.

Etter noen bad med 1-K smøremembran gikk jeg over til 2-K smøremembran. Denne kunne jeg legge på med tannsparkel og glatte/glitte ut til jevnt tykkelse. Stort sett nok med 1 strøk for å oppnå riktig tykkelse. Tørket fort gjorde det også, og kunne fliselegge dagen derpå. Ulempen er/var at den ble levert i 10-kilos spann, og det jeg blandet ut måtte brukes med det samme, ellers tørket den i spannet. 2-K membran tåler litt mer juling enn 1-K membran, men ingen er ikke beregnet å stå alene som sjikt, og er beregnet for fliselegging som dermed blir slitelaget.

Så med mindre kjettingkassen skal fliselegges er disse produktene ikke egnet til formålet.

De siste 6-7 årene i min karriere som våtromsarbeider gikk jeg helt over til homogen våtromsmembran. La det på samme måte som homogent våtromsbelegg, med sveising i hjørner og eventuelle skjøter, samt varmet det opp til sluk. langt bedre løsning. Siden jeg allerede hadde erfaring og verktøy for sveising av homogene gulvbelegg (og pioner-båter på 80-tallet) ble dette et enkelt valg. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Om du får det til ville jeg gjort det som ble foreslått lengere oppe, sette ned ei murbøtte/balje som kjettingen ligger i.

Billig, rask å skifte ut, rask å ta ut for kontroll av evt. ny rustdannelse.

Alt annet som limes,males, sprøytes, smøres på vil etterhvert slippe, saltvann trenger inn, og rust oppstår i det skjulte.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Sjeldenutpå skrev for 5 timer siden:

Tenker på smøremembran ja. Høres ut som du har litt meir kjøtt på beinet å dele med oss.   Den membrantypen eg har vert borti kan eg absolutt tenke meg hadde virka bra til dette formålet. 

Da må du bruke en variant for utendørs bruk.

Hold deg fast: Vanlig baderomsmembran tåler ikke å bli utsatt for vann over lang tid.

Den skal bare tåle vann så lenge testen varer for å bli godkjent.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...