Bullebassen Startet 24.August.2020 Link til dette innlegget Startet 24.August.2020 Har fjernet rust i ankerboksen og smurt på rikelig med ovatrol CIP. Nå leter jeg etter et egnet materiale som kan tåle 60 meter kjetting. Ser for meg en tykk plastmasse eller lignende. Har spurt rundt men ingen gode råd. Så forsøker hos spesialistene i dette forumet? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 slett ikke spesialist - men ser for meg dette kan funke? https://gasolin.no/bedliner-lasteplanbeskyttelse-sort.html Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
torebåt Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Eventuelt finne noe gammelt transportbånd. Skjære til passe stykker, som du syr sammen til en "kasse/beholder", med strips eller annet egnet festemateriale. Tungt, dødt og slites aldri ut. Sikkert finere med bedliner, men usikker på hvordan den vil tåle påkjenning av saltvann og slag fra kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 "conveyerduk" som det kalles her omkring tåler det meste ja :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bellen Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Nylon eller POM Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 1 hour ago, ivar said: slett ikke spesialist - men ser for meg dette kan funke? https://gasolin.no/bedliner-lasteplanbeskyttelse-sort.html Ser bra ut, ikke så dyrt heller, ca 500 for en sprayboks. "Testet" på din side https://www.dinside.no/motor/tips-sa-enkelt-kan-du-lakkere-selv/70554566 Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Jeg la Antisklimatte fra Biltema i ankerbrønnen. Har dog ikke så mye kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Stålbåt.. eg formoder det er snakk om både bunn og sider? Enklast var vist ein murstamp kunne passe nedi... Vist du har god kontroll på rustfjerning og våger kle inn, så ville eg prøvd vanlig våtromsmembran med tilhørende fiberduk. Lett å skjære til, lett å smøre, og du kan bygge hur tjukt du vil, og du bør klare å få grei overgang til dreneringsslangen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Wallas Service Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Sjeldenutpå skrev for 3 timer siden: Stålbåt.. eg formoder det er snakk om både bunn og sider? Enklast var vist ein murstamp kunne passe nedi... Vist du har god kontroll på rustfjerning og våger kle inn, så ville eg prøvd vanlig våtromsmembran med tilhørende fiberduk. Lett å skjære til, lett å smøre, og du kan bygge hur tjukt du vil, og du bør klare å få grei overgang til dreneringsslangen. Murstamp er en god ide, om den passer som sagt. Men hva mener du du med våtromsmembran? Om du tenker på smøremembran så er det ubrukelig som eget produkt, med mindre det dekkes til med fliser - som på et bad. Våtromsbelegg derimot kan brukes, men da må det være homogent. Vet at det også finnes heterogene våtromsbelegg, men det ville jeg ikke brukt. Det finnes også våtromsmembran som banevare. Helt likt og med samme egenskaper som homogene våtromsbelegg, men uten trykk og fargepreging. I ankerboksen kan det også brukes homogene gummifliser, så som dette: https://www.teppeabo.no/gummifliser-gulv_267.html Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Tenker på smøremembran ja. Høres ut som du har litt meir kjøtt på beinet å dele med oss. Den membrantypen eg har vert borti kan eg absolutt tenke meg hadde virka bra til dette formålet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nordan family 27 Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Plastidip. Mange bruker jo dette på litt større overflater også. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 (redigert) Jeg har sandblåst mange lag med Jodamastic 87 skar til 3mm plexiglass som er løse holdt bra siden 1988. Kjekt å kunne ta de ut så en har kontroll på om det ruster, med ovatrol CIP bør en etter behandle og holde område under oppsyn. Redigert 24.August.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Wallas Service Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Sjeldenutpå skrev 12 minutter siden: Tenker på smøremembran ja. Høres ut som du har litt meir kjøtt på beinet å dele med oss. Den membrantypen eg har vert borti kan eg absolutt tenke meg hadde virka bra til dette formålet. 1-K smøremembran må legges på i tynne lag/strøk for at den skal få god nok gjennomherding. På bad brukte jeg 5-6 strøk for å oppnå godkjent tykkelse. Ble det lagt på for tykt lag pr strøk, tok det lang tid for gjennomherding, og ofte ble den for myk. Fiberduk i membranen ble stort sett brukt for å sikre at det ble bruk nok membran for å oppnå god nok tykkelse. Fiberdukremser i overgang vegg/gulv ble også brukt i "gamle dager". Når duken var godt mettet, sikret det at membrantykkelsen ble god nok. Men der stopper det litt opp. Tok en del tester på dette, og fiberduk som i utgangspunktet er sterk, ble sprø og lett å rive når den var mettet med membran. Og det var ikke gunstig for tettingen akkurat. Remser med butylgummi er å foretrekke i overganger vegg/gulv. Samme materialet som slukmansjetter. Skal ikke ha ,mer enn 1 tynt strøk med smøremembran utenpå. Etter noen bad med 1-K smøremembran gikk jeg over til 2-K smøremembran. Denne kunne jeg legge på med tannsparkel og glatte/glitte ut til jevnt tykkelse. Stort sett nok med 1 strøk for å oppnå riktig tykkelse. Tørket fort gjorde det også, og kunne fliselegge dagen derpå. Ulempen er/var at den ble levert i 10-kilos spann, og det jeg blandet ut måtte brukes med det samme, ellers tørket den i spannet. 2-K membran tåler litt mer juling enn 1-K membran, men ingen er ikke beregnet å stå alene som sjikt, og er beregnet for fliselegging som dermed blir slitelaget. Så med mindre kjettingkassen skal fliselegges er disse produktene ikke egnet til formålet. De siste 6-7 årene i min karriere som våtromsarbeider gikk jeg helt over til homogen våtromsmembran. La det på samme måte som homogent våtromsbelegg, med sveising i hjørner og eventuelle skjøter, samt varmet det opp til sluk. langt bedre løsning. Siden jeg allerede hadde erfaring og verktøy for sveising av homogene gulvbelegg (og pioner-båter på 80-tallet) ble dette et enkelt valg. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
nomen Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Om du får det til ville jeg gjort det som ble foreslått lengere oppe, sette ned ei murbøtte/balje som kjettingen ligger i. Billig, rask å skifte ut, rask å ta ut for kontroll av evt. ny rustdannelse. Alt annet som limes,males, sprøytes, smøres på vil etterhvert slippe, saltvann trenger inn, og rust oppstår i det skjulte. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Havarita Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Sjeldenutpå skrev for 5 timer siden: Tenker på smøremembran ja. Høres ut som du har litt meir kjøtt på beinet å dele med oss. Den membrantypen eg har vert borti kan eg absolutt tenke meg hadde virka bra til dette formålet. Da må du bruke en variant for utendørs bruk. Hold deg fast: Vanlig baderomsmembran tåler ikke å bli utsatt for vann over lang tid. Den skal bare tåle vann så lenge testen varer for å bli godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Jeg har benyttet disse platene - som også drenerer https://www.biltema.no/fritid/hage/gulvfliser/gulvfliser-1-m2-2000039840 Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 (redigert) Hva med gummimatter man bruker i bilen? Feks: https://www.biltema.no/bil---mc/bilinterior/bilmatter/gummimatter/gummimatte-2000016390 Eller dørmatte av gummi. Redigert 25.August.2020 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.